• LabLover

Ögontumör hos hund

Min veterinär misstänker att min hund ev. har en ögontumör. Ska till en ögonveterinär på tisdag för att kolla upp ögat lite närmre.

Någon som har erfarenheter av det här?

Har googlat och kollat på Agrias sida men hittar ingen bra information. Ögonveterinären ville heller inte diskutera det per telefon utan hänvisade till att han skulle kika på henne på tisdag.

• Svar på tråden Ögontumör hos hund
  • Kiitos

det kan vara histi sympton eller var det nu heter.
    min hane har haft en sådan men tack o lov så var den godartad.
    har du bild på den?
    kramar

• Rosali

Vi hade tax som hade encysta i ögat som valp. Det växte hår ur ögat. Det opererades bort. Han blev 16 år

• LabLover

Jag upptäckte den först i höstas och veterinären sa då att jag skulle hålla koll på den. Det som syntes var en svart prick som satt på iris. Nu täcker den så vitt jag kan se det mesta av pupillen.

Kiitos: Opererades din hund?

Rosalis: Hur fungerade livet för din hund efter operationen? Min hund är 9 år så jag är bekymrad över både operationen och för hur det blir för henne sedan.

• Rosali

Livet var som vanligt. Lite mörkrädd pga nedsatt syn på det ögat. Men annars bara bra

• LabLover

Just det, har ingen bild. Osäker på om det skulle synas på en bild. Tittar man inte noga och nära så vet man inte att "fläcken" är där.

• Rosali

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Du får nog vänta tills på tisdag.Lycka till!
    Kram

• NeA 84

hade en unghund som hade tumör bakom ögat. det opererades. hahn var som vilken trevlig hund som helst...fast nedsatt syn. han kunde bli lite rädd bara om de cyklist elr liknande på den sidan han inte hade syn....

• Kiitos

familjens hund hade den vid ögat.
    finns under bilder i mitt forum.
    hoppas det inget är jätte allvarligt. håller tummarna.
    du måste berätta.
    familjens hund blev inte opererad utan den har försvunnit av sig själv.

• LabLover

Rapport från veterinären:

Hunden har en helt ofarlig iris cysta! *LÄTTAD*
    en.wikipedia.org/wiki/Iris_cyst

Veterinären var så söt och tyckte de hade skrämt upp mig i onödan och frågade om jag skulle träffa den första veterinären igen. "Här har du gått och trott att din hund har cancer. Säg till Katarina att det är en iris cysta så hon vet hur de ser ut nästa gång. Så kan du be Margareta (en annan veterinär) titta på den så hon också vet hur de ser ut för jag håller på att lära upp henne."

Veterinären tyckte gammelhundens cysta var så fin och hittade en lite mindre i andra ögat också. Anledningen till att jag trodde att den har växt sa hon var för att hunden måste ha en till lite mindre i samma öga. Eftersom de flyter omkring i ögat så syns de ibland, ibland inte. Hon tyckte även att jag skulle se det som extra utsmyckning Helt ofarligt som sagt och inget som man bör åtgärda.

Såååå lättad!

• Rosali

Vad skönt att höra. Då kan ni fira lite ikväll med leverpastej och gos

Svar på tråden Ögontumör hos hund