• imp

hanhund blöder från snoppen

jag hittade en blod pöl på golvet i morse där hanen hade legat under natten.  gick igenom han och fann längst ute på snopp håret ett blod spår spolade snoppen och förhuden med nacl men inget blod syntes.  jag ringde till djursjukhuset och frågade och de sa att det var normalt att det blödde från snoppen på en hane om han hade parat en tik och nu är det ju så att min tik är ju i höglöpet och tog sig in till hanen genom fyra stängda dörrar igår dock ej låsta för vi har inga lås men trodde inte att hon kunde öppna  dem

så nu till min fråga är det fler som har varit med om att hanen  blöder efter en parning.

• Svar på tråden hanhund blöder från snoppen
  • Rottis77

Annars är det ju vanligta att dom har blod i urinen och droppar blod när dom har en förstorad prostata. Hur gammal är hunden??

• imp

1år och 2 månader  det andra vet jag hur det ser ut det hade min gamla hund detta var inte droppat blod om jag säger så utan såg mer ut som ett blodkärl som har brustit men han har slutat blöda nu

• Rottis77

Tror ni att han parat tiken?? För det händer ibland att det brister ett blodkärl vid parningar. Slutar det inte behöver man iblan åka till en vet och få det bränt. Tänk på att han inte ska slicka på det just nu, får då kan han slicka upp det hela tiden.

• imp

rottis vet inte säkert fall han hann para tiken men de på djursjukhuset trodde det vi kontakten jag gjorde  han rör eller slickar inte snoppen och han blöder inte längre och har kört i väg tiken till svärföräldrarna  så inte det inte händer att hon tar sig ut igen.

• imp

han blödde första gången söndags natt sen har det varit lungt till i kväll nu blödde han igen ny kontakt med vetis som sa att vi skulle avvakta ett par dagar til bara det inte svullnade upp ov  vill ju att min lilla hund ska vara frisk tiken är hos några släktingar nu så han träffar inte henne nu på några dagar

• CathrinS

Tänk på att p-spruta tiken så snart som möjligt så det inte blir ngr oplanerade valpar... finns tyvärr redan alldeles för många sådana idag

• Fru Filur

Skulle kunna vara samma som kompisens hanhund, han blöder av ren upphetsning på löptikar... Hormonerna går på högvarv och prostatan blir irriterad, typ...

• mava

Våran hanhund blödde från snoppen då tiken löpte pga upphetsning, han hade inte parat sig med henne. Det slutade med veterinärsbesök & förstorad prostata. Enl veterinären så kan det hända när hanen bli upphetsad längre tid.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • mava

Det var en rottishane kan jag ju tillägga.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • imp
    CathrinS skrev 2007-07-11 10:40:53 följande:
    Tänk på att p-spruta tiken så snart som möjligt så det inte blir ngr oplanerade valpar... finns tyvärr redan alldeles för många sådana idag
    nu var det inte frågan om vad jag ska göra med tiken för det vet jag utan detta handlar om min hane att han blöder från snoppen till följd av kanske en parning eller om det är för hög hormon nivå eller vad det är för vetis vill inte ha in han och kolla för att det bara blöder lite och sen slutar igen.
  • imp
    mava skrev 2007-07-11 12:07:30 följande:
    Våran hanhund blödde från snoppen då tiken löpte pga upphetsning, han hade inte parat sig med henne. Det slutade med veterinärsbesök & förstorad prostata. Enl veterinären så kan det hända när hanen bli upphetsad längre tid.
    vad gjorde vetis med din hund då  hur gammal är / var hunden när det hände .
  • CathrinS

'säkta... ville bara påpeka så det inte glömdes bort i det hela... inget att bli irriterad på

• imp
    CathrinS skrev 2007-07-11 14:54:35 följande:
    'säkta... ville bara påpeka så det inte glömdes bort i det hela... inget att bli irriterad på

ingen fara men som sagt jag kommer att göra det som är bäst för oss och för hundarna och vad som jag anses vara rätt.

men som det är just nu så är det mest akuta är hanen och hans blödande för vi vet inte ens säkert att det blev någon parning för att de kan visst blöda utan det med men första vetrinären sa att det var vanligast efter en parning

• Deliverance

Tjolahopp.
    Min svåger och hans dams hund kissade blod för ett tag sen.
    Dom åkte till Bagarmossens djursjukhus och gjorde ultraljud.
    Dom fick till svar att det kan komma blod i urinet när det finns löpande tikar i närheten av boendet, vilket det även gjorde där dom bodde, och hemma hos våra svärföräldrar.
    Så det var ingen fara och det gick över av sig självt

• Cizzi81

Exakt samma som du beskriver hände med våran hane i våras. Vi hade också en tik som var i höglöp just då och hanen, stackarn, gick ju och var upphetsad hur länge som helst. Troligtvis var det ett blodkärl som sprack och det blödde MYCKET!

Att hanen blöder efter en parning har jag aldrig hört, men jag vet inte... Har varit med om många parningar, men aldrig att någon av de hundarna har blödit efteråt.

Min gissning är ändå att det är fråga om ett blodkärl som brustit.

• Rottis77
    CathrinS skrev 2007-07-11 10:40:53 följande:
    Jag hade ALDRIG p-sprutat min tik. Det är en stor ökad risk för juvertumörer och livmodersinflammation!! Då hade jag hellre gjort en kemisk kastrering på hanen, där det inte är sådana biverkningar.
  • CathrinS
    Rottis77 skrev 2007-07-11 21:26:28 följande:
    Jag hade ALDRIG p-sprutat min tik. Det är en stor ökad risk för juvertumörer och livmodersinflammation!! Då hade jag hellre gjort en kemisk kastrering på hanen, där det inte är sådana biverkningar.
    Nu var det i abortsyfte jag menade...då p-sprutar man två ggr nära inpå parningen för att det helt enkelt inte ska bli ngn befruktning av äggen, eller för att de ska stötas bort innan de fäster i livmodern.

Jag skulle heller inte p-spruta tik. Men skulle inte heller göra det på en hane då det visst kan ge liknande symtom hos dem!! Då är det mkt bättre att göra ett operativt ingrepp.
  • Rottis77
    CathrinS skrev 2007-07-12 06:28:52 följande:
    Nu var det i abortsyfte jag menade...då p-sprutar man två ggr nära inpå parningen för att det helt enkelt inte ska bli ngn befruktning av äggen, eller för att de ska stötas bort innan de fäster i livmodern.Jag skulle heller inte p-spruta tik. Men skulle inte heller göra det på en hane då det visst kan ge liknande symtom hos dem!! Då är det mkt bättre att göra ett operativt ingrepp.
    Man p-sprutar inte tiken inför abort, man ger ett medel som framkallar abort och det är inte o-spruta utan detta medel kan man även använda för att behandla visa livmodersinflammationer. Vad heter det du tänker på??
Svar på tråden hanhund blöder från snoppen