• Två små paddlar och en svans

Mjuklift, hårdlift, moseskorg?

Hej! Sitter i barnvagnsdjungeln. Undrar över ett par saker: Vad är mjuk - respektive hårdlift, och varför följer de med barnvagnen? Ser mer ut som någon sorts spädbarnssäng för mig. Undrar också om man kan använda Hårdliften istället för en "mosesbasket", alltså en korg som funkar som sovplats för nyfödda?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mjuklift, hårdlift, moseskorg?
  • Tessie80

Man får välja om man vill ha mjuk- eller hårdlift. Till dom flesta vagnar i alla fall. Vi har en mjuklift och det ångrar jag att vi tog. Den har liksom ingen styrsel... Iofs så kan man ju göra om den till åkpåse sen när barnet har blivit lite större. Men skulle jag köpa en vagn nu så skulle jag ha valt en hårdlift tror jag...

• Cecci78

om vagnen är en sk kombivagn så används den till nyfödd helt fälld i liggläge och sen med en lift i. Är det en sk duovagn så har man en helt lös liggdel som senare byts till en sittdel. Jag anser att hårdlift är bäst.

• Lundby87

Det jag hört ät att mjuklift håller värmen bättre om du väntar en höst/ Vinter bebis medans hårdliften är bättre som vår/sommar. Men Jag kännde att en hårdlift passade mig bättre och bäddar bara ner bebisen i en sovsäck som jag kommer lägga ner. viker den på mitten då det blir som en liten madrass under och sen så e det bara att stoppa ner henne Kan ju använda sovsäcken sen tills hon blir ca 8år ungefär. den är ca 110cm sovsäcken.

• Gravid2010

Vi valde hårdlift för att det var hård botten i den och det följde med en dyna. Det gjorde det inte på mjukliften. Dessutom var den betydligt rymligare och vi ska få plats med barn med overall i vinter..(emmaljunga)

• Virriga familjen

Vi valde Emmaljunga Sportcombi, där det medföljer en hårdlift. För att det är enkelt att bära barnet i en hårdlift, och barnet får en sängplats med överallt om man ska på olika ställen. En mjuklift känns nästan halvfarligt och väldigt vingligt att bära barnet i. Men det är en smaksak mest tror jag. Både hårdliften och mjukliften kan du ju använda i vagen (om de hör till vagnen altså) medan en mosekorg är mest bara en mosekorg. Kolla på emmljungas hemsida så kan du se skillnad mellan njuklif och hårdlift så är det väl lättare att bestämma sig. Eller så åker du till närmsta "baby" affär och kolla på riktigt!

Hej igen och tack för alla svar! Eftersom det i princip inte finns barnvagnar i landet där jag bor (Kina), förlitar jag på era kunskaper :)

Förstår fortfarande inte helt. Till alla de (city-)vagnar som vi tittar på kan man köpa två delar. Sittdelen medföljer alltid, "bebis"-delen, alltså liggdel med sufflett, köper man till. Men varför behöver man dessutom hård / mjuklift? Använder man dem som säng till bebisen? Om inte, vad har ni för sängar till era nyfödda? Väninnan har en moseskorg på ställning, är de bra?

Tack!

• Fröken85

Om du köper en vagn med liggdel så behöver du inte någn hårdlift eller mjuklift.Det är bara om du köper en sk kombivagn (utan liggdel) som det behövs!

Tack för svaret! Puffar lite, undrar ju över bebisens vanliga sovplats också.

• Cecci78

tja, de flesta här väl spjälsäng eller kanske vagga första månaderna eller så sover bebisen hos försäldrarna

Svar på tråden Mjuklift, hårdlift, moseskorg?