• Anonym (KissLisa)

Läcker du urin??? Jag har opererat mig!

Hej och hallå.

Tänkte höra om det är fler än jag som har/haft problem emd urinläckage?

Jag är 28 år och har läckt så länge jag kan minnas.. Sen jag var liten alltså. Det har inte varit någon höjdare....främst vid gymnastik, eller intima situationer med respektive osv..

För några år sedan så sökte jag dock hjälp. Var less på att alltid ha trosskydd. Då fick jag kontinensskydd utskrivna och hemskickade gratis. Detta under hela tiden som utredningen gällande mitt urinläckage pågick.
    Det visade sig ta hela 4 år eftersom jag hann med 2 graviditeter emellan oxå vilket gör att man måste vänta med utredningen.

I april i år så fick jag dock operera mig och jag har blivit mkt bättre. Men jag läcker lite lite fortfarande tror jag...men är osäker eftersom jag inte vet vad som är normalt gällande detta.
    Jag fick en ankät hemskickade där jag skulle fylla i huruvida jag blivit helt bra, lite förbättrad eller inte märkt av nån förändring alls efter operationen.

Ett par frågor!
    *Läcker man inte ens en enda droppe urin på en hel dag om man är "normal"?

*Kommer det liksom inget efterdropp när man varit på toa eller så?

*Vad har ni för erfarenheter av detta?

*Känner ni nån med det här problemet?

*Läckte ni under graviditeten..???
    (Det gjorde min kompis och hon undrade hur jag stått ut i 28 år... Hon höll på att bli galen efter 9 mån.)

Skriv och berätta.... Jag vet att det inte är speciellt vanligt alls att läcka när man är så pass ung, men det vore kul o höra om just dina erfarenheter.

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Läcker du urin??? Jag har opererat mig!
  • Anonym (hej)

Efter min första graviditet läckte jag, då jag inte kunde knipa ordentligt. Efter andra var det ingenting.

• Anonym (läcker)

jag har visseligen fött två stora barn, men jag läcker om jag e kissenödig och nyser. och ibland någon droppar. men absolut inte varje dag.

• Anonym

ha ha såg mitt val av signatur.. kan ju tolkas olika

• Lilja84

När man är "normal" eller vad man ska säga , ska man inte läcka alls, inte heller efter toabesök .

Visst undatg finns ju , typ i fyllan eller om man får världens skrattack .

Jag har fött 2 barn vaginalt ganska tätt och har inte läckt någon gång , inte under graviditeten eller efter förlossningen .

• Anonym (KissLisa)

Anonym (läcker) skrev 2007-07-07 01:11:56 följande:

jag har visseligen fött två stora barn, men jag läcker om jag e kissenödig och nyser. och ibland någon droppar. men absolut inte varje dag.
    Jag kunde inte nysa eller hosta eller skratta innan operationen utan att stå med benen i kors i knipa allt jag kunde. Nu klarra jag det utan problem men tycker liksom att det luktar urin ifrån trosorna ändå... Hm...

Inte lika blöt som tidigare dock....men luktar lika mkt.

Usch vilket jobbigt ämne.....
  • Anonym (ibland)

Jag kan göra det ibland om jag typ hoppar..sen vet jag ju inte hur normal jag är:P

Nej det gör det inte för mig.

Just att det kan läcka lite när man hoppar, springer och liknande.

Inte vad jag vet..

Ja, en del.

• Anonym (KissLisa)
    Lilja84 skrev 2007-07-07 01:19:35 följande:
    När man är "normal" eller vad man ska säga , ska man inte läcka alls, inte heller efter toabesök .Visst undatg finns ju , typ i fyllan eller om man får världens skrattack .Jag har fött 2 barn vaginalt ganska tätt och har inte läckt någon gång , inte under graviditeten eller efter förlossningen .
    OK...det betyder att operationen inte gav full effekt för mig då. Då är det bara att ta ett rep runt halsen och hoppa från diskbänken..*suck*

Jag visste ju att operationen inte var 100% säker men man hoppades ju.
  • Anonym (KissLisa)

Jag har liksom alltid funderat hur det är för dansare tex eller akrobater av olika slag som kanske stoppar huvudet mellan benen på varandra... Tänk er att se nån med snäva tajts och ett stort kontinensskydd..

*asg*

• Anonym (Läcker)

Anonym (KissLisa) skrev 2007-07-07 01:20:21 följande:

Anonym (läcker) skrev 2007-07-07 01:11:56 följande:
    Jag kunde inte nysa eller hosta eller skratta innan operationen utan att stå med benen i kors i knipa allt jag kunde. Nu klarra jag det utan problem men tycker liksom att det luktar urin ifrån trosorna ändå... Hm...Inte lika blöt som tidigare dock....men luktar lika mkt.Usch vilket jobbigt ämne.....
    Det förstår jag att det är jobbigt, vad säger läkarna då? är det så bra det kan bli efter operationen? kan det göras om och hur gör dom?
    Många frågor ....
  • Marcupilami

Innan grav: läckte bara om jag var extremt kissnödig och nyste.

Efter grav: har svårare att hålla mig, kan läcka lite, både nummer 1 (och nummer 2 i extremfall...) inte alls kul... men jag läcker absolut inte hela tiden, bara lite mer än innan. Jag har nog klarat mig ganska bra ändå.

