• Syrènberså

Min ettåring har börjat att ge ifrån sig höga skrik!

Har en 13 månader gammal son som har börjat att skrika mycket. När han ärarg så ger han ifrån sig mörka höga skrik, men nu har han även börjat att skrika högt när som helst. Det är ljusa riktigt höga skrik och det kan komma flera efter varandra. Varför gör han så? Och ska man säga ifrån eller låta honom hållas? När vi säger åt honomså skrattar han bara eller bryr sig inte. Och ibland ser han lite skamsen ut men sekunden efter så kommer det ettännu högre skrik rakt ut. Behöver hjälp med hur jag ska hantera detta!

• Svar på tråden Min ettåring har börjat att ge ifrån sig höga skrik!
  • ruffe4

så är det, det är kul när man upptäcker vilka resurser man har Min gjorde likadant, det slutade hon men efter ett tag..

• fruis

Många barn testar ju en period att skrika mycket bara för att höra hur det låter. Det är bara naturlig nyfikenhet som brukar gå över.

• ruffe4

Sen är det ju roligt att få en reaktion för alla hoppar ju högt av det gälla skriket

• Petrah

min son oxå, han är 14 månader. han har fått en jättehög röst. det ekar när han skriker.

Wild, Raw and Beautiful
  • digimax

linus skriker i falsett när han är arg,i början ignorerade vi honom men efter ett tag så känner man hjärnan lätta i huvet så då lyfter vi in honom på sitt rum så får han skrika där och kommer själv ut när han är på bättre humör.
    Han fyller snart 2 år.

• Kålrot

Så gör vår 1-åring också. Höga gälla skrik som skär i öronen. Oftast gör hon så om det är något hon inte får ha/göra, som protest, eller om storasyster retas.
    Men ibland bara för att det låter kul!

Vi brukar bara konstatera att "usch vad du låter illa". Håller hon på en längre stund säger vi åt henne att sluta, men som du säger så flinar hon bara då. Vi bryter då situationen och gör något helt annat så hon kommer av sig.
    Hon tröttnar snart när det inte är lika roligt längre.

• Alle

Leo älskar att skrika - när han leker, när han är glad, när han är arg.
    Klart att man måste testa röstresurserna när man har upptäckt dem

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Syrènberså

men är det fel att med väldigt bestämdeller arg röst säga åt honom att inte skrika?

• digimax

vi gör det iallafall ,i början försökte vi säga fint eller ignorera men nu skriker han annu högre och mycket mer ,det går omöjligt att lyssna på så han får göra det på sitt rum.

Syrènberså skrev 2007-07-07 22:43:20 följande:
    men är det fel att med väldigt bestämdeller arg röst säga åt honom att inte skrika?
  • fruis

TS,

fel och fel, det är verkningslöst! En ettåring kan inte förstå det. Visst kan du säga "prata lite tystare" och gärna demonstrera det genom att själv prata lite tystare, men att höja rösten åt ett så litet barn är ganska meningslöst.

• Kålrot

Det är ju lite skillnad på en 1-åring och en 2-åring.
    Vid 2 är det mer trots, men vid 1 är det mer testing, testing, en period som säkert går över.

• Syrènberså

fruis:

men om man ser arg ut och låter bestämd på rösten, borde han då inte förstå att han inte ska göra så då?

Det känns så pinsamt när man är ute bland folk också. Om man åker komunalt tex. Vad gör man då? Folk sitter och blänger närhan skriker precis som att det är mitt fel och jag borde få tyst på honom. Vad gör man då?

• Alle

Visst kan du göra det - men varför om du egentligen inte är arg? Bara för att tillfredsställa omgivningen som du uppfattar blänger på ditt skrikande barn?
    Det ger bara dubbla budskap - försök istället att distrahera, hitta på något annat, prata med honom och få honom på andra tankar.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Min ettåring har börjat att ge ifrån sig höga skrik!