• isisisis

Vad kostar det att leva i Riga en vecka?

Någon som har varit i Riga?
    Vi ska dit om en vecka.Vet att det är rätt billigt jämförelsevis,men vad kan man göra av med på en vecka?Om man är hyfsat sparsam ,som jag är.Vi ska inte shoppa en massa.Utan mest äta,och lite sighttseng kanske?

Nån som vet?

• Svar på tråden Vad kostar det att leva i Riga en vecka?
  • nublu

Testa att googla, enklast är om du kan lite enkla lettiska ord som hotell, restaurang osv. Kolla på www.tallink.se om de har länkar till lettiska hotell och restauranger, där brukar det finnas priser.

Lonely Planets guidebok "The Baltic States" är också bra på att visa priser.

• nublu

Varsågod och ha en trevlig vecka i Riga. Blir det bad i Jurmala också?

• belgarion

jo ja har varit i riga, kommer dock inte ihåg va sakerna kostar :)

men har för mig att spriten inte är överdrivet billig..

• tonfisken

Hej!
    Var i Riga för några veckor sen - riktigt fin stad!
    Valutan är Lat, och en Lat är värd knappt 14 kr.

Så här upplevde jag kostnaderna:
    Att äta i Riga kostar mellan 5 och 10 Lats för en helt ok middag. Inte så dyrt, men inte heller billigt. Lunch kan man ta på något av alla fik eller uteserveringar, och betala mellan 4-7 Lats. Öl kostar 1-2 Lats.
    Shopping är lika dyrt (eller dyrare) som i Sverige, men man kan alltid köpa billig sprit/vin på Rimi, om man är intresserad av att shoppa sånt.

Spårvagn är billigt 0,30 Lats, man kan köpa biljetter i förväg på en Narvesen (typ Pressbyrån) eller direkt på Spårvagnen, men då måste man ha jämna pengar.

Ett tips är att åka upp i Skybaren på det stora hotellet på Elizabetgatan (kommer inte ihåg vad det heter, men det är 27 våningar och syns över hela stan). Där har de fantastiska cocktails, jag som är gravid fick riktigt goda alkoholfria Mojitos där! Kostar mellan 1-3,50 Lats.

Om ni har tid så ta lokaltåget till Jurmala (kostar 1,25 Lats tur o retur) och det är en jättefin badort med låååååånga fina sandstränder och kurhotell med dropin-spa!

Tyvärr vet jag inte vad Sightseeing kostar, men de turistgrejor vi gjorde - åka upp i tornet på Peterskatedralen tex - kostade rätt mycket. Så om du inte vill spendera en massa pengar är mitt tips att promenera runt en hel del, kanske köpa en guidebok och kolla in alla coola Jugendhus (Riga är med på Unescos världsarvslista för de mest/bäst bevarade Jugendhusen i världen), och som sagt åka till Jurmala. Vi klev av i "Majori", och det rekommenderar jag varmt!

Det jag ångrar att jag inte köpte är träleksaker. De har jättefina handgjorda träleksaker. Anbnars är Riga mest känt för Linne (både kläder och dukar) och bärnstenssmycken.

• Vombell

Tonfisken: Jag bodde på hotellet där Skybaren ligger! Var där varje kväll Testade du Voodo -baren i källrplanet också? Inte fullt lika bra..

Vi åt på en jätteprisvärd restaurangkedja där man serverade snabbmat i form av några slags fyllda degklumpar som man själv tog och sedan vägde. Var faktiskt gott fast det ser inte så ut.. Superbilligt var det också, och frächt ställe. Fanns flera om jag inte minns fel. Man kan ju ta lunch på något sådant ställe och mat på kvällen på något finare ställe.

Måste rekommendera en restaurang med god mat och minnesvärd inredning. Den hette "Den flygande grodan" på svenska och hela inredningen var grodinspererat. Satt i ett illgrönt rum med jättegrodor i hörnen. Häftigt och god mat! Ligger inte långt från hotellet med Skybaren.

Ha det så kul i Riga!

• nublu

Vombell: Pelmenid heter de där "degklumparna". Iaf på estniska - de borde heta något liknande på lettiska.

• mejram

Vi ska också dit om en vecka. Vi ska bo i Jurmala och planerar att hyra bil en dag eller två för att åka ut längs kusten till västra Lettland.

Jag har fått lite tips från en kompis med lettisk make.

www.riga.lv är en bra sida att starta infosök på. Där finns en "virtual tour" i gamla Riga som var intressant att läsa och se.

Ockupationsmuseet bör man se för att förstå Lettland bättre.

Det finns ett ställe som heter Lido som är ett bra ställe att äta på och samtidigt ett stort nöjespalats. Finns små filialer inne i city också.

Många och skickliga ficktjuvar i Riga!

Se till att ha en del småvalörer på sedlar, det är inte säkert att småbutiker har växel. Kanske inte så stort problem inne i Riga som ute i landet.

Linne och hantverk som sagt. Men mycket har blivit tråkigt turistanpassat och inte längre särskilt billigt.

Kommer inte på mer just nu. Kan rota fram mina anteckningar och se vad det var mer hon sa.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
Svar på tråden Vad kostar det att leva i Riga en vecka?