• Anonym

Bara betala halva hyran?

Nu är det så att vi har tyvär hamnat i en ekonomisk kris pga av privata saker.
    Vi har bara ca 4000kr och hyran är på dryga 4000kr, nu täntke vi att man kanske kan göra så att man bara betalar hälften av hyran och sen betalar resten nästa månad tillsammans med den hyran då..annars har vi inte nåra pengar till mat eller hyra eller nått. Och vi har tyvär ingen vi kan låna av.

nån som vet om man kan göra så? någon som gjort så?

• Svar på tråden Bara betala halva hyran?
  • Anonym (?)

fråga er hyresvärd vet ja

• MrsAndersson

Bara man pratar med hyresvärden om det brukar det inte vara några problem!

• timberhochmandie

Hyran är alltid det första man ska betala när det krisar med pengar, för utebliven hyra är godtagbart skäl för vräkning. Om det är högst tillfälligt skulle jag föreslå att ni kontaktar hyresvärden och ber om uppskov. Ev. kan ni ju föreslå den variant du presenterar här ovan. Lycka till!

• Anonym

Okaj så det brukar inte vara ett problem då? Vi har haft väldigt kämpt med ekonomin och levt på soc ett tag och det var mycket strul med dom då dom betalde in hyran och den kom in försent flera ggr pga soc, så jag är lite mesig att prata med hyresvärden..

om man inte skulle prata med hyresvärden då får man la iaf resten av hyran på nästa? dom kan väl inte bara vräka än hyxflyx? man måte väl få en varning först och en liten tid att betala resten?

för vi kommer ha råd att betala nästa månad..då får min man sin första lön så då kommer det vara ok liksom.

• Anonym

Vi gjorde så förra sommaren. Fast vi fick skjuta på hela hyran. Jag förklarade och grät för att jag tyckte det var så pinsamt. Men man kan inte rå för att det blir kris ibland. Ring och prata med hyresvärden och berätta hur det ligger till. Så kommer det ordna sig. Kan säga att vi har bytt lägenhet med denna hyresvärd och de sa att vi hade skött betalningarna med en incident (förra sommaren). Vi har även delat hyra i fyra en gång då vi hade dubbla hyror då vi byte lägenhet och jag förklarade.

Bara du pratar med dem och förklara, säg inte privata saker, utan berätta exakt. Oavsett hur pinsamt och jobbigt det var. Jag sa då för första gången till någon utomstående att jag var sjukskriven för ätstörning och att FK strulade.

Håller tummarna för dig/er.

• Anonym

TS: (samma anonyma igen som ovan inlägg 5) Ha kommunikations med hyresvärden. Det viktigaste är att verkligen se till att kunna betala månaden efter. Man skall VETA att man klarar av att dela.

• timberhochmandie

"42 § Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att
    säga upp avtalet att upphöra i förtid,

1. om hyresgästen, när det gäller en bostadslägenhet, dröjer med att
    betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen och annat inte
    följer av 55 d § femte-sjunde styckena,"

55d 5-7 styckena:
    "Skall hyresgästen enligt hyresnämndens eller hovrättens beslut
    betala högre hyra för förfluten tid än som skolat utgå förut,
    är hyresrätten inte förverkad på grund av dröjsmål med
    betalningen av det överskjutande beloppet, om betalningen sker
    inom en månad från den dag då beslutet vann laga kraft. Vad som
    sagts nu gäller inte, om skyldighet att flytta inträder för
    hyresgästen inom kortare tid än två månader efter nämnda dag.

På överskjutande belopp skall hyresgästen betala ränta som om
    beloppet förfallit till betalning samtidigt med den förut
    utgående hyran. Räntan beräknas enligt 5 § räntelagen
    (1975:635) för tiden innan beslutet vunnit laga kraft och
    enligt 6 § räntelagen för tiden därefter.

I beslutet får anstånd medges med betalningen av det
    överskjutande belopp jämte ränta som avses i sjätte stycket.
    Medges anstånd, får det bestämmas att ränta till förfallodagen
    skall beräknas enligt 5 § räntelagen."

• timberhochmandie

Som sagt, hyran är en av de absolut viktigaste grejerna att inte slarva med, för det kan få ruskiga konsekvenser. Prata med hyresvärden så ska du se att det ordnar sig, men hoppa inte över halva hyran på eget bevåg för då riskerar ni att åka ut med huvudet före.

• Anonym

enligt hyresgästföreningen kan dom inte vräka en bara sådär..hyresvärden måste ge en en varning och chans att betala hyran.

• Anonym

TS: Chans inte, det är ABSOLUT inte värt att chansa. Prata med dem, kommunikation är A och O. Precis som i ett förhållande.

