Ni som har svullna fötter
när fick ni det? Hade ni det redan väldigt väldigt tidigt i graviditeten?
när fick ni det? Hade ni det redan väldigt väldigt tidigt i graviditeten?
Fick det när värmen kom i början av juni men sen försvann det igen...har kommit tillbaka lite nu...är i v.38 nu...
Har börjat få det nu i v. 35, men värmen hjälper nog till lite. I förra graviditeten kom det senare.
Började samla på mig mycket vatten i v 20-22 nånting. Är i v34 nu. Mina ben och fötter är ständigt ömma och ENORMA. Är istort sett jämnrak hela vägen. Enligt BM så gör man inget åt de.
Så i v.4 så beror det på annat?
Hej!
Jag är en vattenbindare av stora mått. Var det inte innan jag väntade första barnet, men i samband med första graviditeten svullande jag jättemycket från cirka v 12-13 och framåt. Det blev bara värre och värre. För min del fick jag även en form av gravkomplikationer som inte är direkt vanlig dvs hyperamnios. Det betyder att man har för mycket fostervatten - alldeles för mycket. Jag fick tappa mig på överflödigt fostervatten i grav nr 2 vid fem tillfällen men var ändå stor som en stinn kossa. Gaviditet nr 1 fick jag bli inlagd i eftersom de var tvungna att få mig att bli av med bunden vätska eftersom mitt hjärta blev för belastat. Ändå hade jag 6 liter (!!!) fostervatten vid födelsetillfället för barn 1 och 4,5 liter med barn nr två ( efter 5 tappningar dessutom)
Det är vanligt att binda vätska till viss del under en graviditet. Så jag tror inte att du behöver oroa dig alls. Blir du senare i graviditeten väldigt mycket mer svullen skall din bm kolla dig med ett extra ul för att ex mäta fostervattenmängden. De vill gärna trycka en på fötterna/anklarna med för att liksom se hur mycket de sjunker in med fingern. Utav detta bestämmer de sedan om du behöver läggas in för att bli av med extravatten. Du skall under en graviditet varken i början, slutet eller under någon tid av graviditeten försöka driva ut överflödig vätska via naturmedel eller eventuella tidigare läkemedel för ändamålet. Du rubbar saltbalanser och andra livsviktiga balanser för barnet och därför vill de lägga in dig medan man gör sådant här så att de har en under uppsikt.
Ta hand om dig. Det kommer alldeles säkert att gå bara bra för dig
Jag har fått lite svullnad nu först! är ca i v.28