Halvfodervärd åt hund.
Eller sk Köpeavtal med bibehållen avelsrätt som det så fint heter nu.
Min uppfödare har nu erbjudit mig att bli halvfodervärd. Från början var det sagt att jag skulle köpa hunden, men hon tycker att det är en väldigt fin valp och skulle vilja använda henne i framtida avel om hennes meriter, röntgen och mentalitet visar bra.
Jag förstår uppfödarens resonemang, att man vill behålla de valpar man tror på i aveln osv.
Hon erbjuder ju då mig valpen för halva priset mot att hon får ta en kull på tiken helt enligt skk:s regler.
Hon tar ju en risk med att sälja valpen till mig för halva priset om ifall att röntgen eller annat visar att hon ej går att använda i aveln. Men å andra sidan om tiken går att använda i avel och hon tar en kull där 6 valpar kommer, så tjänar hon också 60 000kr, utan att egentligen gjort så mycket med just min tik. Eftersom det är jag som ställer ut henne och meriterar osv.
Men nu til frågan: Vad ger det för fördel för mig som valpköpare?
Varför ska jag gå med på att köpa min tik för halva priset, meritera henne osv, sen vara tvungen att lämna bort henne i 2,5-3 månader för valpning och då uppfödaren får allt mellan 0-10 valpar för att kunna inbringa pengar.
Hade det inte varit mer rättvist att skriva in i avtalet: Vid kull på mer än 3 levande valpar utgår en valp till ägaren av hunden (halvfodervärden)?
Är det jag som tänker helt galet?