• mianyckelpiga

Pris på husbesiktning

Vi vann budgivning på ett radhus idag! Vi är dock i valet och kvalet om vi ska göra med besiktning. Eller vi har nog bestämt att göra en besiktning, men undrar om någon vet vad det kostar på ett ungefär. Är säkert olika i olika delar av landet och från olika företag, men på ett ungefär?

• Svar på tråden Pris på husbesiktning
  • NochA

Anticimex besiktade vårt hus och tog 9200kr för det. Så billigt är det inte. Men det är värt det!

• tessan och amanda

min syrra ska precis till att besikta de huset de ska köpa och hon sa idag att det kostade 6.800...tydligen var det billigare förr, typ 5.000. Lycka till!

• belilla

För tre år sedan gav vi 6000.

• mianyckelpiga

Oj så mycket trodde vi inte. Kanske 4000 kr. Är det nån skillnad på ett stort hus och på ett litet radhus tror ni? Men som honeypie skriver så är det nog värt det.

Honeypie: Kunde ni använda er av något som framkom i besiktningen till att diskutera ner priset?

• anni h

Min mamma besiktigade huset och jag tror att räkningen landade på typ 5-6000 kr. Ett tips, var petnoga med att personen i fråga skriver upp allt på plats för tydligen tar de inte till sig några kommentarer efteråt (alltså om det t ex är någon särskild reparation som har gått snett och det är viktigt att det står med i protokollet).

• På Tiden

Vi betalade 6000 för tre fyra år sedan. men kolla om det finns en utförd besiktining från de närmaste året då kanni köpa den av säljarna billigt!

• NochA

Ja, vi fick ner priset med 40,000kr.

Anticimex har 2 nivåer på besiktning. Vi tog den högre/dyrare nivån. Då kollar de riskkonstruktioner som krypgrund. Han kollade oxå fukt i badrum, vind, källare m.m.

Som nån annan sa. Kolla ifall huset redan är besiktat. Om det inte är det så kan man göra en deal med säljaren om att dela på besiktningen. Ifall ni inte vill ha huset efter gjord besiktning så kan ni ev. Fråga om andra potentiella köpare eller säljaren vill köpa den. På så sätt slipper de besikta huset flera gånger.

• mianyckelpiga

honeypie: Hur kollar man det? Jag har svårt att tro att det är det, då nuvarande ägare bott där länge och nu bor på ålderdomshem

Hur lägger man fram den idéen till säljaren? Vill de verkligen bekosta en sådan sak tror ni?

• Miss Lau

Vi gjorde en besiktning på ett radhus för ca 1 mån sen och betalade 6500 kr.

• MaNiMi

När vi köpte huset för ett antal år sedan gav vi 6000kr för en besiktning som gav en mindre garanti på sånt som kollades (dock bra ockulär besiktning)
    Nu när vi säljer så har vi tagit en 10 000kr besiktning och då
    är vi även försäkrade för dolda fel till viss del.

Svar på tråden Pris på husbesiktning