Är pizzasallad nyttigt?
Tänkte ju att det är ju vitkål..
Tänkte ju att det är ju vitkål..
Jo, men den är ju indränkt i vinägrett som innehåller kanske 1/3 olja. Men det beror väl på hur mycket pizzasallad man äter och vad man äter förutom pizzasallad.
mmm så jäkla gott med pizzallad ju.. vitkål är ju nyttigt :)
Sorry, men det är inte nyttigt alls =)
Vitkål med vinegrette samt socker ofta.
nää men vitkål är nyttigt :)
och pizzasallad är gott :)
Klart att det är nyttigt. Jag har aldrig någonsin haft socker i pizzasallad. Däremot använder jag vitkål, morötter, olivolja, vinäger, salt, svartpeppar och lite aromat. Ibland byter jag ut morötterna mot paprika. Bara en massa nyttigheter, alltså.
Här komme rett nyttigt recept också:
Pizzasallad
Smaskig pizzasallad. Gott och nyttigt recept!
Gör denna pizzasallad som smakar lika bra som på pizzeria. För att få vitkålen mjuk så stöter man den.
Tid: 20 minuter + ½ dygn i kylskåp
ca 4 portioner
Du behöver:
ett litet vitkålshuvud (ca 7 dl när den är strimlad)
2 msk olivolja
1 ½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
Gör så här:
Strimla vitkålen. Detta kan göras med kniv för hand eller i matberedare.
Om du vill ha mjuk och saftig pizzasallad, som på en pizzeria gör då så här: Stöt vitkålen, gärna med en stöt (som man brukar använda i en mortel, se bild nedan). Eller också kan man "knåda" vitkålen med händerna.
Häll över olja, vinäger, salt och peppar och rör om. Smaka av. Tillsätt ev. mer av ovanstående ingredienser efter smak.
Låt stå i kylskåp, gärna ½ - 1 dygn innan servering, men minst 2 timmar.
Klart det är nyttigt, det är vad du har till som brukar vara onyttigt
Jag gör en sats på ca 500g vitkål, till det har jag ca ½ dl olja och när kålen är slut är det massor av olja kvar i botten på skålen så är nog eg. inte så mycket olja man får i sig om man inte vekligen anstränger sig att få med allt dropp när man äter.
smaska på bara!
NoMatter och Zander - Som ni gör det så är det inte så onyttigt, det kan jag hålla med om. När jag har sagt att det är onyttigt så är det med tanke på hur pizzerior och restauranger gör sin =)
Som jag gör den är den inte onyttig alls, skulle jag vilja påstå.
De finns ett viktväktar recept på vitkålssallad som är 0points
1 litet vitkålshuvud
1 liten purjolök
3 morötter
1 paprika
Riv alltihopa.
Blanda i nån matsked bostongurka.
Koka upp:
½ dl vinäger (vitvins brukar jag köra med)
½ dl socker
½ dl olja
Blanda sedan med ½ dl vatten och låt svalna.
Häll sedan allt över de rivna grönsakerna och blanda i hop.
Ha i en lufttät burk i kylskåpet och vips så har du alltid sallad till din måltid.
Nomatter - Ursäkta ordvalet =) Den är inte onyttig alls =)
ja presis. :) dte går ju om man vill :D
Pizza sallad *mums* Och olivolja är ju inte ett onyttigt fett heller. Den innehåller det nyttiga fettet liksom lax o nötter!
Haha eller hur? :)
meh, klart pizzasallad e nyttigt, varför skulle det inte va det, vinäger, vitkål, kryddor och olja (vi måste få i oss fett faktiskt, det är bränsle för kroppen!) och såååå mycket olja mår man inte i sig av att käka pizzasallad! man kan ju ta olivolja, där finns det massa nyttigheter som vi MÅSTE få i oss! =-)
Ja det är nyttigt! Eftersom olja i min mening är nyttigt (äter enligt GI) och eftersom man inte brukar ha något socker i så är det helt ok med Pzzasallad, pizza däremot skulle jag aldrig äta. Brukar äta gyros/kebabsallad istället.