• Olgas

Halvfodervärd åt hund.

Eller sk Köpeavtal med bibehållen avelsrätt som det så fint heter nu.

Min uppfödare har nu erbjudit mig att bli halvfodervärd. Från början var det sagt att jag skulle köpa hunden, men hon tycker att det är en väldigt fin valp och skulle vilja använda henne i framtida avel om hennes meriter, röntgen och mentalitet visar bra.

Jag förstår uppfödarens resonemang, att man vill behålla de valpar man tror på i aveln osv.

Hon erbjuder ju då mig valpen för halva priset mot att hon får ta en kull på tiken helt enligt skk:s regler.

Hon tar ju en risk med att sälja valpen till mig för halva priset om ifall att röntgen eller annat visar att hon ej går att använda i aveln. Men å andra sidan om tiken går att använda i avel och hon tar en kull där 6 valpar kommer, så tjänar hon också 60 000kr, utan att egentligen gjort så mycket med just min tik. Eftersom det är jag som ställer ut henne och meriterar osv.

Men nu til frågan: Vad ger det för fördel för mig som valpköpare?

Varför ska jag gå med på att köpa min tik för halva priset, meritera henne osv, sen vara tvungen att lämna bort henne i 2,5-3 månader för valpning och då uppfödaren får allt mellan 0-10 valpar för att kunna inbringa pengar.

Hade det inte varit mer rättvist att skriva in i avtalet: Vid kull på mer än 3 levande valpar utgår en valp till ägaren av hunden (halvfodervärden)?

Är det jag som tänker helt galet?

• Svar på tråden Halvfodervärd åt hund.
  • Fighter

Jag personligen skulle nog ha svårt att vara halvfodervärd år en hund överhuvudtaget.
    Skulle tycka det var lite jobbigt att ngn annan har ngt att säga till om när det gäller min hund.

Förstår hur du tänker men tror inte uppfödaren går med på det.

• FH Mamma

Klart det hade varit bättre för halvfodervärden om hon/han fick en valp eller en del av pengarna.
    Men det är ju något man måste förhandla om.

Om uppfödaren tar 1 kull valpar kan ju halvfodervärden ta x antal kullar senare.

• Olgas
    Fighter skrev 2007-07-07 23:35:45 följande:
    Jag personligen skulle nog ha svårt att vara halvfodervärd år en hund överhuvudtaget.Skulle tycka det var lite jobbigt att ngn annan har ngt att säga till om när det gäller min hund.Förstår hur du tänker men tror inte uppfödaren går med på det.
    Enligt SKK:s avtal får man ju inte ändra något för att det ska vara gällande, så jag har ju också svårt att tro att hon går med på det. Men förstår inte vad det ger mig som valpköpare. Jag ger ju hellre fullt för henne och sen avtalar om lånerätt till avtal efter 15 månaders ålder enligt SKK:s avtal och därmed får ut något av det själv - med en risk för att hon kanske ej håller för avel och därmed förlorar avelsrätten.

Jag förutsätter ju inte vid köpet att hon ska ha dåliga höfter osv. Därav är "halva priset" helt meningslöst för mig. Eller?

Känns bara så meningslöst för halvfodervärden. Känns mest som det enbart gynnar uppfödaren.
  • Olgas

FH Mamma skrev 2007-07-07 23:39:57 följande:

Klart det hade varit bättre för halvfodervärden om hon/han fick en valp eller en del av pengarna.Men det är ju något man måste förhandla om.Om uppfödaren tar 1 kull valpar kan ju halvfodervärden ta x antal kullar senare.
    Jo, det är ju min tanke också att jag kan ju ta kullar sen på henne om jag vill. Men tycket ändå att jag inte får ut något av att vara halvfodervärd, pengarna är ju inte det som jag är beroende av, alltså jag har ju pengar att köpa henne som min egen. Så jag vill ju få ut något av att vara halvfodervärd istället för ägare till min hund. Vad är det som är fördelen för mig?

Jag grubblar och grubblar - men kommer inte fram till något. Känns som jag bara stirrar mig blind
  • Fighter

Ja, jag skulle köpa valpen till fullpris.
    min kompis har blivit erbjuden halvfodervärdsavtal på båda sina hundar.
    Hon tackade nej just för att det är "hennes" hundar.

