Hej!
Var i Riga för några veckor sen - riktigt fin stad!
Valutan är Lat, och en Lat är värd knappt 14 kr.
Så här upplevde jag kostnaderna:
Att äta i Riga kostar mellan 5 och 10 Lats för en helt ok middag. Inte så dyrt, men inte heller billigt. Lunch kan man ta på något av alla fik eller uteserveringar, och betala mellan 4-7 Lats. Öl kostar 1-2 Lats.
Shopping är lika dyrt (eller dyrare) som i Sverige, men man kan alltid köpa billig sprit/vin på Rimi, om man är intresserad av att shoppa sånt.
Spårvagn är billigt 0,30 Lats, man kan köpa biljetter i förväg på en Narvesen (typ Pressbyrån) eller direkt på Spårvagnen, men då måste man ha jämna pengar.
Ett tips är att åka upp i Skybaren på det stora hotellet på Elizabetgatan (kommer inte ihåg vad det heter, men det är 27 våningar och syns över hela stan). Där har de fantastiska cocktails, jag som är gravid fick riktigt goda alkoholfria Mojitos där!
Kostar mellan 1-3,50 Lats.
Om ni har tid så ta lokaltåget till Jurmala (kostar 1,25 Lats tur o retur) och det är en jättefin badort med låååååånga fina sandstränder och kurhotell med dropin-spa!
Tyvärr vet jag inte vad Sightseeing kostar, men de turistgrejor vi gjorde - åka upp i tornet på Peterskatedralen tex - kostade rätt mycket. Så om du inte vill spendera en massa pengar är mitt tips att promenera runt en hel del, kanske köpa en guidebok och kolla in alla coola Jugendhus (Riga är med på Unescos världsarvslista för de mest/bäst bevarade Jugendhusen i världen), och som sagt åka till Jurmala. Vi klev av i "Majori", och det rekommenderar jag varmt!
Det jag ångrar att jag inte köpte är träleksaker. De har jättefina handgjorda träleksaker. Anbnars är Riga mest känt för Linne (både kläder och dukar) och bärnstenssmycken.