• Anonym (hmmm)

Min dotter är röd i slidan ganska ofta, vad är normalt? Vad ska man smörja med?

Hej!

Min dotter är 2,5 år. Jag tycker det är lite konstigt att man har läst så mycket och fått så mycket information sen de var små om det mesta....Men inte om könsorganen.
    Senaste månaderna tycker jag hon har varit så röd i öppningen av slidan. Vad är normalt för små barn? Jag vet ju ingenting om det här har jag ju insett. Jag har smörjt henne med Initiol , men den ska ju mer användas för röda barrumpor, mer utslag och rodnad på själva huden känns det som. Det känns inte rätt att smörja med den runt urinöppningen och längre ner.
    Kan nån som vet och har lite erfarenhet kanske ge lite råd?
    Undrar också om ni tvättar era barn med duschtvål(tex Natusan) vid slidan? Jag gör det...fast har först nu verkligen börjat tänka att det är ju inte bra!!!! Min dotter är blöjfri men ändå torkar jag henne med våtservetter fortfarande, när slutade ni andra med det? Jag vill bara att hon ska vara ren..
    Som sagt, det dyker ju upp endel funderingar som man inte tänkt på tidigare ju äldre de blir.
    Skulle bli tacksam för svar!

• Svar på tråden Min dotter är röd i slidan ganska ofta, vad är normalt? Vad ska man smörja med?
  • Anonym

Jag vet inte om man verkligen ska använda salva där det ofta är varmt och inte alltid tort eller hur man ska säga det.
    Du kan kanske ringa BVC och fråga, iblnad har dom bra råd att ge.

• Anonym

Jag skulle inte använda våtservetter till henne. De är starka kemikalier i dem, testa t.ex att städa med dem. All smuts går bort snabbt & lätt. Vill jag inte använda på mitt barns hud, speciellt inte i underlivet som är så känsligt.
    Använd bara vanligt vatten & låt henne lufta. Smörj med mandelolja/olivolja ifall du vill smörja henne.

• Emeraldy

Min dotter är iofs bara 14 månader men för ett tag sen var hon också väldigt röd innanför blydläpparna. Jag frågade på BVC och hon trodde att det var en svampinfektion, som visst är rätt vanligt bland blöjbarn.

Jag fick rådet att smörja med lite Pevaryl och det försvann på en gång. Jag luftade iofs väldigt mycket också.

Pevaryl ska man ju inte använda till små barn utan ordination, men jag tycker du ska höra med BVC!

Vi har nästan helt slutat använda våtservetter till henne (har bara i skötväskan). Använder vanliga tvättlappar och vatten. Och jag tror inte på att använda tvål när du tvättar henne. Bara vatten eller möjligtvis olja.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • AnneSophie

Nej, inga våtservetter och medel vid slidan på små flickor.

Underlivet renar sig själva och om man börjar introducera en massa två etc så riskerar man bara att irritera och torka ut med svamp som följd (precis det problem som många vuxna tvättomaner har).

När hon badar eller duschar så skölj bara lätt med ljummet vatten.
    När hon har bajsat så torka bara av med ljummet vatten. Man behöver inte in och pilla eller tvätta maniskt rent alls.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • Anonym (hmmm)

Ohh Tack för alla svar!
    Jag har liksom missat att hon har blivit så stor o inte längre är bebis. Nu ska jag köpa vanliga pappersservetter och bara ta ljummet vatten när jag torkar henne! Och bara tvätta med vatten när hon duschar o badar....
    Hur ska man veta ifall hon har fått svamp eller inte? Hon har kliat endel för några veckor sen, då hon var röd, men jag tyckte det gick över efter en dag, men kom tillbaka...

• Emeraldy

TS:
    Min dotters svamp konstaterades ju av BVC, men jag anade att det var nåt "fel" för hon var verkligen ilsket röd, som hon aldrig hade varit förut. Det verkade aldrig störa henne som tur var. Är det så att det har kliat för din dotter så är det ju inte osannolikt att det är svamp. Men rådfråga som sagt BVC eller läkare först!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Anonym (hmmm)

Emeraldy,

Tack!
    Jag ska se efter hur hon ser ut ikväll och i helgen, om hon verkar irriterad eller röd så kontaktar jag BVC, men jag ringer dem nog ändå så de kan titta på henne.

• Saandraa

inget av parfymerat eller alkohol - innehåll ska tvättas på  kvinnligt kön i underlivet! orsakar svamp och torra slemhinnor! låter som att hon är uttorkad! babyolja och olivolja är det som funkar!! lyssna till Gynekologerna! tvättlapp med vatten är det bästa om man ska tvätta flickorna "där nere" ! visst, man gör som man själv vill.. men då jag alltid lidit av såna saker så använder jag aldrig sånt på min dotter! det är fan inte lätt att veta alla gånger alltså..

Isadora 070501
Svar på tråden Min dotter är röd i slidan ganska ofta, vad är normalt? Vad ska man smörja med?