• Vombell

"Flädersaft" av svartvinbär??

Fick smaka en supergod saft av en bekant. Det smakade precis som riktig flädersaft men hon kallade den "falsk flädersaft" och den var tydligen gjord på svartvinbärsblad.

Är det någon som har ett bra recept? Har letat men inte lyckats hitta något bra. Den som gjorde saften är borta hela sommaren tyvärr.

Tack på förhand

• Svar på tråden "Flädersaft" av svartvinbär??
  • Asereht

Hittade detta:

Blad från (inte de vissna men i övrigt vilka som helst) från SVARTA vinbär. Varvat med citronskivor och socker och lite citronsyra och så på med hett vatten och en tallrik som trycker ner bladen i vattnet och så står det svalt 2-3 dar. Silas och fryses.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Vombell

Tack Asereth! Det var det jag hittade när jag Googlade också men jag är en sådan som vill ha exakta recept.....

• Asereht

Bättre? Det hänger på formuleringen.

Saft på svartvinbärsblad
    (Recept från Laforsen)

3 liter svarta vinbärsblad (sköljda) lägges i kruka tillsammans med 2 kg socker 3 skivade citroner 60-70 g citronsyra ½ tsk natriumbensoat Häll över 1½ liter kokande vatten. Rör tills socket har smält. Låt stå kallt i 2-5 dygn med en handduk över. Silas, tappas på bensoatsköljda flaskor.
  • Vombell

Oj oj oj, TACK så mycket. Skulle vilja kalla detta inte bara bättre utan PERFEKT

• Asereht

Vassego!  Fick ju ett nytt recept på köpet själv också.

• Minisen

Hallå! Jag gör min precis som jag gör fläderblom saften...
    dvs: Koka upp 2 l vatten och 2 kg socker, rör till allt socker har löst sej. Varva 2 liter svartvinbärsblad, 3 skivade citroner och 60 g citronsyra i en stor bunke med lock. Häll över sockerlagen och låt stå i kylen 3 dygn, sila och häll på flaskor.
    Ett tips är att hälla på 1/2 l pet flaskor och frysa dom så att saften håller länge...
    Lycka till Mini

Svar på tråden "Flädersaft" av svartvinbär??