• ming

Folk som inte lämnar omdöme på Tradera!

Det är så otroligt irriterande!
    Speciellt om man är som jag, som inte säljer eller köper alls så ofta, och därmed kan behöva omdömena.
    Är det någon oskriven regel att köparen "ska" ge omdöme först? För jag har aldrig fått ett omdöme innan jag har lämnat omdöme.
    Men det mest irriterande är ju när man lämnar ett omdöme efter en bra affär, men man ändå inte får något omdöme tillbaka. Skrikandes

• Svar på tråden Folk som inte lämnar omdöme på Tradera!
  • Nyfiken gul

har också reagerat på det där...

ändå påpekar jag vid varje mail jag skickar att dom ska lämna omdöme o dom får själva omdöme så fort jag kan skriva något...

• StepByStep

Ja jag fick inget omdöme jag heller förräns efter jag själv skrivit ett till säljaren. Det  är precis som dom ska kolla vad man skriver innan dom skriver ett till en. Löjligt! Men, men...

~*~Esmeralda, min underbara lilla skapelse~*~
  • Flutterby

Ja, det är irriterande! Jag har själv väntat med ett omdömer nu, för det är en DVD-box o jag vill se klart alla skivorna innan jag lämnar omdömet, ifall det skulle vara nå't knas, men så fort jag sett klart så ska jag lämna!

Jag tycker för övrigt att säljaren ska ge omdöme först, när betalningen kommit in!

• ming

Jag blir så irriterad, nu sist köpte jag en grej och i "vinnarmailet" hade säljaren skrivit att hon alltid lämnar omdöme och önskar så av de som köper. Jag gav positivt omdöme så fort jag bara kunde, efter att jag fick varorna, men fortfarande har det inte kommit något omdöme.

• ming
    Flutterby skrev 2007-07-07 11:54:53 följande:
    Jag tycker för övrigt att säljaren ska ge omdöme först, när betalningen kommit in!
    Det borde ju vara så att köparen inte kan ge omdöme förrän säljaren har gett. För jag har märkt att många som säljer mycket grejer på tradera får själva en massa omdömen, men skiter i att ge omdömen tillbaka till de som har gett.
  • Madicken

Jag gjorde mitt första och sista köp på Tradera för någon månad sen.

Vann budet på en tröja som såg fin ut. Säljaren hade bara positiva omdömen så det kändes bra. Jag fick själv be om kontonr som mailades efter några dagar efter att jag bett om det. Betalade och tröjan kom som den skulle MEN tröjan som enligt säljaren skulle vara i "ett superfint skick" var både fläckig och sliten. Jag mailade till säljaren och skrev att jag ville lämna tillbaka tröjan eftersom den inte var enligt säljarens beskrivning och att jag ville ha pengarna tillbaka. Det var inte så mycket pengar men ändå...
    Fick inget svar så efter en vecka skrev jag ett negativt omdöme om att jag fått en fläckig tröja trots att säljaren skrivit superfin och att denna inte svarar på mail efteråt. Som hämnd, antar jag, så skrev säljaren ett negativt omdöme om mig, "Oseriös".

Jag tycker att säljaren ska skriva omdöme först som Flytterby & ming skriver eftersom denna/denne bara är intresserad av att betalningen är gjord i tid.

Tradera är inget för mig, jag håller mig till Blocket där man kan titta på varorna innan man köper.

• Dinkanesh

Ja eftersom säljaren blir färdig med köpet först, borde denne rimligtvis också lämna omdömme först.
    Har undvikit att lämna 1 gång. Då var skorna jag köpte riktigt skitiga. Allt annat hade gått bra och smidigt så jag ville inte lämna negativt, men samtidigt kändes inte possitivt helt ärligt heller. Så det blev inget alls istället.
    Ett Neutralt omdömme borde införas, anser jag. Då kanske man också kan få en mer rättvis bild av säljaren/köparen.

• Madicken

Ska man behöva vara "rädd" för att ge ett negativt omdöme för att man själv kan få ett tillbaka? Nu blir jag mer skeptisk mot Tradera. Deras omdömessystem verkar ju inte fungera.

• Indianica

Samma för mig. Jga har inte fått ett enda omdöme, men lämnat positiva själv då alla affärer gått bra. Iofs kan jag tänka mig att säljare som säljer enorma mängder prylar (som vissa gör) kanske inte hinner /tar sig tid att skriva omdömen, men det känns så trist.

Men jag brukar tänka att inget negativt omdöme iallafall borde väl räknas som positivt liksom

• MissLilo

är det verklien så?

Men tack..kom att tänka påa tt ja måste lämna omdöme för en bok jag köpt.

• Videkorgen

Jag kan också störa mig på att inte få omdömme, men oftast så fungerar det bra; man får omdöme.

Det där med hämndomdöme är ett problem på tradera, det gör att många inte vågar lämna negativt, vilket är synd, man vill ju kunna se om ngn har negativt om man ev ska köpa ngt.

En gång så buda jag och vann en locktång, men hörde inte av säljaren och jag skickade mail på mail på mail, jag ville ha just den locktången. Tillslut blev jag riktigt otrevlig och hotade med negativt - hörde fortfarande ingenting... Så jag lämnade negativt - och fick sedan ett mail från Tradera efter typ en vecka att säljaren hade dött...

• ming
    Madicken skrev 2007-07-07 12:54:25 följande:
    Ska man behöva vara "rädd" för att ge ett negativt omdöme för att man själv kan få ett tillbaka? Nu blir jag mer skeptisk mot Tradera. Deras omdömessystem verkar ju inte fungera.
    En enda gång har jag varit tvungen att ge negativt för att säljaren var typ psycho. Jag visste att jag förmodligen skulle få negativt, men jag tänkte att jag tar det, för säljaren var så störd.

Det skulle ju kunna vara bra iofs att man inte får lämna positivt omdöme innan säljaren lämnar omdömde, men att man kan lämna ett negativt omdöme utan att säljaren måste ge först. För då skulle säljarna ge omdöme eftersom de ju själva vill ha positiva omdömen tillbaka, och de skulle inte kunna hindra att man lämnar negativt eftersom man får lämna negativt utan att säljaren måste ge först. SÅ borde det vara, om ni fattar vad jag menar.
  • ming

Aaahhh, idioten har fortfarande inte lämnat omdöme!
    Jag tycker ju speciellt att man ska lämna omdöme om man skriver i vinnarmailet att man alltid gör det och önskar att köparen också gör det.

Funderar på att maila och skriva att hon måste ha glömt av mig. Fast hur kan man glömma egentligen, alla som man kan lämna omdömen på kommer ju fram i en lista, och då måste hon ju se att hon inte har lämnat hos mig?

• ming

Haha, jag har fått omdömet jag väntade på, nu äntligen! Jag trodde faktiskt inte att jag skulle få nåt omdöme efter så lång tid.

Svar på tråden Folk som inte lämnar omdöme på Tradera!