• victory tilly

Prematur vs "vanlig bebis", är premisen gnälligare?

Har en flicka på 3 år och en liten flicka på 4 månader, fast född i v 28. Efter alla bekymmer är vi nu hemma och ska försöka bli en vanlig familj igen. Det är bara det att den lilla nu har kolik och och även när hon inte har det så är hon svår att tillfredställa. Piper och gnäller mycket. Detta börjar gå mig på nerverna :(
    Så, ni som har en av varje, är det skillnad på era oxå? Min stora var inte alls sån här...

• Svar på tråden Prematur vs "vanlig bebis", är premisen gnälligare?
  • LuMa

Tvärtom här.
    Prematuren (34+6) var lugn och sov mest hela tiden medan den som kom senare (38) var knarrig och gnällig.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Eillin

Tror inte det har med om de är prematur eller inte o göra... Har bara en, än så så länge o han va inte alls så o han är född i 30+5...

(¯`°?.¸ ღ MELKER 050501 ღ ¸.?°´¯)
  • Viran

Mina tjejer hade också kolik. Vad jag kan rekomendera är att köpa en sjal, vi gjorde det först efter kolik perioden och gud va jag ångra att jag inte gjorde det tidigare.

• knäppisen

Det är mycket vanligare att tidigt födda barn får problem med magen och då blir det ju gnälligare.
    Kolikbarn är ju dessutom vana att bli burna mycket och kanske får svårare att komma till ro själva även sen när koliken gått över. Så har i alla fall båda mina varit.

• världens bästa mamma

Min "normala" tjej var gnällig de 2 prematura har pepper peppar sovi bra

• Livsglädjen

Min prematur (mitt enda barn) har för det mesta varit en mysig och tillfreds kille (om än en mycket viljestark kille ).
    Som Knäppisen skrev om prematurer och magproblem kan jag hålla med om till viss del, massage och bära i sjal har fixat det för oss.

• S vali s

Här har det varit tvärtom, lilltjejen som är född i v.31+0 har varit betydligt lugnare och tillfreds med tillvaron jämfört med sina äldre syskon.

Den late får brått när det blir kväll
  • AnneSophie

Njä, generellt sett har nog Emmy (född i vecka 42) varit gnälligare än lille Jacob.
    MEN Jacob hade en väldigt enormt behov av närhet första månaderna. Det hade inte Emmy.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • UWO BaraJag

Kolik hade min ena prematur också. Det är tydligen vanligt med magproblem hos prematurer.
    Sen var de klart mer krävande första tiden än mina fullgågna.

Men nu, efter första halvåret (korr), är de faktiskt nöjdare än mina fullgågna.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
Svar på tråden Prematur vs "vanlig bebis", är premisen gnälligare?