• Lindha79

recept på kycklinggryta

Är det nån som har nåt gott recept? Ska ha det till middag idag...

• Svar på tråden recept på kycklinggryta
  • Tigertofflan

Tärna kycklingfile och stek upp, krydda den med grillkrydda.
    Stek oxå (i en annan panna)
    1 burk champinjoner
    1 burk minimajs (skär dem i småbitar om så önskas)
    1 burk vattenkastanj
    1 burk bambuskott.
    -salta
    Lägg ihop kyckling och grönsaker i samma panna.

Currysås.
    Täck botten av en kastrull med olja, lägg i en kycklingbuljong, häll på ´mycket` curry, och salt. Rör om tills buljongtärningen smält. Häll på mjöl, 1-2 dl.
    Rör runt.
    Häll på vatten, lite åt gången så att du märker att du får en bra konsistens. Låt puttra minst 3 minuter. Häll såsen på kyckling/grönsakerna och låt puttra ihop.

Servera med ris.

Alternativt gör du sås på creme fraiche och matlagningsgrädde. Krydda med curry och salt. koka upp en kycklingbuljontärning i ½§ dl vatten och rör ner i såsen.

• Tigertofflan

Eller så tar du hela kycklingfileer och lägger i en lång panna.
    Krydda med grillkrydda.

I en stor bunke strimlar du ner lök, färska champinjoner (eller burkchampinjoner tar du burkchampisar så ta med spadet) eller så tar du bägge sorter.
    Ta vad du gillar för grönsaker i.
    1 stor burk creme fraiche, 2 pkt matlagningsgrädde
    Soya
    Rör runt tills det blir jämt, och häll över kycklingen och in i ugnen!!

• Isorfidien

Medeltidskyckling

jag grillar en kyckling som jag kryddar med salt, peppar, lite kanel och honung och gärna fyllt med lök och katrinplommon. Helst i stekpåse. Länge länge, på 150 grader, tills benen lossnar lätt.

Den ska serveras med ugnsrostade grönsaker; morot, palsternacka, rotselleri, lök. Glöm bort potatis och sånt nutida trams. ;)

Sen får det gärna vara fräst vitkål till, den gör jag ungefär som brunkål fast krispigare. Grövre bitar vitkål, kanske 3*3 cm som jag fräser i rätt rejält med smör och sen kryddar upp med salt och mörk sirap. Det blir en lite rinnig lag som är gudagod att suga upp med rågbrödet.

Därtill får det gärna serveras hasselnötter, äppelklyftor och russin i separata skålar, och ett nybakat rågsiktsbröd som dignar av sirap och brödkryddor. Kanske några starka rökta korvar och ett par bitar ost också. Och till det hela dricker man rödvin eller öl eller vatten eller möjligen lingon- eller äppeldricka.

Recept från *ME* alltforforaldrar.se

Beas ciderkyckling m. bacon
    Ingredienser:
    2 kycklingfiléer
    2 pkt bacon
    3 stavar selleri
    1/2 - 1 röd paprika
    1 gul lök
    2 dl Herrljunga äppelcider (ungefär, jag tog så det täckte det i pannan)
    1 msk kinesisk soya
    ½ dl creme fraiche
    italiensk salladskrydda (eller andra örtkryddor)
    vitpeppar
    salt
    svartpeppar

Gör så här:
    Tärna/strimla kycklingen och strimla baconet (jag brukar klippa det med saxen).Finhacka lök, skiva sellerin och skär paprikan i ganska små bitar.

Stek baconet i en panna, lägg i löken och kycklingen och bryn den när baconet gett ifrån sig lite fett. Häll på cidern och soyan, lägg i paprika samt selleri och krydda. Klicka i creme fraichen på slutet. Koktid är ca 10 min.

Serveringsförslag:
    Jag severade det med tagliatelle, det hade passande nog samma koktid som grytan.

