• Skrutt i mage

Nervös inför förlossningen

Hade bf igår, och jag blir bara mer å mer nervös. Kan ske när osm helst och jag kan inte banga ur. Måste gå genom detta.. vet inte hur jag ska förbereda mig mer, bara så rädd att det ska göra ont.

Fast samtidigt ser jag givetvis fram till det. Kul å se hur allt fungerar och när bebis kommer. Men just den där smärtan jag är rädd för.

fler?

• Svar på tråden Nervös inför förlossningen
  • Tigertofflan

Tänk;

Jag är gjord för det här!! Kvinnor har fött barn i alla tider!!
    Kunde de förr i världen kan jag idag!!!

-Lita på dig själv och att du kan detta, så kommer du kunna hantera det onda helt toppenbra!
    För ont det kommer det göra, det kommer du inte undan Men det finns bra med bedövningar som du har tillgång till!!

Du ska se att det kommer gå galant!!!!!

Stort lycka till!!

• Skrutt i mage

Att ha ont klarar jag av, för jag har ju haft ont förr. dock inte samma smärta. och man överlever ju. men jag e rädd att det ska göra FY JÄVLA ont, så ont så att jag verkligen inte står ut och tänker på fullaste allvar ge upp! läst om många som haft det så, men det e ju inte så att man kan ge upp. man måste göra det :(

• flybell

Måste säga att jag känner likadant är oxå rädd för smärtan och allt runt omkring....
    har bf 9 agusti

• Tigertofflan

Då får du läsa lite positiva berättelser oxå då och inte bara sådana där folk vill ge upp

Merparten av förlossningarna så vill mamman nog inte ge upp, det är vad jag tror.

När man känner så, att man bara vill skita i alltihopa är det bara att bita ihop och ta i lite mer *ler* Eller koncentrera sig mera på att inte ha ont!

Jag tror helt klart att ju mer man litar på sig själv att man faktiskt kan detta, desto bättre går det!!

• Västkusttjejen

Jag är också jätterädd för själva smärtan. Jag längtar oerhört efter att allt ska sätta igång =) Men är lika livrädd och panikslagen då jag kommer och tänka på allt innan han är ute. Jag försöker tänka på att det finns bedövning, lustgasen hjälper nog oerhört mot själva oron och rädslan. Tänk dig då du är riktigt full, inte tänker du på oro och rädsla då?! =) Då är man starkast och vackrast i världen *fnissar* Jag har testat lustgas på en fest *hum* och det var en härlig känsla av välbehag, så jag tror den kommer att lugna mina kaotiska nerver =) Sen brukar jag också tänka på alla mina vänner som klarat det flertal gånger, fan klarar de så klarar jag =) Och du!

• mom of a son

Det är klart det gör ont att föda barn. Tänk bara, en stor klump som ska ut där det knappt går att få in en krona-storlek lixom. Det vore konstigt annars. Men till slut upplevde jag förra gången att jag VILLE få ont, för då skulle det vara färdigt sen.

När barnet är ute, så är smärtan borta!!!!! Så se det positiva i efter förlossningen, magen och smärtan är borta! Mycket skönt. Klart man är öm efteråt, men det är den enda smärta jag känt i mitt liv som puts väck försvunnit... mycket konstigt!

*ler* LYCKA TILL!

Väntan är över den 8/8 2007
  • Lobos mágicos

Personligen tycker jag inte att det är smärtan som är jobbigast, utan känslan av att man inte har kontroll och rädslan som kommer av att man inte har kontroll och tror att något är fel. Med första dottern så blev jag rädd eftersom jag inte ens kunnat föreställa mig vilken kraft det handlar om, men med andra dottern så visste jag detta och kunde slappna av. När jag inte var rädd så kändes inte smärtan alls farlig! Jag kunde efter varje värk tänka "mer klarar jag" och "detta var väl inget".
    Jag tror att det bästa du kan göra är att inte planera så mycket utan ta det som det kommer, och ställ in dig på att du inte kommer ha någon kontroll och att inget blir som du tror. Öva på att slappna av när du är stressad. Och tro på dig själv! Visst klarar du en förlossning! Svagare kvinnor har ju gjort det.

• YessiL

Lita på era kroppar! Var själv inte alls rädd för smärtan vilket det gör det hela naturligtvis enklare att säga till andra att ta det lugnt :)
    Men tro på er själva! Lustgasen tyckte jag var toppen! Använde även tens i ländryggen. Andas, slappna av o tänk vilken belöning som kommer ut! Övertygad om att ni alla kommer att klara det superbra!
    Väntar själv på nr två...bf+7.. Konstigt att eg gå o längta efter smärtan men när den väl har kommit så känns det redan bättre :)Knäppt..jag vet :)

• Vågen82

Alla bara pratar om smärtan, klart som tusan det kommer göra ont! Själv är jag mest orolig för att gå sönder, tappa kontrollen, eller att bebisens hjärtljud ska sjunka så det blir lite panik.

• Skrutt i mage

västkusttjej; vad var det för fset? :D

yessil; fick du betala för TENS? eller e det bara om man ska hyra hem den?

Känner också så att jag "längtar" efter smärtan. minsta lilla förvärk tänker jag "jaaaaaa!!" men inte för själva smärtan, utan mer för att då vet jag att det e snart igång!

vågen82; klart jag e orolig för barnet och att spricka, men att spricka känner jag att jag inte har någon kontroll över, att det sker om det sker. inte mkt jag kan göra åt. Smärtan kan jag kontrollera lite gran iaf :)

Svar på tråden Nervös inför förlossningen