• Anonym (undrar)

Fråga om ratsit och när man inte är anonym

Jag sökte på www.ratsit.se för att kolla personnummer och folkbokföringsadress på en bekant. Jag valde Personrapport Small som är gratis. Går det ut någon information till den man har sökt på då? Det står på siten att
    "Rapporten Small omfattas inte av kopia till omfrågad!"
    men jag vill vara säker...

• Svar på tråden Fråga om ratsit och när man inte är anonym
  • jojo7

nej, du kan vara lugn du kan kolla upp vem som helst utan att dom märker det..

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • ming

Om det står att det inte skickas ut, så tror jag knappast att de ljuger och skickar ut en kopia ändå....

• Anonym

Lagen har väl ändrats nu? Dvs kopia kommer att skickas ut till den berörda?

• Anonym (undrar)

Tack för svaren!

Men det har ju stått i tidningarna om att man inte längre kan söka anonymt på ratsit, det gäller alltså inte Small som de har. Är det någon annan som har testat?

• Rosa84

Som jag förstod det kommer man inte kunna söka anonymt alls där något mer.

Skönt om det stämmer!

• Längtar efter en liten

Fick ett mail av rasit för ett tag sedan och där stod att from juli nu så får personen man sökt på reda på detta. Ska se om jag hittar mailet igen

MA 12/2 2007. Pluss igen 29/6 2007 *lycklig*
  • SeTa

Fast det står ju att man söker helt anonymt.

• ming

Small är anonymt, medium och large skickar ut en kopia. Lugna nu?

• Sofia t

Lagen har eller ska ändras så det skickas ut kopior. Vilket jag tycker är hel rätt

• Anonym (undrar)

ming: Jag tror att det stämmer, jag har inte skrivit in mitt personnummer och jag tog en small utan problem.

Det vore ganska konstigt om de skulle skicka info för en gratis upplysning, det skulle ju kosta massor att skicka ut alla papper.

• Anonym (undrar)

Jag kan lägga till att för small så får man "bara" se adress och personnummer, inga inkomster eller andra ekonomiuppgifter. Och det var adress och födelsedata jag ville ha!

• Sofia t

Men då är det ingen fara. Det är när du söker på inkomster mm som personen i fråga får reda på det.

Anonym (undrar) skrev 2007-07-05 13:47:07 följande:

Jag kan lägga till att för small så får man "bara" se adress och personnummer, inga inkomster eller andra ekonomiuppgifter. Och det var adress och födelsedata jag ville ha!
  • Lejån

Väljer man small får man ju inte reda på något annat än personuppgifter heller. Och nej, man får inte hem någon kopia. Sökte på mig själv.

• Anonym (undrar)

Egentligen är det väl ingen fara om h*n skulle få veta att jag har sökt adress och födelsedata men helst vill jag inte det.

Tack alla som svarat!

• Anonym (undrar)

ming: jag testade www.birthday.se men där måste man också regga sig för att få se hela adressen.

• Anonym (hu?)

men hur ska de skickas ut nåt,när man inte skriver in sin adress?

• Anonym (undrar)

Anonym (hu?): Man kan söka och få upp en lista på alla personer med ett visst namn utan att logga in. Men om man vill gå vidare och trycka på small, medium eller large och få mer info så måste man logga in och när man reggar sig så skriver man in sin adress.

Jag har inte skrivit in mitt personnummer när jag reggade mig så jag kan inte ta kreditupplysningar och jag har inget behov av det heller. Om jag försöker trycka på medium tex (jag sökte på mitt eget namn) så får jag ett felmeddelande där det står att jag inte har angett mitt personnummer och om jag vill ha en medium så måste jag fylla i det.

Svar på tråden Fråga om ratsit och när man inte är anonym