• Emma69

Hur vet man om vattnet börjat sippra ut?

Hur skiljer man flytningar från fostervattnet som ev. börjat sippra ut? Vem kollar det och hur, bm/ultraljud? Man vill ju inte åka till förlossningen "i onödan" om det bara är flytningar... min bebis bökar mycket och det tynger nedåt nästa hela tiden, dessuom måste jag använda trosskydd.
    Emma v. 38

• Svar på tråden Hur vet man om vattnet börjat sippra ut?
  • Knytets mamma

"Det kan ibland knäppa till lite inne i magen innan man känner att det börjar komma. Hur vattnet går kan vara väldigt individuellt. En del gånger så kan det sakta sippra, så sakta så man blir osäker på om det är urinläckage eller om det verkligen är fostervatten som man läcker. Många kvinnor har träningar, små skvättar av urin som sipprar ut, under senare delen av graviditeten Är det fostervatten så brukar det oftast komma i skvättar när man är i rörelser. Är du osäker så åk in för en kontroll. Om barnets huvud är fixerat i förlossningskanalen är det kanske bara det fostervatten som finns mellan barnets huvud och livmoderhalsen som rinner ut. På förlossningsavdelningen kan man med hjälp av en liten sticka lätt konstatera vart vätskan kommer ifrån. "

babyboom.nu/guider/GFAQ2/Dags.html

• Emma69

Tack för ditt svar och länken. Nu fick jag en undran till...bebisen borde ju inte kunna få hicka om det är vattnet mellan barnets huvud och livmoderhalsen som rinner ut?

• leia

Halloj!! Läste och förstod inte riktigt:
    Knytets mamma: Det knäpper i min mage ganska ofta nu de senste dagarna, och har också mkt vattniga "flytningar"., vadå?? är det fostervatten bara för att det knäpper???? eller förstod jag fel!1
    KRAMAR
    Leia v 38

• KnutRut

Undrar jag med för hjälp vad det knäpper i magen och sedan har man värkar....
    Luktar det något speciellt om fostervattnet???

Nu blev jag ju lite orolig....

Sedan även om detta ska frågas i en egen tråd så måste jag ändå fråga.
    Kan man få blåmärken på magen ovanför naveln om bebisen sparkar hårt????

• Knytets mamma

Fostervatten sägs lukta söt, enligt en del omföderskor.
    Där är skillnad på ph i fostervatten kontra flytningar.
    Är man osäker vad det är man läcker kan detta kollas upp av BM eller förlossningen. I vart fall skall man kontakta förlossningen ifall man misstänker att man har vattenavgång.

En del säger sig höra knäppande ljud från magen i vart fall och då inte kopplat till fostervattenläckage, utan till att det kommer från bebisen så som ungefär knäppande i dess leder.

Vattniga flytningar kan man ha utan att det är fostervattenläckage.

Läs mer om vattenavgång på länken ovan och denna länken
    www.9manader.nu/

• Coz

Det knäppande lätet från magen kan vara barnets leder som låter. Ingen fara! Jag har hört det flera gånger om dagen sedan v 30 säkert.

• leia

Tack knytets mamma!! Jag ringer förlossningen för säkerhets skull om det kommer mer!!
    Kram!!!

• Mickis74

Jag har hört att om det är fostervatten som läcker så brukar det vara lite grönaktigt och lukta lite "fränt".......men har oxå hört att det ska lukta sött.

Finns nog en massa olika teorier på det här med fostervatten, så det bästa är att prata med förlossningen så dom har möjlighet att ställa sina frågor. Ett tips är att ta på en binda......då har man lättare att hålla koll på både färg o lukt.

• Knytets mamma

Mickis74
    Ifall fostervattnet är grönt så kan det bero på att bebisen bajsat i vattnet och inte mår så bra. Dess vanliga färg är klart toll lite gult.
    babyboom.nu/guider/GFAQ2/Dags.html

• Mickis74

Knytets mamma........

Ok, det är möjligt att det är så.........har fått den informationen av en tjej på chatten som har jobbat på förlossningen förut.

• jennan

Om fostervattent är grönt ska man bege sig till förlossningen bums!!!

• tinna

Jag tycker att fostervattnet luktar som sperma ungefär......

• tomtan

Jag var in i v37 och kollade mig, pga att jag fick jätte rikliga flytningar..och de konstaterade bara att där fanns gott om fostervatten, och att det kunde vara en sk. pyspunka..en läcka från fostersäcken högre upp..men jag vet inte riktigt vad de menade om jag ska va ärlig..
    Tydligen väldigt vanligt att man åker in för att kolla just detta.Oftast är det bara flytningar, eftersom bebben trycker ner allt..

Svar på tråden Hur vet man om vattnet börjat sippra ut?