• Leas mamma

Beräknad årsinkomst till försäkringskassan

Jag ska fylla i beräknad årsinkomst till försäkringskassan. Ska jag räkna på den månadslön jag har nu och multiplicera med 12 eller räkna det som jag faktiskt tjänar under året? SGI:n ska väl räknas på den aktuella inkomsten?

• Svar på tråden Beräknad årsinkomst till försäkringskassan
  • Miss USA

din aktuella månadsinkomst (före skatt) x 12

You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • Svallin

låt din arbetsgivare göra en beräkning åt dig. Det kan krångla annars om man ha saker i lönen som inte får räknas med

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
  • Carisma95

Som Miss USA säger; nuvarande lön x 12 månader.

A stumble may prevent a fall....
  • ming

Min arbetsgivare påstod att man skulle ta årsinkomsten x 11, eftersom man har semester och ska räkna bort det. Tur att jag stod på mig och tjatade, för man får ju faktiskt lön på semestern också. Idioterna!
    Alltså din månadsinkomst innan skatt x 12 ska det vara.

• Carisma95
    ming skrev 2007-07-05 13:14:56 följande:
    Min arbetsgivare påstod att man skulle ta årsinkomsten x 11, eftersom man har semester och ska räkna bort det. Tur att jag stod på mig och tjatade, för man får ju faktiskt lön på semestern också. Idioterna!Alltså din månadsinkomst innan skatt x 12 ska det vara.
    Va..?   Vad är det för arb.givare...? Menade de att du hade OBETALD semester varje år då...?
  • Miss USA
    Tjej25 skrev 2007-07-05 13:18:51 följande:
    Hur många månader ska man varit anställd?
    sex månader för att få en SGI (årsinkomst)

240 dagar för att få FP efter sin SGI
  • ming
    Carisma95 skrev 2007-07-05 13:17:39 följande:
    Va..?  Vad är det för arb.givare...? Menade de att du hade OBETALD semester varje år då...?
    De ville väl bara tjafsa. Jag fick tjata och ringa och tjata och bli arg ännu mera på dem i flera veckor. Nu var det ju ett tag sen, iofs. De tyckte även att jag beräknades tjäna mindre i månaden än vad jag gjorde...... *suck*
  • Carisma95
    Miss USA skrev 2007-07-05 13:19:33 följande:
    sex månader för att få en SGI (årsinkomst)240 dagar för att få FP efter sin SGI
    Vad gäller SGI:n räcker det att det är en anställning som BERÄKNAS pågå i minst 6 mån. Dvs får man en fast tjänst eller ett långvik, så höjs SGI:n från första dagen.
  • ming
    Tjej25 skrev 2007-07-05 13:18:51 följande:
    Hur många månader ska man varit anställd?
    Den beräknas på en inkomst som förväntas pågå under minst sex månader, enligt deras hemsida. Alltså behöver man inte ha varit anställd i sex månader för att räkna den inkomsten.
  • Miss USA
    Carisma95 skrev 2007-07-05 13:20:22 följande:
    Vad gäller SGI:n räcker det att det är en anställning som BERÄKNAS pågå i minst 6 mån. Dvs får man en fast tjänst eller ett långvik, så höjs SGI:n från första dagen.
    Men men måste ha jobbat i anställningen
  • Carisma95
    Miss USA skrev 2007-07-05 13:21:19 följande:
    Men men måste ha jobbat i anställningen
    "Jobbat i anställningen" ???
     Ja, det räcker att du börjar jobba, dvs. första arb.dagen.
  • Tulpanblomman

Hur gör man om man har olika lön, varje månad? Jag jobbar på ett bemaningsföretag och har en garantilön varje månad sedan har jag tillägg som blir olika beroende på om det är 20,21,22 arbetsdagar varje månad. Ska jag sitta och räkna ut varje månad för sig då och plussa ihop det för att få årsinkomsten?

• Miss USA
    Tulpanblomman skrev 2007-07-07 12:59:37 följande:
    Hur gör man om man har olika lön, varje månad? Jag jobbar på ett bemaningsföretag och har en garantilön varje månad sedan har jag tillägg som blir olika beroende på om det är 20,21,22 arbetsdagar varje månad. Ska jag sitta och räkna ut varje månad för sig då och plussa ihop det för att få årsinkomsten?
    Du räknar ett snitt på dom sista sex månaderna och tar det x tolv månader.
Svar på tråden Beräknad årsinkomst till försäkringskassan