• zuzzie j

Snabba svar tack. Angående flytväst

Vi har en Baltic bambi åt våran 5½ månaders son. Men den är så himla stor i kragen så det blir väldigt svårt för honom att ligga ner, vilket blir problem när han blir trött. Är det någon som vet av en bra flytväst till så små barn eller har några tips??? Tacksam för alla svar.....

• Svar på tråden Snabba svar tack. Angående flytväst
  • syrra

Jag tror att Helly Hansen har en bra flytväst för småbarn. Jag tror att Vi föräldrar har testat olika babyflytvästar. Ta en titt på deras hemsida.

~~Michael, Joachim och Johanna ~~
  • Mjao

Vi har en helly hansen till vår pojke och det är samma sak, vi var på båtmässan på flytvästjakt men till så små är det ju räddningsvästar som gälelr och för att orka vända deras tunga huvuden när de faller i vattnet så är det stora flytelement under nacken vilket gör det bökigt.

• syrra

Vår babyflytväst har flytelementet bakomhuvudet i 2 delar så att de kan ligga ned.

~~Michael, Joachim och Johanna ~~
  • zuzzie j

tack för svaren... Hmmm. vet inte riktigt hur man ska göra då...Det är juh klart att det måste vara rejäla grejer till nacken, speciellt när blöjan blir så tung, men dom är inte så bekväma vilket är lite synd.

• Alexandria

Har hört att barnet inte bör ha blöja på sig. Blir tung av vattnet (om barnet faller i) och barnet kan hamna med ansiktet neråt. Dessutom kan blöjan dra barnet neråt för den blir så tunn. Kommer dessvärre inte ihåg var jag läste detta.

• gormisen

Det kan bli en härlig semester med en 5 månaders utan blöja....:) Jag har aldrig hört det. Flytkraften i västen måste ju vara starkare än blöjan.

• Älskarlivet
    Trollet05 skrev 2007-07-05 18:55:18 följande:
    Har hört att barnet inte bör ha blöja på sig. Blir tung av vattnet (om barnet faller i) och barnet kan hamna med ansiktet neråt. Dessutom kan blöjan dra barnet neråt för den blir så tunn. Kommer dessvärre inte ihåg var jag läste detta.
    Har också läst det!
  • gormisen

Vem hade kunnat tro det? Ja, här blir det inga långa båtturer i sommar! Hur länge är det så? Det kan väl inte vara så även på de större flytvästarna från säg 15 kg?

• Saari

Varför tar ni inte och testar om flytvästen fungerar medan barnet har den på.

Vi fick tipset på babysim att lyfta upp honom ovanför vattnet och släpa ner samt att lägga honom på mage för att se att den vänder rätt.

• myskatt

Vi har en Baltic super soft. Den vänder barnet i vattnett även med blöja på.

Den fick bäst i test i FoB förra sommaren.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Helly78

Jag har fört mig att man kan hyra flytvästar hos brandstation. Det kostar inte mkt..

• zuzzie j

Om baltic flytvästen står det att den ska klara en blöja. Så jag antar att dom har gjort tester på det. Skulle oxå vilja testa, så man får nog fara till badhuset då det är så kallt i havet

• december06

Jag har en Hokka boating åt min dotter på 6 mån. Den är fylld med nånsorts "mjuka kulor"Glad Är jättebekväm då den är mjuk i kragen. Den är jättedyr, men jag tycker iaf den är prisvärd.

• zuzzie j
    december06 skrev 2007-07-06 13:49:00 följande:
    Jag har en Hokka boating åt min dotter på 6 mån. Den är fylld med nånsorts "mjuka kulor" Är jättebekväm då den är mjuk i kragen. Den är jättedyr, men jag tycker iaf den är prisvärd.
    vart har du köpt den?? låter juh jättebra
  • Wahlentina

Fick lära oss på babysimmet att testa västarna med blöja. Kan vara lite obehagligt för barnet, men som simläraren sa så hellre få veta att allt funkar innan man ska ut på sjön...
    Åk och bada med bebisen i en minst 32-gradig bassäng. Sätt på blöja och flytväst. Lägg barnen med ansiktet ned och vänta MAX (!!!) 3 sekunder. Inom den tiden ska barnet automatiskt ha vänts på rygg och ligga och guppa tryggt på vattnet.
    Av de fem som testade i vår babysimgrupp så funkade allas tack och lov. Alla bebbarna vändes på direkten med blöja och allt.

Funkar det inte så byt flytväst!

• december06

Hej igen!
    Hokka är en finskt märke (jag bor i Finland) men den ska nog gå att få tag på i Sverige också. Den var iaf med i säkerhetstestet i Vi föräldrar. Om jag bara visste var så hade jag berättatGlad

• zuzzie j
    december06 skrev 2007-07-07 20:02:38 följande:
    Hej igen!Hokka är en finskt märke (jag bor i Finland) men den ska nog gå att få tag på i Sverige också. Den var iaf med i säkerhetstestet i Vi föräldrar. Om jag bara visste var så hade jag berättat
    Tack för tipset iaf Ska kika runt lite å se om jag kan hitta den.
Svar på tråden Snabba svar tack. Angående flytväst