• Y O D A

Hur göra balkongen rymningsäker för katt?

Har ni några bra lösningar? Min katt rymmer till grannarna via räcket - och grannarna tycker inte det är kul (förståeligt).
    Jag skulle vilja kunna ha öppet men det går inte nu.
    Har funderat på nån lösning där hönsnät ingår men vill inte ha nät över hela balkongen - den är 10 meter lång......

• Svar på tråden Hur göra balkongen rymningsäker för katt?
  • mammutten81

ja, antingen nät då, eller koppel.

• Lila75

Det är nog bara nät som gäller... nätade in min balkong när jag hade katt. Men va noga så att det är tätt, en dag va min katt på utsidan nätet och klättrade (på trejde våningen) men vi fick tag på ett ben och kunde dra in honom igen

• Y O D A

hmmm ja, det får nog tyvärr bli så...

• mona83

Ja hönsnät är det jag kan rekomendera oxå.
    Inte så snyggt iofs men det funkar och katten håller sig kvar på balkongen.

• Hella78

sätt en ståltråd åvanför balkong räcket ca 10 cm över spen den hårt. när hon hoppar upp nästa gång så gör den så hon inte kommer upp utan ramlar ner igen hon kommer då bli lite rädd o inte våga hoppa up igen (för hoppningsviss ) hon kan försöka några gånger men oftast räcker det med en gång. stål tråden får inte bli lös för då kan hon trasla in sig i den o det är inte bra. hoppas du fatar hur jag menar

• mammutten81

Men tänk om hon får den på halsen!!

• Cheera

Går det inte att spänna upp tyg en bit upp? Om man fäster tyget med en vajer av nå slag innanför räcket så att katten inte kan gå på det?

• Y O D A

hella 78
    ja, det kan ju vara nåt. Om man spänner den hårt alltså så katten inte kan skada sig vill säga. Om man har den 10 cm ovanför så blir det svårt för katteländet att ta sig upp....
    Jag vill helst slippa hönsnäta in 10 meter balkong - kommer inte att se så kul ut.

• Lusthan

nu vet jag inte hur er balkong ser ut riktigt men vi har en planka där balkongen slutar på båda sidor så att dem inte kan gå över. klättra på balkongräcket gör de men det ser jag inte som nå problem. ja förutom nu när hanen har börjat hoppa ut, hoppas dock han slutar med det nu när han är kastrerad...

• Y O D A

cheera
    hur menar du - tyg - som ett sorts insynsskydd?

• Hella78

men dom kommer aldrig med sån fart att den kan skada vi har haft så o kompisat till mig har me haft så vet ingen som skadat sig på den. vet där emot en kan som strypt sig av nät, katten hade ketrat upp på nätet o skulle försöka trycka sit imellan näter o den balkongen över men bara påt igenin huvet o fick inte tbx det så den ströp sig  så ska man ha nät nåste man ju göra en ram typ runt hela balkongen som man kan nita eller spika fast gallret i

• Y O D A

lusthan
    det låter också som en bra idé - ska kolla möjligheterna på våran balle.
    Nä det gör ju inget om tjockiskatten går på räcket - bara han inte kommer till grannarna.

• Hella78

ja så hårt du kan o gärna en som inte är så tun. då den kan gå av o skada ögon o liknand

• Y O D A
    Hella78 skrev 2007-07-06 12:37:29 följande:
    ja så hårt du kan o gärna en som inte är så tun. då den kan gå av o skada ögon o liknand
    ja, jag tänkte också på någon tjockare tråd alt wireliknande sak...
    bra tips! Tack!
  • Hella78

ja presis. vet även dom som har satt rundstav men det är ju lite svårt om balkongen är 10 m lång

• Cheera

Ja, men som ett insynsskydd typ. Fast är era "balkongväggar" i plåt så kanske det blir lite svårt att fästa vajern? Å andra sidan så vill man ju kanske se ut även om man sitter ner på en stol så idén med ståltråden lät bättre.

• Y O D A

vill tacka för alla bra förslag jag fått - ska fnula på hur jag ska göra

• Annika 1983

oo bra tips har också funderat på hur man kan göra. Skulle va skönt att kunna öppna balkongdörren ju. Men hur vågar ni låta dom gå på räcket?

* Kram *
Svar på tråden Hur göra balkongen rymningsäker för katt?