• Anonym (förtvivlad)

Spolmask - ej för känsliga läsare

Jag är gravid i vecka 27 och har fått diagnosen spolmask. Spolmaskar är ca 25 cm långa maskar(ser ut som dagmaskar) som parasiterar i tunntarmen hos människor. Jag upptäckte det genom att en av dem kom ut då jag uträtade mitt större behov, och labproverna som jag fick ta hos läkare bekräftade ytterligare min diagnos. Det läkemedel som används som behandling mot spolmask ska inte tas av gravida varpå min läkare har skickat in en ansökan till läkemedelsverket om att få ordinera ett licenspreparat.

Behandling ska ske 2-3 veckor före förlossning så nu måste jag leva i två månader med vetskapen att jag har 25 cm långa maskar i min kropp.

Spolmask är ovanligt i Sverige men däremot väldigt vanligt i tredje världen. Var på Kuba och i Sydkorea för ca 1 år sedan så jag har troligtvis gått med mask i min kropp sedan dess utan att veta om det. Enligt uppgifter på nätet ska nyfödda inte få skador då deras mödrar är smittade, men nyfödda kan dels smitas vid förlossning och dels så finns det en risk att maskara börjar vandra i mamans kropp vid värkarbetet. Därav behandlin före förlossning. Tydligen så smittar inte spolmask människa till människa, utan äggen måste mogna i jord.

Det hela är så otroligt vidrigt och jag känner mig väldigt smutsig. Av alla tidpunkter, varför händer detta just nu då jag väntar barn!!!

• Svar på tråden Spolmask - ej för känsliga läsare
  • Pusssgurka

Riktigt obehagligt för din del.. Ledsen
    Jag förstår om du känner dig förtvivlad.

Hoppas att din läkare får godkänt ansökan till läkemedelsverket,
    så att du kan få ta licenspreparatet.

Håller tummarna..

♥ Barn är jordens levande blommor ♥
  • Anonym (minimask)

Din stackare! Har haft springmask. De är jätteäckliga, men i alla fall små. Om masken inte smittar via toabesök behöver du ju inte berätta för nån. Vilken otur du har! Varför kan du inte behandlas så fort du får medicinen? Kram o lycka till! Detta kan hända alla.

• Schnauser

Vad läskigt! Hur otäckt det än nu är har du ju vetskapen om att det går att åtgärda. Tack och lov!

Härda ut tjejen!

/Kram

• Snoris

Men oj.... Vad jobbigt. Gör dom ingen skada. Alltså mer än att dom finns där, är dom farliga?

• Anonym (minimask)

Vad är licenspreparat?

• Lindylin

Anonym (förtvivlad) skrev 2007-07-05 18:06:32 följande:

och dels så finns det en risk att maskara börjar vandra i mamans kropp vid värkarbetet.
    Hur då vandra?
  • Suri

Å din stackare. Fy vad äckligt. Förstår vad hemskt det måste kännas för dig. Nu när du är gravid också.
    Låter inte trevligt alls!

Hoppas du snabbt får medicin nu! Så du blir av med skiten!

• Anonym (förtvivlad)

Tack för ert stöd- precis vad jag behöver.

Vandra innebär att maskarna kan ta sig ut ur tuntarmen till t.ex. bukhållan och ställa till skada där.

Licenspreparat är läkemedel som finns i andra länder men som inte är godkända av Svenska läkemedelsverket och därför inte säljs som standardvara i Sverige.

Inget av de preparat som finns mo spolmask är kliniskt testat på gravida människor. Därför ska behandling ske barnet är fullt utvecklat. Dvs man vet inte fullt ut om preparaten kan ge missbildningar.

• Suri

Det låter ungifär som min värsta mardröm det du genomlider nu...

Jag ryser i hela kroppen.

• Anonym

Fy fan vad äckligt...hade fått panik! kan inte annat än att beklaga, stackars dig!

Svar på tråden Spolmask - ej för känsliga läsare