Jag skulle nog göra som du sa att uppfödaren kan ev få ta ngn kull senare.

• Snufserufs

Hade gärna blivit halvfodervärd men nu har jag hanar och det är inte aktuellt.
    Att ta en kull valpar kräver kunskap, erfarenhet, tid och pengar!
    Hon har säkert allt detta om hon har varit med ett tag.
    Att få valpköpare när man inte har ett etablerat namn kan vara svårt.
    Hon har kontakter och kommer att leta upp en bra hane som matchar på alla sätt.
    Det är mycket att beakta när man väljer föräldradjur.
    Har du en bra uppfödare så är det inga problem att vara fodervärd.
    Hade du verkligen tänkt avla på henne innan uppfödaren berättade hur fin hon var?
    Blir trött bara jag tänker på att ha en kull valpar hemma!
    Vad är det för ras?

• Olgas
    Snufserufs skrev 2007-07-07 23:59:36 följande:
    Hade gärna blivit halvfodervärd men nu har jag hanar och det är inte aktuellt.Att ta en kull valpar kräver kunskap, erfarenhet, tid och pengar!Hon har säkert allt detta om hon har varit med ett tag.Att få valpköpare när man inte har ett etablerat namn kan vara svårt.Hon har kontakter och kommer att leta upp en bra hane som matchar på alla sätt.Det är mycket att beakta när man väljer föräldradjur.Har du en bra uppfödare så är det inga problem att vara fodervärd.Hade du verkligen tänkt avla på henne innan uppfödaren berättade hur fin hon var?Blir trött bara jag tänker på att ha en kull valpar hemma!Vad är det för ras?
    Vi vet ju fortfarande inte om hon håller för avel, men vår tanke är att det ev. skulle kunna bli så i framtiden - sen är det inget som säger att vi vill. Absolut inget som är säkert, därav menade jag att efter 15 månaders ålder (enligt SKK) låta uppfödaren isf skriva ett sk låneavtal för avel på henne. Att hon isf får ta en kull på henne mot att vi får del i valparna.

Sen är ju valpandet en del i sig, och skulle jag någon gång vilja ta valpar ska det vara som kennel i framtiden och då kommer det vara en massa kurser som ska gås osv. för min del. Kanske hade jag då isf i samband med att min uppfödare lånar henne för avel kunna sätta mig in mer i det rent praktiskt genom att vara med en del. Men samtidigt får jag ju tillbaka på lite på allt slit jag lagt ner tex en valp ur kullen.

Känns mer rättvist än att vara halvfodervärd, för det känna verkligen inte som att det är något som är till min fördel nu. Känns nästan bättre att vara ägare än halvfodervärd.

Rasen är bullmastiff.
  • FH Mamma

man "tjänar" nog inte på att vara halvfodervärd om man kan betala hela hunden.
    Men sen kanske man måste välja om man verkligen vill ha den valpen eller om man kan vänta och köpa en annan beroende på om uppfödaren går med på att sälja henne eller inte.

• Olgas

FH Mamma skrev 2007-07-08 00:12:36 följande:

man "tjänar" nog inte på att vara halvfodervärd om man kan betala hela hunden.Men sen kanske man måste välja om man verkligen vill ha den valpen eller om man kan vänta och köpa en annan beroende på om uppfödaren går med på att sälja henne eller inte.
    Valpen är redan lovad till oss. Valpen är tingad och handpenning lagd. Dessutom är det avtalat om pris och så, så det var ett förslag från uppfödaren som kom senare. Hon ska nämligen inte behålla någon valp ur kullen och skulle då vilja ha avelsrätten på vår lilla söta tik.

Så vad jag förstår så är det upp till oss - vi får henne oavsett. Därav jag skulle vilja veta fördelen för mig att istället för ägare - vilja vara halvfodervärd.
  • Pie

Jag har resonerat som så att är det en fin tik så VILL jag att hon ska gå i avel. Tråkigt att slösa bort en bra avelstik bara för att jag inte vill föda upp valpar själv. Jag vill inte ha ansvaret inför valpköparna. Nu är tiken helt och hållet min, men jag har lånat ut henne till en bekant som tagit en kull!

Svar på tråden Halvfodervärd åt hund.