• sariat

Är det bara min dotter som inte sagt sitt första fast hon är 8 månader?

Det verkar som många bebisar här redan har sagt sitt första ord som mamma, pappa, tack, hej osv när dem knappt fyllt ett halvår. Min dotter är 8 månader och hon har inte sagt något alls.
    Borde jag berätta de för bvc? Ska dem kunna pratat när dem e 6 månader? För mig verkar det helt otroligt...

• Svar på tråden Är det bara min dotter som inte sagt sitt första fast hon är 8 månader?
  • decbebis

Det är bara barn på FL som kan prata vid 6 månader. Inga andra barn jag känner...Lugn bara.

• Små Hjärtan

Mina var runt 1 år innan dom sa sina första ord. Så du behöver inte oroa dig. Utan det är väldigt individuellt när dom säger sina första ord.

En liten flicka beräknas komma den 6/9-07
  • mini79

Min pappa sa inte ett enda ord förens han var två (eller tre)och då sa han: lävla fin traktor Evald hal (Jävla fin traktor Evald (grannen) har. Gissaom min farmor blev förvånad....

• himla

Sanna är ganska precis 9 månader å har precis börjat att "skrika" på oss....

mammmamamm....å när jag inte svarar så går det över till daddaddaddadad

...sååå sött !

Det kommer när det kommer...

♥ Pontus 040812 v35+4♥Sanna 061002 v.40+2
  • blonde redhead

Vid 1 år är det normalt att säga de det första ordet. Inte 8 månader!

Och jag har aldrig mött en 6 månaders som pratar, bara läst om det på familjeliv

• Dulia

Ett barn kan prata på många sätt förutom med dom ord vi känner till. Min dotter sa sina första begripliga ord efter att hon fyllt 1 år. Hon hann bli 14-15 mån innan hon sa mamma och pappa. Däremot så pratade hon på sitt eget sätt långt innan hon började säga ord som vi förstod och ännu idag (hon är snart 2 år) blandar hon in massor av "ord" som vi inte har en aning om vad dom betyder. Och hon har fått jättemycket beröm för sitt sätt att tala (melodin och nyanserna i hennes språk) av bvc, förskolepedagoger och logoped (vi träffade en logoped pga vår yngre dotter)
    Så att prata innebär så mycket mer än att säga ord som vi andra förstår

• ptoa

what?? 6 mån?
    cool down, 1 år och uppåt är en normal ålder för att säga sitt första ord.

• Silverkatten06

Jag har heller aldrig träffat ett barn i verkligheten som kunnat prata vid 6 månader. Det är sån hets på det här forumet, här får man ju lätt uppfattningen att alla barn sitter vid 3 månader, kryper vid 4, går vid 5 och pratar vid 6 - inte så troligt att alla talar sanning här med andra ord.

Min son är nu 11 månader och försöker, men än har han inte riktigt lyckats säga nåt riktigt ord. Han "pratar" hela tiden, men de enda "ord" han säger som jag förstår är:

mamamabbamama = mamma eller pappa, beroende på vem som är där
    kekeke = kex, han säger det varje gång han får ett kex, jättegulligt
    ka = katt, säger det varje gång han vill klappa katten

Men som sagt, några riktiga ord har han inte lyckats med ännu och jag tror faktiskt inte att han är ett dugg sen, snarare fullt normal i sin utveckling

• Jossi78
    sariat skrev 2007-07-07 10:48:13 följande:
    Det verkar som många bebisar här redan har sagt sitt första ord som mamma, pappa, tack, hej osv när dem knappt fyllt ett halvår. Min dotter är 8 månader och hon har inte sagt något alls. Borde jag berätta de för bvc? Ska dem kunna pratat när dem e 6 månader? För mig verkar det helt otroligt...
    Ähh nejdå jag har en dotter som inte säger nått! Hon sitter inte ens ännu Du behöver inte vara orolig! Min dotter blir 9 mån 16 juli
    ♥ Mamma till världens finaste tjejer. Gravid med 4:an♥
  • saraseal

ehh nej, ingen unge jag känner under ett och ett halvt säger ord! mamma pappa är deras första LÄTEN de vet knappast att det är just mamma och pappa när de är under året.

Svar på tråden Är det bara min dotter som inte sagt sitt första fast hon är 8 månader?