• mami too

Hjälp med pesto...

Jag är supernyfiken på pesto så jag tänkte att jag skulle ta och prova men jag har ingenaning om hur man gör?
    Alltså jag har tänkt att köpa en burk i affärn (är något märke godare än andra?) men sen då kokar man bara pasta och blandar, eller?
    Hur mycket pesto ska man ta ungefär?
    Och finns det flera olika varianter som man kan göra med pesto?

Tacksam för alla svar!!

//Emma.

• Svar på tråden Hjälp med pesto...
  • Sunflower

Om du gör hemmagjord pizza med mozzarella, så ta lite pesto ovanpå mozzarellan. Det blir urgott!

Annars har vi pesto till melonsallad (olika slags meloner i småbitar, parmaskinka och fetaost).

• Stanna

Vi brukar koka färsk pasta, klicka över lite pesto och riva lite parmesan över. Ibland har vi parmaskinka till också. Mums!

• Stanna

Tror att vi köpte Zeta senast och den var i alla fall god.

• Mithera

Jag gör egen pesto och klickar den på nykokt pasta. Supergott . Vill man ha det matigare kan man ju ha grillad kycklingfilé till...

Hur mycket man ska ta beror på hur mycket man vill att det ska smaka .

Du kan även bre på pesto över laxfilé och sedan skjutsa in den i ugnen.

• stinis77

vi brukar köpa zetas pesto

lägg ovanpå laxxfile sån som man kan köpa stycke förpacakat.

salta o peppra laxen bre över pesto och in i ugnen 200 grader 20-25 minuter.
    mums

• Dimitra

Röd pesto är väldigt gott i färssåser istället för krossade tomater/ketchup.

Mitt tips vid inköp är att skippa de billiga varianterna oavsett om de väljer röd- eller grön pesto. Kan också rekommendera Zeta men även Barilla.

Och åren går...
  • Kluvenflicka

Rekommenderar dig att göra den själv..den blir mycket mer lik originalet i smak och med andra ord mkt godare. Sen ska man klicka i den i pastan när den är färdig..Blanda i lite av pasta vattnet så det blandas väl..Hör av dej om du vill veta hur man gör det..(Har bott i Genova i nästan 10 år..där peston kommer ifrån..)

• Spökboll

Barillas är helt okej!

• Modesty2000

Mitt tips är oxå att göra den själv...1000 gånger godare än köpt som jag inte alls var förtjust i...då kan man göra en storladdning och ha på pasta....använda lite i salladsdressingen, lägga på laxen i ugnen osv...

Svar på tråden Hjälp med pesto...