• Pumpalicious

Ni som äter "Multivitamin för gravida och ammande"

Jag har försökt få i mig dessa gula vitaminer varje morgon i över en månad - det är OMÖJLIGT. Bara den vidriga lukten får det att vända sig i magen på mig. Saken är den att jag verkligen skulle behöva få i mig dem.

Några tips på hur jag kan göra för att behålla vitaminerna och inte spy upp dem?

• Svar på tråden Ni som äter "Multivitamin för gravida och ammande"
  • Maxie

Jag vet inte riktigt vad det är för sort du har. Själv kör jag med Vitamineral kvinna, den är nog också gul tror jag. Hur som helst, jag har svårt att svälja ner Niferex-kapslarna, tycker de smakar pest. Men det går lite lättare när jag sväljer ner dem med apelsinjuice. Kan det vara ett tips för dig? Alltså nåt som smakar ganska mycket och döljer smaken av tabletterna?

• Pumpalicious

Maxie, du verkar hjälpa mig med lite allt möjligt idag
    Jag äter New Nordics multivitamin för gravida och ammande.
    Jag har testat med apelsinjouice och det funkade inte. Sen testade jag med OBOY och då fick jag iaf. ner tabletten. Men sen kom en rap som smakade pest och då spydde jag upp allt igen

Varför måste de lukta så illa?

• Maxie

Jag är på hugget idag!
    Nej men fy, vad jobbigt att försöka svälja nåt sånt. Vad är det som är så speciellt med just de tabletterna? Kan du prova nån annan sort?

• Pumpalicious

Maxie, vet inte om det är ngt speciellt med dem. De gör reklam för dem i de flesta gravidtidningarna och jag föll väl för det.
    Jobbigt att vi köpte ett storpack för X antal 100lappar..

Men den du kör med, det är mer en allmän vitamin för kvinnor i allmänhet eller? Inte för just gravida?

• Maxie

Jag har köpt dem på apoteket. Det är för gravida, ammande och fertila kvinnor.
    Men du, kan du mosa sönder dem i nåt? Är det tabletter eller kapslar? Måste de sväljas hela?

• Pumpalicious

De är tabletter och jag tror inte de behövs sväljas hela..
    Menar du att jag ska mosa dem i mat typ?

• Maxie

Ja, det borde väl funka. Många tabletter ska man ju ta i samband med mat. Fråga din bm?

• Pumpalicious

Ja jag får göra det. Tack för hjälpen

• Modeshi

Kanske kan prova filmjolk eler yoghurt? Min syster hade svart att svalja tabletter nar hon var liten, da la mamma tabletten i en matsked full med filmjolk o da gick det ner utan att den kom upp.. Kanske det hjalper om du har atit innan ocksa sa att inte magen ar tom? Hoppas det loser sig!

• NoahLeah

Jag äter oxå de tabletterna o jag känner ingen lukt alls på de gula? Kanske kommer det om ett par veckor?

• juzze

Jag slår ett slag för filmjölk! =) Jag har väldigt svårt för alla sorters tabletter, och att de luktar/smakar illa gör ju inte saken bättre direkt.. Men jag dricker alltid ett glas A-fil på morgonen nu för tiden, för att kunna få i mig mina Multi Kvinna.. Det funkar bra faktiskt.

• Little Ms Chatterbox

Det är nog gravidnäsan som känner lukten Men det hjälper ju inte dig för att få i dig tabletterna. Jag äter Vitamineral, dom är gula och lukar lite sådär... men jag är inte så känslig för lukter, just nu. Mitt Val Kvinna är större än Vitamineral så dom ska du nog undvika om det är storleken på tabletter du inte tycker om.

Det är synd, borde finnas provpåsar så man själv kunde avgöra om man tycke det luktar fel. Det är ju så olika för varje graviditet. Min mamma tålde inte lukten av kokt ris och en vänninna tyckte lukten av saltat vatten var det värsta som fanns men hon hade dille på makaroner dygnet runt så hon spydde och åt, spydde och åt

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • juzze

Måste rätta mig själv, menade Mitt Val Kvinna, inte multi kvinna. :) Jag tycker dock inte att de är så stora och svåra att svälja.. fick någon annan sort från hälsokosten av en kompis, och fyyyy fan säger jag bara. De var stora som en enkrona (eller nästan? ;) ), och gick icke att svälja. Fick slänga dem..

• Snussi

Åh, dom är sååå vidriga! Jag kämpade med dom under första graviditeten och även nu under denna... APELSINJUICE funkade kanon för mig under första graviditeten! MASSOR med juice och en tablett.

• pinguine

Jag äter en tablett Mittval Kvinna varannan dag och har alltid haft svårt att svälja tabletter. Tabletterna är rosa och ganska stora tycker jag, sedan smakar de illa om man inte lyckas svälja ner dem direkt.

Mitt tips är att ta dem i samband med en måltid, gärna när du äter ris eller pasta eller liknande tjockare konsistens.Tugga maten men svälj inte. Stoppa in tabletten hel precis innan du ska svälja istället. Eventuellt att du tuggar/rör om lite försiktig utan att tugga sönder tabletten, bara så den hamnar i mitten av all mat. Då känner du inte att tabletten ligger i munnen när du ska svälja. Fungerar jättebra på mig. Slipper både smaken av tabletten och slipper känna att jag sväljer en hel tablett. Annars kan man ju krossa tabletten men då lär man känna lite av den beska smaken om inte rätten är kryddstark!

• Skumboll

Jag brukade sällan få ner dessa vidriga gula tabletter tills jag kom på att de inte smakar så värst mycket om man lägger dem långt in på tungan och sedan sväljer den direkt med en klunk vatten. Funkar finfint!

Svar på tråden Ni som äter "Multivitamin för gravida och ammande"