• Im Fabulous

Tapetsera om. Spackla över gammal bård?

Det börjar bli dags att tapetsera om det rum som ska komma att bli barnkammare.
    Det sitter en superful bård, på den redan superfula tapeten. Ska ju tapetsera över den gamla tapeten men undrar nu följande:

Hr ska jag få bort bården?? Kan ju inte tapetsera med den under..
    Ska jag spackla över den och slipa väggen jämn, eller ska man försöka få bort den på något sätt, och isåfall hur?

• Svar på tråden Tapetsera om. Spackla över gammal bård?
  • Millz

fick bara en tank..min sambo hade vetat hur man skulle gjort..ställ frågan i pappa gruppen,,de kansek kan hjälpa dig??
    Kram o lycka till..

• Viggo och pyrets mamma

Blöt upp den med en svamp med vatten i och skrapa sedan bort den med spackelspade. När det torkat spacklar du med fint spackel och sandpapprar tills det blir jämt. Glöm inte ventuella tavelhål m.m så att det också blir igenspacklade och slipade. Under arbete är tråkigt men nödvändigt för att det ska bli fint när den nya tapeten skall på plats. Lycka till!

• Xarisma

När hantverkarna var här tapetserade de bårdkanter och kanterna mellan alla tapeter och slipade till sen ny tapet.. gick bra

• time

det finns tapethyvel att köpa om du inte kan riva bort den gamla med fingrarna.. på så sett gör du väggen jämn, sen spackar du lite o bostar av väggen när du slipat spacklet sen kan du sätta upp en ny bård eller tapet.

♥ gravid v. 18 - beräknat 8 dec ♥
  • Sapho

riv bort det som sitter löst eller så mycket bård du kan och sandpappra sedan kan du spackla över och sedan slipa.

• Puss och Kram

Hävdar också att du ska blöta upp den och dra bort den, sen spaklar man skarven under om sådan finns...

• Annie K

En annan variant är att köpa en såndär utjämnande tapet som man sätter UNDER själva tapeten. Det gör att man slipper hela spacklingsarbetet. Vet inte vad de heter, men kolla med färghandeln. De har koll.

Svar på tråden Tapetsera om. Spackla över gammal bård?