• Stormis

Hur skulle du reagera på denna inbjudan (födelsedagsfest/baby shower)?

De flesta av mina vänner bor ganska långväga och av naturliga skäl träffas vi inte så ofta. Efter att min bebis föds blir det ännu svårare ett tag och därför tänkte jag bjuda på födelsdagsfest och passa på att kombinera det med en baby shower för att göra ett tema/en kul grej av det (vet att det inte är brukligt med baby shower i Svedala och inte heller att man ordnar det själv).

På framsidan av inbjudan står det så här:
    "It is customary in many cultures to celebrate the anniversary of one's birthday, for example by having a birthday party with family and/or friends. Gifts are often given to the person celebrating the Birthday . It is also customary to treat people specially on their birthday, like generally acceding to their wishes.
    A baby shower is a party in which a mother-to-be receives gifts for her expected child . By convention, a baby shower is intended to help parents get items that they need for their baby, such as baby clothes."
    -Längst ner står det "From Wikipedia, the free encyclopedia".

På insidan står det:
    Den XX månad fyller jag år & den 15 november säger barnmorskan att vår bebis skall komma! Det vill jag fira med dig och alla andra tjejkompisar och släktingar lördagen den XX månad klockan 1800. Ni som är långväga är självklart välkomna redan på fredagen för en helhelg eftersom XX ändå inte är hemma.
    Jag bjuder på mat, dryck och 5-kamp, det jag vill ha av dig är ett foto från när du var bebis mailat/skickat till mig i samband med OSA. Välkommen!

Hur skulle ni reagera? Tanken är ju inte att ha fest för att roffa åt sig prylar utan för att samla alla för en kul fest. Samtidigt tycker jag att texten är kul och bara ha "bebistema" känns inte lockande.
    KAN jag skriva så här???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 00:47:03:
    Tusen tack för era synpunkter hittills. Förstår att det inte är helt självklart att det är skrivet med glimten i ögat. Men om jag skulle göra ett tillägg på insidan typ:
    "Nej, tanken är inte att ni skall ge mig massa presenter utan att vi skall få en chans att träffas innan bebisen kommer". (Kan inte hjälpa det, men jag gillar idén med framsidan!)
    Och "Om du kan skicka ett kort på dig när du var bebis vore det super, men det är inget tvång".

• Svar på tråden Hur skulle du reagera på denna inbjudan (födelsedagsfest/baby shower)?
  • MiniMie

att du inte vill "roffa åt dej" pressenterna borde kanske framgå lite bättre. Vi fick inbjudan till ett dop där de stog "medtag glatt humör o dyra pressenter"... vittsit för dom.. men inte för så många fler. De slutade med inte allt för många pressenter överhuvudtaget på de pressentbordet! *plus att de var pinsamt*

• Silverkatten06

Kan, kan du väl, men jag tyckte inte den inbjudan lät trevlig alls om jag ska vara ärlig. Hela den engelska texten går ju ut på att man ska ge dig och bebisen presenter. Sen ber du inte om ett bebisfoto på dina vänner utan du kräver ett. Märklig formulering. Nej, jag skulle nog funderat ett tag till innan jag skickade den inbjudan...

• Handi

Jag tycker att det låter som en jätte bra ide! Inbjudan låter bra och verkar vara en rolig grej :) Bor man långt ifrån varandra är det ju perfekt att fira två saker på samma gång, två flugor i en smäll :)

• AnnaGBG

Nja, att ordna sin egen babyshower är lite....inte coolt

Be någon nära vän att ordna den för dig utan att säga tillnågon att det egentligen är du...? Då kan ju den personen skicka inbjudan precis som den är fast med sig själv som avsändare

• Mymlan74

Jag tycker att det lät jättekul! Hade absolut tackat ja!

• Flinga 06

Nej, jag skulle råda dig att enbart bjuda till tjejfest för att fira dig, barnsaker kommer Ni att få ändå när bebben är född enl.svensk tradition.

• Havsjungfrun

Flinga 06 skrev 2007-07-08 01:05:13 följande:

Nej, jag skulle råda dig att enbart bjuda till tjejfest för att fira dig, barnsaker kommer Ni att få ändå när bebben är född enl.svensk tradition.
    Instämmer helt. Konstigt att stå för en BabyShower som blivande mamma.
  • Clever LG

Jag hade istället bjudit in till en "tjejhelg"/"tjejfest".

Att ha en babyshower är ett amerikanskt fenomen och det är brudens systrar eller väninna som vanligtvis ordnar en. Att anordna sin egen babyshowe är som om att fixa sin egen möhippa.

Ni kommer ju att få presenter och få tillfällen att hylla bebisen senare vid ett eventuellt dop till exempel. Jag är lite emot att ha babyshowers man vet ju faktiskt inte om allt kommer att gå bra. ( jag vet att jag är pessimist men det KAN hända någonting och jag vet att det är fler som känner likadant ).

Nä, satsa då hellre på att ha en riktigt tjejfest utan bebistema.

• Florida Åsa

Haller med om att det inte later speciellt trevligt med den framsidan. Aven om du vill ha babyshower sa verkar det lite framfusigt att dra upp presenterna pa inbjudningskortet.

Sen tycker jag inte det ar fel med babyshower for att nagot skulle kunna ga snett vid fodseln, det kan ju ga fel aven nar barnen ar sma men for den skull later man ju inte bli att ge dem presenter. Lite val pessimistiskt...

• AHöst

Som boende i usa sa kanns det valdigt underligt for mig. Man ordnar som sagt inte sin egen babyshower och man ar inte sa framfusig vad galler presenter heller. Varfor inte bara ha en fodelsedagsfest for dig om det nu sammanfaller. Da far du ju traffa dina vanner. Eller be en kompis anordna en babyshower at dig om du absolut vill ha en.

Sedan att folk ar valkomna pa en langhelg efter som xx anda inte ar hemma later aven lite skumt. Ar det din make? Da later det lite som om dina vanner kommer i andra hand.

• N1an

JAg tycker det känns riktigt pinsamt. Jag hade tackat nej! Även om du skriver att det är med glimten i ögat så ligger det en underton att du vill ha presenter.

Svar på tråden Hur skulle du reagera på denna inbjudan (födelsedagsfest/baby shower)?