• Engla Nova

Etik inom vården?

Hej,

Är så att jag studerar omvårdnad o läser nu kursen Etik o skulle behöva lite tips o råd.. tycker det är lite svårt just det här med etiken.. har ju läst etik innan o har lite förkunskaper sen innan men inte allt man kommer ihåg.

Tack på förhand
    //Camilla

• Svar på tråden Etik inom vården?
  • susye

jag är sjuksköterska så hör av dig om du vill med det du vill ha hjälp med

• onlyyou

Alla människor har ju inte samma etik. vad är det du undrar över?

• Engla Nova

Hej,

Ok ja jag tycker det är svårt med etiken.. får inte riktigt till det

Har några saker jag funderar över!

a)      Lista de krav man kan ställa på en mångreligiöst kompetent vårdare.

b)      Är dessa krav möjliga att uppnå och är de önskvärda?

c)      Hur ser du på sorg, döende, död och olika sätt att möta detta inom olika religioner?

Hur skulle du själv vilja uttrycka dig och bli bemött i en sådan situation?

Är ju lite sådana saker men har aldrig jobbat inom vården...

//Camilla
  • Engla Nova

Är ju själva utbildningen.. klart att alla har olika etik o olika synsätt så det är ju som så mkt inom etiken men mest etik inom vården osv..

• onlyyou

Men du ska ju bara utgå från dig själv. Det finns ju inga fasta etiska principer.

• Indianica

a) Lista de krav man kan ställa på en mångreligiöst kompetent vårdare.

Jag tycker att det är att man har kunskap om olika religioner, att man inte fördömer olika religioner, att man försöker möjliggöra olika religiösa uttryckssätt (t ex bönestund) att man frågar varje enskild person hur just han vill uttrycka sin religion, utan att vara för närgången. Att man inte prackar på ngn sin ene tro.

b) Är dessa krav möjliga att uppnå och är de önskvärda?

De är asbolut önskvärda. Även om det kan tyckas något tidskrävande och ?bökigt? med diverse (religiösa) ritualer individen kan vilja fullfölja under omvårdnaden kan man se det som något välkänt som man fullföljer under vården, vilket kan ge trygghet, i slutändan kanske t o m snabbare tillfrisknande när individen känner sig hemma och kanske kan skapa en djupare mening med livet. Ofta har människor störst tilltro till den vård man har mest erfarenhet av. Recitationer och reningsritualer mm skadar ju inte individen som utövar det och därför bör respekten för detta upprätthållas och inte värderas på något sätt. Religionen är ju kopplat till det kulturella jaget och det är oetiskt, kränkande och tidskrävande att kräva att någon skall ge upp sina kulturella/religiösa vanor

c) Hur ser du på sorg, döende, död och olika sätt att möta detta inom olika religioner?
    Hur skulle du själv vilja uttrycka dig och bli bemött i en sådan situation?

Här måste du ju läsa på om kanske 2-3 olika religioners sätt att t ex begrava, syn på obduktion, kläder på död, hur fåe en död kropp beröras inom olika religioner, sorg (hur uttrycks den?) osv. Jag kan föreslå att du jämför judendom/islam t ex.
    Skriv egen åsikt om bemötande.

Är ju lite sådana saker men har aldrig jobbat inom vården...

Behövs inte heller praktisk erfarenhet. Jag fick MVG på den kursen ändå, försök vara nyfiken och ha ett humanistiskt perspektiv (ska man ha i värden)

Lycka till!

• Engla Nova

Nån som vet bra sidor där man kan hitta information om religioner? När det gäller etiken såklart har letat men inte hittat det jag söker efter eller jo kanske när det gäller islam..

• akvile01

kan ni hjälpa och ge exempel på dem begrep utifrån sitt vardagsliv
    etik
    moral
    fakta
    värdering och existentiell
    Jag läser etik och livfrågor kurs
    tACK

Svar på tråden Etik inom vården?