• molekyl

Kan man ha både barn och narkolepsi?

Jag och min sambo längtar verkligen efter barn men det börjar kännas mer och mer hopplöst. Jag har narkolepsi och vill helst sova minst 12 timmar varje natt. Just nu äter jag medicin men den måste jag sluta med när jag blir gravid. Ska inte äta den när jag ammar heller. Även när jag äter medicinen är jag trött.

Om jag blir gravid nu så måste jag sluta med medicinen men då kommer jag inte kunna jobba. Vet inte om jag kan bli sjukskriven för det (det ÄR ju en sjukdom, men jag har hört att FK är lite kinkiga), men ett ännu större problem är ju hur jag ska orka när skrutten väl är ute.

Jag är förvirrad och ledsen. Finns det någon här på FL som har narkolepsi eller något liknande? Allt känns så hopplöst.

Ps. Passar på att förklara vad narkolepsi är: Kallas ibland sömnsjuka. Det tydligaste kännetecknet är extrem trötthet. En narkoleptiker har väldigt lätt att somna vid monotona situationer (ex. på bussen, på bio, i skolan). Andra symtom är kataplexi (kan se ut som om man svimmar men man är medveten, det är bara musklerna som plötsligt försvagas), hallucinationer och sömnförlamning i samband med insomnande/uppvaknande och störd nattsömn.

Svar på tråden Kan man ha både barn och narkolepsi?