Vatten i källaren+ mögliga kläder
Jag slutade helt att gå ner i vår källare där tvättstugan ligger efter att jag hittat horder av gråsuggor eller liknande skit där. Mannen har då fått ta över tvättmaskinen, och jag har hängt upp den och vikt den på ovanvåningen. Har sjuklig fobi för kryp nämligen.
Nu har tvätthögarna hopat sig, och mannen drar sig inte för att samla plaggen i stora högar mitt i vår fuktiga tvättstuga. (och gråsuggorna kryper gärna in i de högarna...)
Har bett honom att inte göra så, men tydligen funkar det upplägget bäst för honom.
Ja, nu har det ju regnat rätt ordentligt i dehär trakterna, och jag har undrat över varför nytvätten luktar så unket.
Och nu ikväll, i brist på rena plagg till lilla sonen tvingade jag mig själv att gå ner dit för att ladda en maskin:
Regnet har runnit in över hela golvet. (cementgolv), blöta plagg ligger överallt, vissa av dem har vad som ser ut som mögel i sig.
Behöver jag säga att det även hittas kryp i dem?
Lång story, men mina frågor är väl (tror jag anar svaret själv med...)
:: Kan man tvätta bort mögel ur plagg? (antar NEJ)
::Är det skadligt för människan? (vi har ju tyvärr haft dessa unket luktande plagg på oss ett antal ggr och jag har inte fattat riktigt vad det är... ) Anar det tråkiga svaret här med...
:: Bör jag kontakta försäkringsbolaget? Om inte för alla högar med kläder, så för att tvättmaskinen står mitt i en vattenhop?
Suck, vill ju bara lägga mig ner och skrika... Tanken på att man klätt lillen i kläder som legat därnere i fuktiga högar...
Skyller inte på mannen, men undrar som sagt om det verkligen är bra att ha kläder liggandes så, på fuktig plats...