• Achim

0 RH negativ och gravid

Är det någon av er somn har 0 Rh negativ och er gravid eller har varit gravid?
    Vad gjörde ni för prover och hur farligt kan det vara för bebisen. Är gravid i v 25+1.Vad ska jag tänka på att det kommer hända.

• Svar på tråden 0 RH negativ och gravid
  • fanny20

Du behöver inte vara orolig!!
    De tar ett par extra blodprov under graviditeten för att kolla så att du inte bildar antikroppar mot bebisen. Efter förlossningen kollar de ditt barns blodgrupp och är det rh+ så får du en spruta. Har inte jättekoll vad det är mot med tror jag fick en brochyr om det efter förlossningen. Kan leta reda på den om du vill.
    Man får den i alla fall för framtida graviditeter.

Jag är också en negativ nolla Räcka ut tungan som jag brukar säg. Fick en fullt frisk son i november.

• MiAmor

Är det "mer riskabelt" att vara 0 RH negativ än bara "vanligt" RH negativ? Jag är RH negativ m blodgrupp A, under min graviditet konstaterade de bara att jag var negativ och sen hände det inget mer förrän dottern var född, o då fick jag en spruta.

• fanny20

blodgruppen har ingen betydelse, du fick en spruta för din dotter var positiv, fick du inte med nån brochyr?

• fanny20

Här är lite info:

Rh-negativ-vad är det
    på de röda blodkropparna sitter en mängd olika ämnen fästade. Några abv dessa är de som ligger grund för indelningen i olika blodgruppssystem.

vad betyder det att vara Rh-negativ
    vårt immunsystem reagerar mot ämnen som uppfattar som främmande med att bilda antikroppar. Under graviditeten, främst före eller under förlossningen kan röda blodkroppar från fostret blodomlopp passera över till kvinnans.
    Om en Rh negativ kvinna är gravid med ett rh positvit foster, kan rh faktorn på fostrets blodkroppar stimulera kvinnans immunsystem och bilda antikroppar, som är riktade mot rh faktorn. Den gravida kvinnan kan då bli rh immuniserad. Detta har inga konsekvenser för henn eller fostret under pågående graviditet.

Immunglobulin anti-D ges till kvinnan för att förebygga Rh-immunsering och därmed skydda ett Rh-positivt foster vid nästa graviditet.

Hoppas det är till lite hjälp!!

• Achim

Tack så mycket för era svar det lugnar mig lite :))
    Men det har ingen betydelse vad pappan har för Rh alltså jag menar att det är ok om en är negativ och en positiv? eller spelar det ingen roll?

• fanny20

om pappan är positiv kan barnet bli positivt, är han negativ blir barnet det också eftersom ni är det båda och då har du inget att oroa dig för.
    Så vad pappa har, har ju inverkan på vilket barnet blir men det som är att det kan bli problem vid nästa graviditet. Därför får man sprutan om barnet är positivt.

• AbsolutePink

Har också 0 och är RH-negativ... Har bara fått ta ett extra blodprov för att se om jag börjat bilda antikroppar eller inte... Hade inte gjort det förra gången men får väl veta nu nästa gång jag ska dit Är i v.38 nu...

• himla

jag är rh - å min sambo är rh+.

Pontus är rh + 
    Sanna är rh- å efter jag fått henne fick jag en spruta i rumpan... " tack för den " Flört

Annars under själva graviditeten så är det ju bara extra blodprov som tas. Så det är inget att oroa sig för. MEN jag tycker att du ska ta upp det med din BM nästa gång du går dit så att hon får berätta för dig å du kan ställa frågor.

Lycka till med .

♥ Pontus 040812 v35+4♥Sanna 061002 v.40+2
  • himla
    NÄMEN NU är jag snurrig....

Fel blev det...

Pontus är rh - förståss
    Sanna är rh +
    MAN SKA LÄSA INNAN MAN SKICKAR IVÄG ...fy på mig !
  • Annica30

Jag är oxå neg.. Fick ingen spruta vid mina 2 senaste mf..i v 6. Är nu gravid igen. behöver jag oroa mig??

• himla

jag fick ett mf i v. 11+0 å fick ingen spruta då. Kollade upp det extra med läkaren då å han sa att det inte skulle behövas vid ett tidigt mf....

• Achim

Det är det jag är lite orolig för ......har gjört en abort för 10 år sen :(( och då fick jag ingen spruta och nu tänker på det hela tiden. Ska till barmoskan idag och fråga om det är ok.Tack för era svar :))

• alexaGBG

Jag är 0- och vårt första barn är positivt (eftersom maken är positiv). Vad vi fick veta är att det finns inga risker alls under första graviditeten. Riskerna finns först om man blir gravid igen och då INTE fått en spruta efter första förlossningen. I Sverige så är det extremt ovanligt att man får några komplikationer av detta och får man ändå det så gör man ett blodgruppsbyte på barnet när det är fött (på andra barnet då) - inte så trevligt men det funkar.

Du behöver med andra ord inte vara orolig alls.

• shaddy

hej alla
    här är en RH ngativ till, 0a med. har en pojke rh+ på 2 år.
    Jag gjorde abort för ganskla länge sedan, då fick jag en spruta för att motverka att kroppen skulle bilda antikroppar. hade ett ma i v 17, då fick jag också en spruta, är nu gravid igen, men bara i v 5. hör med era BM om sprutan vid tidiga missfall, för det fick ju jag vid aborten som ju med var tidig!

• Ningla

Säkert många som sagt det innan , men det är vell inget direkt som är mer " farligt " bara för man är rh negativ. Jag är det och min dotter blev det också , därmed slapp jag sprutan efter förlossningen. Annars tar man lite extra blodprov för att kolla om det bildats antikroppar, dom har bra koll än så man behöver knappt tänka på det alls.

♥Tilde 07-05-08 ♥
  • alexaGBG
    Ningla skrev 2007-07-11 12:15:31 följande:
    Säkert många som sagt det innan , men det är vell inget direkt som är mer " farligt " bara för man är rh negativ. Jag är det och min dotter blev det också , därmed slapp jag sprutan efter förlossningen. Annars tar man lite extra blodprov för att kolla om det bildats antikroppar, dom har bra koll än så man behöver knappt tänka på det alls.
    om din dotter är negativ också så finns ju inga risker alls för dig - du har omöjligt kunnat bilda några antikroppar med henne. problemen kan komma först om du varit gravid med foster som har RH+
  • Ningla

alexagbg : ja jag är väldigt medveten om det ... bara konstaterade att hon med vart samma precis som jag och därför slapp sprutan. Men dom har ju lixom koll på mig ändå ; ) med blodprov svårt att veta i magen sådär vad det lilla pyret har för blodgrupp...

Å det handlar vell om att kroppen kan stöta bort eventuellt nästa barn också om man inte får den där sprutan.

♥Tilde 07-05-08 ♥
  • fanny20

Jag fick ett ma i v14 och fick ingen spruta efter det, borde jag fått sa de på bb när jag fick sprutan nu. Men denna graviditet gick bra än då och nu är snart sonen 8 månader.

Svar på tråden 0 RH negativ och gravid