Spolmask - ej för känsliga läsare
Jag är gravid i vecka 27 och har fått diagnosen spolmask. Spolmaskar är ca 25 cm långa maskar(ser ut som dagmaskar) som parasiterar i tunntarmen hos människor. Jag upptäckte det genom att en av dem kom ut då jag uträtade mitt större behov, och labproverna som jag fick ta hos läkare bekräftade ytterligare min diagnos. Det läkemedel som används som behandling mot spolmask ska inte tas av gravida varpå min läkare har skickat in en ansökan till läkemedelsverket om att få ordinera ett licenspreparat.
Behandling ska ske 2-3 veckor före förlossning så nu måste jag leva i två månader med vetskapen att jag har 25 cm långa maskar i min kropp.
Spolmask är ovanligt i Sverige men däremot väldigt vanligt i tredje världen. Var på Kuba och i Sydkorea för ca 1 år sedan så jag har troligtvis gått med mask i min kropp sedan dess utan att veta om det. Enligt uppgifter på nätet ska nyfödda inte få skador då deras mödrar är smittade, men nyfödda kan dels smitas vid förlossning och dels så finns det en risk att maskara börjar vandra i mamans kropp vid värkarbetet. Därav behandlin före förlossning. Tydligen så smittar inte spolmask människa till människa, utan äggen måste mogna i jord.
Det hela är så otroligt vidrigt och jag känner mig väldigt smutsig. Av alla tidpunkter, varför händer detta just nu då jag väntar barn!!!