• Häxan Jia
    Lilja84 skrev 2007-07-07 01:19:35 följande:
    När man är "normal" eller vad man ska säga , ska man inte läcka alls, inte heller efter toabesök .Visst undatg finns ju , typ i fyllan eller om man får världens skrattack .Jag har fött 2 barn vaginalt ganska tätt och har inte läckt någon gång , inte under graviditeten eller efter förlossningen .
    host attacker räknas nog in där med...

Iaf är de ända gångerna jag verkligen känner mig som ett gränsfall

TS om man tränar med knipkulor så kan man förebygga inkontinens eller iaf hjälpa muskelaturen på traven. Nu vet jag inte om det fungerar när man verkligen har problem, men jag vet att det rekomenderas för att förebygga framtida inkontinens iaf.
    *Stolt SLAMPA *
  • Lilja84

Men det där är ju svårt eftersom jag inte vet vad läkarna vet .
    Men sålänge det blir bättre , är det ju bättre , det är ju svårt att få något 100 % som aldrig inte varit det, förstår du vad jag menar ?

Men det finns väl övriga kommentarer/frågor på pappret , skriv att läckage förekommer men inte i samma utsträckning , papprena du skickar in sen är ju till för att veta hur pass bra/dåligt op fungerar .
    Tänker mest på andra som har samma eller liknande problem , även dig själv i framtiden om dom vill göra en ny op .

• Anonym (KissLisa)

Häxan Jia skrev 2007-07-07 01:25:50 följande:

host attacker räknas nog in där med...Iaf är de ända gångerna jag verkligen känner mig som ett gränsfall TS om man tränar med knipkulor så kan man förebygga inkontinens eller iaf hjälpa muskelaturen på traven. Nu vet jag inte om det fungerar när man verkligen har problem, men jag vet att det rekomenderas för att förebygga framtida inkontinens iaf.
    Joa jag vet....har testat det mesta under utredningen av mitt läckage..... Knipövningar, medicinering, osv.. Inget fel på min muskulatur. Fick höra att jag var "stark" där nere till och med.. haha

Ett av problemen var iaf att mitt urinrör låg som i nedförsbacke men ska tydligen vara uppåt..hm.. fattade inte riktigt...
  • Häxan Jia

Vad jag förstått så läcker man inte alls om de inte är något speciellt, skratt attack, hostattack eller liknande.

Nix, de skall inte läcka i normala fall, inte vad jag förstått iaf.

Inte så många egna erfarenheter alls, bara genom vänner och bekanta.

Ja en nära vän hade problem med detta tills långt upp i tonåren och tränade knipövningar jämt.

Har inte gått klart. Men läckte faktiskt härom dagen när jag både nös och hostade samtidigt, kan tillägga att jag var väldigt nödig innan så ja vet inte om det var därför eller en kombination av att vara gravis och nysa och hosta. Dock förstår jag verkligen att det är jobbigt för dig, jag blev ju helt knäck av bara denna enda gång.

*Stolt SLAMPA *
  • Anonym (KissLisa)
    Lilja84 skrev 2007-07-07 01:27:55 följande:
    Men det där är ju svårt eftersom jag inte vet vad läkarna vet .Men sålänge det blir bättre , är det ju bättre , det är ju svårt att få något 100 % som aldrig inte varit det, förstår du vad jag menar ?Men det finns väl övriga kommentarer/frågor på pappret , skriv att läckage förekommer men inte i samma utsträckning , papprena du skickar in sen är ju till för att veta hur pass bra/dåligt op fungerar .Tänker mest på andra som har samma eller liknande problem , även dig själv i framtiden om dom vill göra en ny op .
    Tror inte att det går att operera igen..
    Man sätter in ett nät under urinröret. Det nätet går aldrig att ta bort... Går iofs att klippas av men jag vet inte om man kan sätta in ett nytt nät sen.

Efter operationen stack ändarna på det där nätet ut genom mina yttre blygläppar. En ände på varje blygläpp alltså.. MKT obehagligt... Kändes som plastbitar som tittade fram. Jag fick lite panik om jag ska vara ärlig, eftersom jag inte visste att de senare skulle ramla bort när såren läkt igen..

Jag har iaf bett läkaren ringa mig så jag får veta vad som händer nu och om det finns mer att göra...
  • Marcupilami

PS. läckte inte under graviditeten vad jag kommer ihåg.

• Anonym (KissLisa)

Känner nu att jag har en underbar man.

*tittar bort mot soffan där han däckat efter jobbet och ler tacksamt*

En morgon sa min son att han ville ha mammas blöjor istället!!! Hm...

• Häxan Jia
    Anonym (KissLisa) skrev 2007-07-07 01:36:45 följande:
    Känner nu att jag har en underbar man. *tittar bort mot soffan där han däckat efter jobbet och ler tacksamt* En morgon sa min son att han ville ha mammas blöjor istället!!! Hm...
    De sa min bror med om bindorna när han var lite... Tyckte helt enkelt de såg roligare ut
    *Stolt SLAMPA *
  • Anonym (KissLisa)

Häxan Jia skrev 2007-07-07 01:38:51 följande:

De sa min bror med om bindorna när han var lite... Tyckte helt enkelt de såg roligare ut
    Ja dom e roliga dom små liven!!!

Nä nu e det dax att släppa karln i säng......o sova alltså.. hehe.

God Natt allihopa och TACK så mkt!!!!!

Det känns mkt bättre nu när man "pratat" av sig lite!!!
Svar på tråden Läcker du urin??? Jag har opererat mig!