• FridaSjolund

Myggmedel valp?!

Det är så att vi ska ta med våran 14vs (3.5mån) valp till fjälls nästa vecka, och undrar om ni har nått bra tips på BRA myggmedel åt henne?

Funkar scalibor eller frontline bra?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Myggmedel valp?!
  • Rottis77

Mot mygg och knott brukar jag sätta lite mygga, som du kan köpa på apoteket, på ryggen och lite på magen, det fungerar på mina hundar.

• TantLila

jag brukar använda en vit pumpflaska med rosa kork den ska skydda mot både mygg och fästingar det sistnämda vet i sjutton om det hjälper emot men jag brukar sprya lite på ryg och mage... lycka till

• Bisquit

Man ska ALDRIG!!! använda medel som är avsedda för människor på djur. Om inte det är godkänt av veterinär.

Människor är så mycket sötte än hundar, speciellt valpar så det kan vara jättefaarligt!!

Jag skulle tipsa på frontline ( fast jag gillar det inte ) alt halsband som finns på apoteket.

Annars skulle ni kunna göra en egen vitlöksblandning och spraya på.

Osb, spraya inte äta, lök är farligt för hundar.

Ska se om jag hittar receptet.

• FridaSjolund

Taack, tror du menar olja + vitlök.. men inget jag vill använda.. blir så jäkla kladdiga då =)

Ska iväg och köpa Scalibors halsband!

Bisquit skrev 2007-07-05 15:47:22 följande:
    Man ska ALDRIG!!! använda medel som är avsedda för människor på djur. Om inte det är godkänt av veterinär. Människor är så mycket sötte än hundar, speciellt valpar så det kan vara jättefaarligt!!Jag skulle tipsa på frontline ( fast jag gillar det inte ) alt halsband som finns på apoteket. Annars skulle ni kunna göra en egen vitlöksblandning och spraya på. Osb, spraya inte äta, lök är farligt för hundar. Ska se om jag hittar receptet.
  • Rottis77
    Bisquit skrev 2007-07-05 15:47:22 följande:
    Man ska ALDRIG!!! använda medel som är avsedda för människor på djur. Om inte det är godkänt av veterinär. Människor är så mycket sötte än hundar, speciellt valpar så det kan vara jättefaarligt!!Jag skulle tipsa på frontline ( fast jag gillar det inte ) alt halsband som finns på apoteket. Annars skulle ni kunna göra en egen vitlöksblandning och spraya på. Osb, spraya inte äta, lök är farligt för hundar. Ska se om jag hittar receptet.
    Jag har fått ett ok att använda mygga på hund av min vet, det va veterinären som gav mig tipset att använda det! Dom preparaten man köper på apoteket eller i djuraffären är bara mot fästingar, löss och loppor.
  • FridaSjolund

Nooope, där har du fel..

Scalibors halsband används mot mygg med.. =)

Rottis77 skrev 2007-07-06 09:32:50 följande:
    Jag har fått ett ok att använda mygga på hund av min vet, det va veterinären som gav mig tipset att använda det! Dom preparaten man köper på apoteket eller i djuraffären är bara mot fästingar, löss och loppor.
  • Bisquit

Ok då är det bra. Det värsta jag vet är när folk exprimenterar på sina hundar med människoläkemedel..

Men du verkar vara en ansvarsfull hundägare rottis..

*andas ut*

frida, ja och så finns det en blandining med bara vatten, vitlök och nått mer.
    Men det är klart, inte så kul om hunden luktar ( stinker ) gammal marinad hela tiden.

( kanske blir en hotdog då... )

• FridaSjolund

Haha, vitlösmarinerad Jack Russell kanske vore nått att slänga på grillen?!.. haha.. näe skämt å sido

Bisquit skrev 2007-07-06 11:18:31 följande:
    Ok då är det bra. Det värsta jag vet är när folk exprimenterar på sina hundar med människoläkemedel.. Men du verkar vara en ansvarsfull hundägare rottis.. *andas ut* frida, ja och så finns det en blandining med bara vatten, vitlök och nått mer. Men det är klart, inte så kul om hunden luktar ( stinker ) gammal marinad hela tiden. ( kanske blir en hotdog då... )
  • Bisquit

nä, det är ju inte så mycket mat på en sån.. Ta en golden istället....

• FridaSjolund

Haha har du nån potientiell middag att bjuda på?! =)

Bisquit skrev 2007-07-06 11:46:07 följande:
    nä, det är ju inte så mycket mat på en sån.. Ta en golden istället....
  • Bisquit

hmm tyvärr inte. Vi har ju bara lilla taxen och henne är det ingen mat på alls. bara en massa ben.

Sen en något övergödd husky, men hon är så gammal så hon är säkerligen seeeeg.

KAnske om man marinerar länge?

Sorry, ot..

• TantLila

Har faktiskt också fått ett ok av min vetrinär att använda detta på mina hundar... Så jag använder inte mina hundar som försökskaniner.... Älskar dem ju och skulle ALDRIG använda något som skulle skada mina hundar.

• Rottis77
    FridaSjolund skrev 2007-07-06 09:43:43 följande:
    Nooope, där har du fel.. Scalibors halsband används mot mygg med.. =)
    Då är det nytt från i år, för innan har det bara skyddat mott sandmyggorna utomland som sprider Leishmania. Mina hundar blir jätte stuckna av myggor fastän dom har Scalibor, så därför använder jag blite mygga oxå när det är som värst.
    Bisquit skrev 2007-07-06 11:18:31 följande:
    Ok då är det bra. Det värsta jag vet är när folk exprimenterar på sina hundar med människoläkemedel.. Men du verkar vara en ansvarsfull hundägare rottis.. *andas ut* frida, ja och så finns det en blandining med bara vatten, vitlök och nått mer. Men det är klart, inte så kul om hunden luktar ( stinker ) gammal marinad hela tiden. ( kanske blir en hotdog då... )
    Skulle aldrig använt något man inte är ok. Jobbar själv som djursjukvårdare och lever nästan för mina djur.
  • FridaSjolund

Rottis77:
    Huvudsaken är väl ändå att det hjälper emot mygg, så bryr jag mig inte om vilket år det började fungera emot det =)

• Rottis77
    FridaSjolund skrev 2007-07-07 10:05:17 följande:
    Rottis77:Huvudsaken är väl ändå att det hjälper emot mygg, så bryr jag mig inte om vilket år det började fungera emot det =)
    Men det gör ju inte det på någon av mina 3 hundar och dom har haft scalibor i 5år.....
  • FridaSjolund

Scalibor fungerar kanonbra på våran JRT Zelda.. ingen mygg ville ens se åt hennes håll =)

Svar på tråden Myggmedel valp?!