• Anonym (undran)

Visst får du en påminnelse först men du har inte många dagar att betala hyran efter den så det bästa är att prata med hyresvärden. Dessutom om ni haft bekymmer för med försenad hyra pga soc så kan det bli värre för då brukar oftast hyresvärdarna ha större koll.

• timberhochmandie

44 § Är hyresrätten enligt 42 § första stycket 1 eller 2 förverkad
    på grund av dröjsmål med betalning av hyran och har hyresvärden
    med anledning därav sagt upp avtalet, får hyresgästen inte på grund
    av dröjsmålet skiljas från lägenheten, om hyran betalas på det sätt
    som anges i 20 § andra eller tredje stycket eller deponeras hos
    länsstyrelsen enligt 21 §

1. inom tre veckor från det att en hyresgäst, när det är fråga om en
    bostadslägenhet, har delgetts underrättelse om att han genom att
    betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten samt
    meddelande om uppsägningen och anledningen till denna lämnats
    till socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen, eller

2. inom två veckor från det att en hyresgäst, när det är fråga om en
    lokal, har delgetts underrättelse om att han genom att betala hyran
    på angivet sätt får tillbaka hyresrätten.

I avvaktan på att hyresgästen visar sig ha gjort vad som fordras
    enligt första stycket för att få tillbaka hyresrätten får beslut om
    avhysning inte meddelas förrän det efter utgången av den tid som
    anges i det stycket har gått ytterligare två vardagar.

En hyresgäst får inte, när det är fråga om en bostadslägenhet, skiljas
    från lägenheten, om dröjsmålet endast har avsett sådan höjning av
    hyran som blivit gällande enligt 54 a § och hyran kan prövas med
    tillämpning av 55 d § tredje stycket. Vad som sagts nu skall gälla till
    dess att en månad förflutit från det att hyresnämndens eller Svea
    hovrätts beslut har vunnit laga kraft.

En hyresgäst får inte heller, när det är fråga om en bostadslägenhet,
    skiljas från lägenheten om

1. socialnämnden inom den tid som anges i första stycket 1
    skriftligen har meddelat hyresvärden att nämnden åtar sig
    betalningsansvaret för hyran, eller

2. hyresgästen har varit förhindrad att betala hyran inom den tid
    som anges i första stycket 1 på grund av sjukdom eller liknande
    oförutsedd omständighet och hyran har betalats så snart det var
    möjligt, dock senast när tvisten om avhysning avgörs i första
    instans.

Första-fjärde styckena gäller inte, om hyresgästen ändå är skyldig
    att flytta inom kortare tid än en månad efter det att hyresrätten
    förverkats.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
    fastställer formulär till underrättelse och meddelande som avses i
    första stycket. Lag (2006:928).

Så nej, man har en viss chans till bättring, men det är ändå en av de saker som sas allra allvarligast på, och det är ju ingen kul grej att bli svartlistad i hyresvärdens ögon. Risken finns ju att han "lägger det på minnet" s.a.s. och håller noga koll på allt annat man ev. kan tänkas göra fel.

Jag tror säkert att din hyresvärd går med på ditt förslag om du bara ringer och kollar! Men det är dumt att hamna i onåd om man nu kan slippa...

• Anonym

jag gjorde som ts nämnde ovan och det var inga problem alls för mig att få i gen det förra månaden.

• Anonym

Men om man skulle låtas att man råka skriva fel på överföringen ? att man "råka" skriva en 2 istälelt för en 4 ?
    Imed att vi får pengar snart så kommer vi ju kunna betala det utan det är just nu bara vi inte kan..och dom hinner ju itne vräka oss på 14dagar?

• Anonym

visst att det ser fult ut i huresvärdens ögon..men vad ska man göra när man ingen mat har tills sitt barn ens?? vi måste nog tyvär göra så här.

• MrsAndersson

Jag förstår inte vad det är för konstigheter?
    Ni har inte råd att betala hela hyran denna månad, men du vägrar att prata med hyresvärden för att ni har haft "krångel" med betalningar förut? Det är ju som bäddat för problem. Ibland måste man tyvärr göra saker som är mindre roliga, t.ex. att prata med hyresvärden.
    Jag tror inte på att bara "råka" skriva fel summa. Ärlighet varar längst, så ta dig i kragen och ring!
    Det handlar väl inte om att bli vräkt eller inte, utan att kunna sova gott utan att oroa sig för att ett brev ska dimpa ner när som helst eller ett argt samtal från hyresvärden.

Svar på tråden Bara betala halva hyran?