• Trulis

Hjälp och Råd med Svart beläggning på slingerkrasse!

Hej!

Jag undrar om det är någon därute kan hjälpa mig?
    Jag har odlat slingerkrasse i en balkonglåda och de har tagit sig hyfsat fint.
    MEN... det är någon form av svart beläggning på undersidan av bladen vis stjälkslutet. Nu börjar det även gå ner på stjälken..

Min fråga: Vad är detta? Löss? Hur får jag bort det? Jag har lite andra blommor i lådan och de har, vad jag kan se, inte drabbats.

SÅ nån vänlig själ därute med lite gröna fingrar...Vad kan det vara?

• Svar på tråden Hjälp och Råd med Svart beläggning på slingerkrasse!
  • alchemilla mollis

Låter som svarta löss. Du får titta lite närmare så syns det om det är små djur.

• Trulis

Tack mollis!

Jo men det gör det. Som små svarta, lite ovala prickar.
    Går de över på övriga blommor? Hur får jag bort dem?
    Funkar såpavatten?

• alchemilla mollis

Testa såpvatten först. Man kan blanda i lite t-sprit/t-röd också; 1 l vatten, 1 msk såpa, 1 tsk sprit. Ibland funkar det bättre. Hjälper inte det finns det lite starkare grejer att köpa. Fråga i blomsterbutiken så hjälper de dig.

• Trulis

Oki! Testar det och hoppas på få bukt med det.

Tack för hjälpen!

• alchemilla mollis

Varsågod! Man får ju lite abstinens när man inte har jobbat på 6 veckor

• Pysse

Det är bladlöss och min enorma erfarenhet av bladlöss på krasse är att det finns inget medel som funkar. Det enda som kan funka är att plocka bort de mest angripna bladen och sedan försöka ta bort så mycket av bladlössen man ser-varning det är äckligt.

Det kanske bara är skånska bladlöss som är så ettriga att inte såpvatten biter.

• Trulis

Pysse, ah så pass? Fasen, jag som väntar på att de ska börja blomma nu... :( Har iaf börjat såpkriget med dem idag, får se hur de tar sig. Om det inte hjälper så blir det adjöss med krassen. Är lite orolig att de ska sprida sig till de andra blommorna..

Svar på tråden Hjälp och Råd med Svart beläggning på slingerkrasse!