• Tjollabolla

Era erfarenheter av messmör till barn med trög mage?

Jag blev utskälld på bvc när jag sa att pojken fick messmör i ersättningen. Jag slutade såklart genast med det och nu är han jättehård i magen och bajsar var fjärde dag ungefär (då endast med hjälp av termometern).
    Detta sedan vi slutat med messmöret för 1½ månad sedan. Sen dess har vi testat både olja och lactulos, men inget hjälper. Oljan får han jätteont i magen av och lactulosen gör varken från eller till.
    Det känns som att messmöret är det som hjälpt mest, då bajsade han av sig själv ungefär varannan dag.

Efter att ha läst lite här på fl så förstår jag att en del ändå har fått rekomenderat att använda messmör?

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Era erfarenheter av messmör till barn med trög mage?
  • minnapinna

Vi fick det rekommenderat till dottern (det hjälpte dock inte). Varför säger hon att man inte ska ge det? Vet många som blivit rekommenderade det vid hård mage.

Nora 15/7 -06
  • pulmones

Vi fick det rådet från BVC och det gjorde susen tycker jag och bebisen .

Det ska tydligen vara salt i men man får väl överväga vilket som är farligast....långvarit förstoppning eller lite salt?. Jag valde att ge sonen messmör och det funkade toppen och han mår hur bra som helst.

• bomman

Vi blev rekomenderade messmör av vårt bvc. Vet att endel bvc avstår att rekomendera messmör för att det innehåller salt. Har för mig att jag hört att det finns messmör utan salt nu.
    För vår tös funkade det kanon med messmör iaf. Känns bättre att ge det än lactulos.

• lia76

det är juh en så liten halt salt det handlar om.
    plus att det blandas juh ut oxå

Ge honom messmör du

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Flisis

Helt ärligt så skit i vad din BVC tant säger. Tycker många gånger är de är väldigt inkompetenta där och det enda svar man kan få är -Använd bröstmjölk! Oavsett vad det gäller. Nej de har jag inte mycket till övers för. Enda anledningen till att jag går dit är för att väga, mäta och få vaccin. Är det nåt jag undar över ringer jag hellre läkaren. Gör som du känner. Klart pojken ska få messmör om det hjälper!
    Lycka Till!

• Tjollabolla

Ja, det är för saltet som hon sa att vi inte skulle använda det. Hon rekomenderade först att hjälpa honom med termometern och sen att använda lactulos. Det känns ändå som att messmör är bättre än både termometer o lactulos! Har köpt hem messmör igen, ska se om det fungerar denna gången oxå.

Irriterande att alla bvc inte säger samma sak, antingen är det ju "farligt" eller inte...

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • PLU

Hur ger ni messmör till bebisen om man ammar?
    Vad är det ni gör med termometern för att dom skall bajsa?

• KisseKattmamman

Har för mig att messmör innehåller massor massor av socker åxå...

men men - min dotter var likadan - har åxå haft laktulos på henne... Nu när hon är snart 2 år har vi efter lite tjat fått en utredning där det visades att hon har en allergi mot vetemjöl (och råg)

Hennes symtom var * trög mage -
    *ibland helt förstoppad - (banan, riskaka, majs/risvälling HELT uteslutet)
    *"bäbis"mage = svullen...

tjata på och säg ifrån på Bvc å få en remiss till läkare. så ni får bukt med problemen i tid -

Hade vi fått reda på det här när hon var några månader så hade allergin ev vuxit bort nu när hon är 2 år - men eftersom vi "väntade" å inte sa ifrån på BVC ordentligt så hinner hon nog bli fyra innan den försvinner...

Man MÅSTE ta för sig på Bvc!!!!

• MillaP

jag har gett min grabb messmör å det fungera kanon.. men man ska inte ge varje dag å för offta eftersom de inehåller salter.. så jag kombinerar messmör med sempers bifilus ersättning som man kan köpa på apotek. den inehåller lite lite laxerande medel.. fungerar oxå kanon..

PLU- väldigt ovandligt att ammande barn blir hårda imagen.(enligt min bvc tant).

Svar på tråden Era erfarenheter av messmör till barn med trög mage?