Chicken à la King
    4-5 portioner
    tillagningstid ca 40 min
    Ingredienser
    4-5 dl kyckling, skuret kött från kokt, stekt eller grillad kyckling eller kokt höns
    ca 200 g champinjoner, färska, frysta eller på burk
    1-2 msk margarin eller smör
    3 msk vetemjöl
    3 dl vatten + ev svampspad
    ½-1 dl grädde
    1 hönsbuljongtärning
    1 paprika, röd eller grön
    peppar
    soja

1. Skär köttet i små bitar, skinnet bör tas bort.
    2. Borsta färska champinjoner, skölj dem om det behövs och skiva dem.
    3. Häll av och spara spadet från burksvampen. Lägg svampen i en gryta och låt det mesta av vätskan koka in, innan fettet läggs i.
    4. Fräs svampen 5-10 min. Strö över mjölet och rör om.
    5. Späd med vatten, ev svampspad och grädde under omrörning. Tillsätt smulad buljongtärning och koka 3-5 min.
    6. Dela, kärna ur och hacka paprikan. Blanda kött och paprika i grytan. Hetta upp. Smaka av, ev med lite peppar och äkta soja.
    7. Servera med kokt ris, t ex i form av en krans, och ärter eller en blandad sallad. Chicken à la King kan också serveras som fyllning i gräddat pajskal eller vol-au-vent.

• mamma37

Det finns en Thai-restaurang i Malmö som serverar en fantastiskt god kycklinggryta/soppa och jag har gjort en liknande hemma!!

Enkel som bara den!

Köp färdig Thaisoppa som värmes
    Koka kycklingfileérna ca 1/2 timme
    Dela fileérna i mindre bitar och lägg ner i soppan
    Sedan kan man välja olika grönsaker att lägga i men glöm inte bambuskotten som är pricken över i:et!!

Till detta serveras jasminris!! Om man tycker att soppan/grytan blir för stark så kan man reda den med matlagningsgrädde o ljus redning ( maizena)

För att göra serveringen riktigt fin så är ju detta riset ganska så klibbigt o då jag du forma det i en mindre skål o sedan lägga upp den i en större djup tallrik och slå upp grytan runt om o dekorera med en kvist färsk krydda!!

Lycka till!

• pajas01

brukar göra en vääääldigt enkel men hur go som helst...

*kyckling filé .. en per person.
    *en hackad gul lök
    *matlagninsgrädde brukar ta ganska mycke men ah de e beronde på *vad man tycker men jag brukar ta cirka 5 dl för 4 personer..
    *ett paket bacon som jag bara klipper i små bitar..
    *svartvinbärsgelé 1-2 matskedar per person beror på hur mycket man tycker om jag brukar ha myyycke i för jag älskar de ....

kör du bara ner de här i en gryta och kokar ris till..

• mamma37

Pajas01:

Såna recept äääälskar jag enkelt o sen lät den jättegod får nog testa den imorron

• pajas01

ah den e verkligen hur god som helst jag brukar stå vid grytan å häva i mig sås innan hehe bara fär att den är god.. hehe inte så mycke sås kvar sen bara =(( men men får ha mer av de goda så kan ja stå där å häva =))

frånbörjan när jag fick receptet så va de bara kyckling lök och svartvinbärsgelé i men jag slängde i lite bacon å ah de blev nog ännu godare tycker jag blev lite sälta i mums mums...

• fantastik

Mamma37 den ska jag laga imorn!

• Mariii

stark Kycklinggryta:

Kycklingfilé
    grytbas Röd
    kokosmjölk
    bambuskott

Stekkycklingen krydda med tex, chilikrydd, grillkrydda salt och peppar. När kycklingen är färdig stekt häll i grytbasen och kokosmjölken och bambuskotten låt det stå och puttra medan riset kokar.
    Serveras med ris och sallad.

• Presario

nåt som är väldigt simpelt o väldigt gott är

strimla kycklingen. fräs i en gryta. släng i paprika om du har det, lite lök funkar med.
    i med en burk chreme fraiche-chili/paprika.
    dryga ut med matlagningsgrädde. låt puttra lite granna.
    Klart.
    Servera med Ris o en sallad! kanongott!

detta har jag till o me bjudit gäster på när vi haft besök o dom tycker man är såååå duktig på att laga mat, haha, dom skulle bara veta!

Svar på tråden recept på kycklinggryta