• monsken87

galen 2 åring!

ja hej..vet inte riktigt vart jag ska sätta in det här men provar här då...d är såhär att min sambo har en dotter på 2 år å 1 månad..vi har henne varannan helg + när mamman vill att vi ska ha henne..men nått som är konstigt är att lillflickan är väldigt aggresiv och om hon inte får som hon vill så bits hon, hon slår, hon skriker och säger "dumma" till alla..hon mat vägrar och vill bara ha oboy,macka eller kaka..men vi ger henne inget annat än maten hon ska äta och vill hon inte äta det så får hon inget alls. konsekventa är vi iaf. samma sak hon får gå in på sitt rum tills hon blir snäll om hon bråkar mnm..mamman säger att hon gör likadant hemma och att hon är konsekvent med fickan också..d konstiga är att det har varit såhr nästan alltid från det att hon kunde börja gå tills nu och det verkar bara bli värre..vad kan dte vara? hon blir mer och mer aggresiv och vaknar på nätterna och vill inte sova själv i sitt rum..ändå aktiverar vi henne nästan hela tiden vi är mkt ute vi leker med henne och läser mm mm..vet itne hur det ligger till hemma hos mamman och det lär vi nog alldirg få veta...men av det folk säger så får flickna göra vad hon vill när hon vill pga att mamman inte orkar bråka..men mamman säger motsatsen..

• Svar på tråden galen 2 åring!
  • susye

jag tror det är en reaktion på att tjejen inte mår bra
    kanske beror på att flyttas mellan två hem
    är själv skild så jag vet att barnen kan reagera fast man gör allt för att de ska må bra

• Anne M

Min spontana reaktion är att det är hennes sätt att visa att hon mår dåligt.

• mogreta

Vart i ligger det konstiga?
    Hon är ju två år, och har ju mer och mer kommit underfund med att hon har en egen vilja.

Kanske aktiverar ni henne för mycket, och att det är därför hon vaknar om nätterna?

Och du, akta dig för att lyssna på vad "folk" har att säga om mamman till barnet.
    Bilda dig en egen uppfattning.

• monsken87

min egen uppfattning och sambons uppfattning är att hon är oansvarig,karltokig,självisk,egoist som manipulerar oh ljuger för att få sin vilja igenom..vi är oroliga för flickan men vågar inte gå emot mamman då hon har ensam vårdnad och vägrar ge delad åt min sambo...och ja hon är 2 år men hgon har ju varit såhär sen hon var ca 9-10 månader?

• mogreta

Hon kan väll inte vägra att ge honom ensam vårdnad?

• Bebis

Till en viss del har det nog med hennes ålder och personlighet o göra men det låter ju inte heller som att hon mår så bra.
    Mamman kan väl inte bara vägra att ge vårdnad, kanske är det läge att ta upp den striden så att ni får större chans att göra nåt OM det nu är så att barnet mår dåligt.

• mogreta

Nää, nu blev det lite fel

Hon kan väll inte vägra honom halva vårdnaden?

• monsken87

jo..hon gör ju det..han vill inte bråka och sagt att han vill inte gärna ta pp det i rätten pga att då kommer dom gräva upp allt om henne och hon kan mista vårdnaden helt om flickan..men ändå vägrar hon..så nu har vi efter 6 månader pratat med en socionom inom barn och fam omsorgen och vi ska tillbaka dit nästa vecka och diskutera hur man kan göra för att det itne ska bli "skitigt " vill ju inte att flickan ska få lida:(

• Bebis

Men, om läget för flickan är så allvarligt att mamman kan missta vårdnaden kan det väl ändå inte vara bra??

• monsken87

alltså enligt soc lagen får man bara ha 3posjkvänner under ett år som ensamstående förälder boende hos sig. mamman har haft minst 5 under förra året och 2 under detta år, hon har missbrukat piller för ca 3 år sedan hon visste inte heller vem pappan var från början, hon har haft problem med alkohol iof har det fortf, när hon dricker kna hon inte sluta..MEN hon dricker INTE när flickan är med. men enligt sambon finns det mkt som jag inte vet som han inte ens vet om henne men som soc visst vet och som kan göra att hon förlorar vårdnaden..iof tvivlar jag på dteta pga att det mesta är gammalt..

• mogreta

Alltså ville ni ta flickan på heltid?

Om det nu är så illa att hon t.om kan mista vårdnaden, förstår jag inte att pappan inte vill "bråka".

Fint iallafall att ni reagerar och tagit kontakt med familjerättan!

• monsken87

helst heltid men det kommer nog alldirg gå...soc tanten sa att han inte kommer få ensam vårdnad i bästa fall delad eftersom att nuförtiden är dte så jäkla svårt att få ensam vårdnad..då måste hoin misshandla flickan eller ta droger om det ska gå...å det gör hon ju förhoppningsvis inte...han vill inte bråka pga att vi bryr oss om lillstumpan å då kommer hon må dåligt hon e liten man måste tänka på henne också

• Bonanza

Kanske ska ni inte dra för stora växlar på det? Min tvååring slåss, skriker "dumma dig!", slänger saker, lyssnar inte, är supermammig, ingen får röra hans saker osv osv. Men han är helt normal och mår bra, det är bara den åldern. Kan ni prata med t.ex. dagis, och se ifall de tycker att hon är annorlunda än andra barn? Ifall de ser tecken på att hon mår dåligt?

• Dazzle

Hej

Kanske är det så att mamman försöker hålla på samma regler. men att ha ett barn hos sig i tio dagar i streck jämfört med en helg är väldigt olika.

Jag har inget eget biologiskt barn men svägerskans tvååring vill oxå sova hos sina föräldrar, slänger sig ner å skriker på marken när den inte får vad den vill å säger att det är synd om henne. Min sambos 6åring säger vi förstör hennes värld när vi säger att köttbullar stavas med k å inte med s... Kanske försvinner aldrig sådant här =). Jag tror ni bara ska härda ut, vara konstanta, inte ge upp utan fortsätta.

Lycka till

Svar på tråden galen 2 åring!