• Flutterby

Kostnad för nytt blixtlås?

Blixtlåset på min mans favvojacka är sönder, själva drag-grejen lossnade o är helt trasig, kan man laga detta hos en sömmerska? Eller måste hon sätta dit ett helt nytt? Vad kan det kosta? Ska ringa en på måndag, i dag är det inget öppet. Jag tror det blir billigare att köpa ny jacka, men maken vill ha kvar den.

• Svar på tråden Kostnad för nytt blixtlås?
  • imsel

inte tror jag det är billigare at köpa en ny iaf. känner du ingen som kan sy lite? det är inte svårt att byta själv.
    finns ju ställen man kan gå till... vet inte namn å så.. men har ni samhall i eran stad?

• Flutterby

imsel: Själv skulle jag aldrig klara det, är symaskinsanalfabet! Det finns ett ställe i närmaste stad, vad jag vet, jag ska ringa dit på måndag. Samhall har lagts ned, vad jag vet.

• Skusan

Det kostar inte så jättemycket att byta dragkedja. Om det behövs. Kanske går att sätta dit en ny draggrej bara? Är det en favvojacka som är i helt ok skick fortfarande så är det ju helt klart värt att laga.

• Skusan

Ta med till en skräddare och fråga, priskoll liksom. Sen får du ju avgöra om det är värt det.. Jag fick betala 180:- för att laga en dragkedja på min vinterjacka, helt klart värt det då jag inte hade råd att köpa mig en ny just då, och det var kallt.

• Maria40

Jag betalade straxt över 200 kr (220-240 tror jag) för arbete + material i höstas när min vinterjacka behövde nytt blixtlås.
    Jag lämnade in jackan hos den lokala tygaffären som hade någon kontakt som sydde åt dem.

• penapöna

Gå till en skomakare och prata med dem, de kan snabbt avgöra om det blir en dyr kostnad, en del dragkedjor är fastsatta himla krångligt. Men skulle inte tro att det blir över 250:- iallafall.

• Nalle Puh73

Vet att det gick byta draggrej på syrrans jacka när den släppte. Jackan var ny och dom byte dragsak på affären när hon gick tillbaka med jackan.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Kajak

en bekant till mig lämnade in en jeansbyxa o fick betala 130kr för en ny blixlås och arbete.

Så det är jacka så jag tror det kan vara 200kr eller så...

• Bästamorsan

Var kan man köpa och testa om det är bara draggrejen som är trasig??
    Betydligt billigare än att byta hela dragkedjan (220kr)

Och någon med erfarehet av zlide on???
    Men känns som det med porto blir nästa lika dyrt....och kanske inte funkar... 

Svar på tråden Kostnad för nytt blixtlås?