• Andreas tjej

Frågor om att flyga Ryanair med litet barn

Vi funderar på att flyga Ryanair (alt något annat billigt bolag) med vår lilla kille.

Jag vet av erfarenhet att Ryanair sparar in på allt och därför undrar jag om de till exempel har extrabälte som man spänner på sitt eget och sedan har barnet i?

Något annat man bör tänka på?

Är det någon av er som flygit Ryanair med litet barn och kan dela med sig av erfarenheterna?

• Svar på tråden Frågor om att flyga Ryanair med litet barn
  • Annan

Jag och en kompis flög med våra barn när de var 7 och 5 månader gamla med Ryan Air och det var absolut inga problem. Bälten finns det helt klart och en stor fördel är att alla med barn får gå på först (eftersom det inte är några platsbiljetter) så då kan man ju välja plats själv. Som sagt var för vår del var det inga problem.

• MRSVi

Vi har flugit Ryanair med våra barn o har alltid fått barnbälte. Numera måste man betala extra för "priority boarding", det kostar dock inte så mycket. Sist vi flög hem från Skavsta var det rätt svårt att komma fram till förturskön, det blev en del knuffande eftersom folk inte gärna flyttade på sig, men det kan ju ha varit otur. Man får för det mesta ha vagnen med sig ända fram till planet, däremot kan det vara lite olika var man får tillbaka den, ibland har vi fått den direkt då vi stigit av planet, ibland på bagagebandet med resten av bagaget, o sist fick vi gå till ett annat rullband, efter att förgäves ha väntat vid bagageutlämningen. Det har funnits en toalett ombord där man kan byta blöja, o den har legat längst bak i planet.

• Morrizz

Flygit med Ryan Air sen vår dotter var 2 månader gammal och det har funkat bra.
    Se till bara att köpa "Priority Boarding" kort så ni får komma ombord bland dom första...annars får man snällt köa tillsammans med alla andra resenärer och ev. få dåliga sittplatser.

Som Mrs V skriver är det lite knuffande och buffande i köerna...fast jag förstår inte, när man är på Stansted flygplats är det alltid till den svenska gaten som det kan vara lite "halv hysteriskt köande" ...dom andra gaterna är mer avslappnade.

Flygplanen håller god standard, Boing 737'or, vagnen kan man ta fram till gaten.
    Personalen på flyget kan ibland vara något stressade men är överlag trevliga och tillmötesgående.

Tja...vad mer kan man säga, vi brukar flyga med Ryan, SAS och Sterling och jag måste säga att hittills har Ryan hållit tidtabellen 100 % bättre än SAS! När man flyger/reser med en bebis är det så kämpigt när det blir förseningar. Enda plusset med SAS för vår del har varit att Arlanda ligger närmre Stockholm än vad Skavsta/Västerås flygplatserna gör. Dit tar man sig enklast med flygbuss (ca 1½ timmes resa) vilket fungerar bra det med.

• Morrizz

...och självklart får man extra säkerhetsbälte för sitt barn...det är lag på det 

(jissis...nu har jag gjort så mycket reklam för dom så jag borde få en gratis resa )

• cokie

Vart köper man "priority boarding", kan man köpa det på flygplatsen?

Vi har redan köpt biljett via internet och då stod det inget om det..

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Morrizz

cokie; ja man köper det på flygplatsen, oftast vid en "ryan air" disk eller något likvärdigt. Alltså inte vid incheckningen.

• Andreas tjej

Jag hörde något om att priority boarding inte finns längre.
    STämmer eller stämmer inte?

• Morrizz

Fast det hade varit jäkligt skönt om dom hade skrotat detta urusla system.
    Förut hade barnfamiljer förtur i kön när man gick ombord.

• Karinski

Morrizz skrev 2007-07-07 23:32:16 följande:
    [citat]...fast jag förstår inte, när man är på Stansted flygplats är det alltid till den svenska gaten som det kan vara lite "halv hysteriskt köande" ...dom andra gaterna är mer avslappnade.

Ja, svenska kon ar hysterisk! Folk borjar koa innan gaten oppnat, som om inte alla skulle fa plats! Med barn foredrar jag faktiskt att ga pa SIST, for da slipper man sitta lange och vanta pa att alla ska ga pa.

• Pshevil

När vi flög nu i helgen till Rom hade vi fixat priority boarding. Det var smidigt dit från Skavsta, men hem från Rom åkte man buss ut till planet så då åkte ju alla med priority boarding samtidigt som de andra, vilket ledde till en hel del skuffande. Vi fick ha vagnen med fram till planet och fick tillbaka den vid flygplanstrappan i Rom, men när vi kom till Skavsta kom den på bandet med alla väskor. Uruselt tyckte vi som inte hade checkat in några väskor och hade kunnat komma iväg med en gång om vi inte hade behövt stå och vänta på alla väskor...
    Bälte till barnet finns. Är det verkligen lag på det dock? När vi flög till USA med Delta (från Köpenhamn då iofs) frågade vi om speciellt bälte till vår son och fick till svar ett glatt "Hold him in your arms. It doesn't get any more special than that" Flört

Svar på tråden Frågor om att flyga Ryanair med litet barn