• Niinis

hela köket fullt av myror!!!!!

ush och fy hela köket var fullt av små myror när vi vaknade imorse. Köksbordet, köksbänken golvet mattan ja allt i köket. vi bor i lägenhet och på nedersta våningen, har en liten ute plats (balkong) precis vid köket där ingången dit ligger i köket. Men myrorna tycks inte komma genom dörren utan alla kommer bakom väggen vid en list och det kanske är något litet hål där som de kan ta sig in genom. Har dödat ca 100 myror nu! hade myrmedel där vid öppningen men föstår inte hur de fortsätter gå där. Hur verkar myrmedel? dödar den dom? hur lång tid ska det ta? när ser man resultat? e frustrerad hatar småkryp! blää!!

• Svar på tråden hela köket fullt av myror!!!!!
  • EvilBetty

Ring er bovärd och be honom/henne fixa det där!
    Usch, jag skulle ha dött, myror är det värsta jag vet!

• MrsAndersson

Vi hade likadant för några år sedan. Ingen rolig syn när man vaknar på morgonen och golvet är täckt av en svart matta med myror! Vi bodde visserligen i hus, men ring Anticimex, eller hyresvärden iaf. Anticimex sprutade med ett medel, så vi fick inte vara hemma på några timmar, men sedan dess har vi inte sett en myra här inne!
    Myrdosor funkar som så att myrorna ska tro att det är mat och bär med sig det till drottningen, när de äter det dör de. Där bekämpar man alltså orsaken.
    Myrr t.ex. funkar som ett "hinder", de vill helt enkelt inte gå dit, blir avskräckta. Där bekämpar man problemet.

Personligen tycker jag att Myrr funkar bättre än myrdosorna, men tack vara Anticimex har vi inte behövt "bekämpa" nåt mer.
    Lycka till!

• mina1

Vi blir aldrig riktigt av med våra. Trots försäkringsbolagets hjälp. Har myrdosor som funkar ett tag sen kommer dom ut och sprutar nåt medel. (Kostar inget eftersom vårt hus är försäkrat men vi måste nog få nåt starkare nästa år).

Men lycka till!

• Niinis

men jag kanske ska vänta till imorgon för hyresvärden har ju stängt nu?

• little miss sunshine

myror gillar inte kanel!
    *husmorstips*
    Jag vet inte om de dör av det men vi fick tipset när vi hade massa myror på vårt pooldäck och de försvann!Glad

• MrsAndersson

Ja, men sånt där är ju nödfall! Det måste ju finnas nåt nödnummer man kan ringa, eller? Man kan ju inte bo i en lägenhet som är invaderad av myror! Försök att få tag i någon direkt!

• Niinis

det är mindre myror nu, bara där vid ingången där de kom in.

• Rosali

Jag har det bästa tipset. Strö KANEL där dom kommer in, jag lovar dig dom går inte i närheten. Jag gör så, så fort dom kommer och det är myrfritt. Prova det funkar

• AnnaGBG

Du kan blanda lika delar vatten och socker och hälla i en petflaska. Sedan lägger du den ner där de kommer in i huset. Då kryper de ner i den istället för att leta sig vidare inåt.

Strö sedan ut en "spärr" runt deras ingång. Salt med lite kanel i, det avskräcker dem. ( De som trots allt kommer in drunknar ju i sockervattnet.

Miljövänligt och effektivt.

• MissLilo

tänk ´på att myror lämnar doftspår...så kan var lönt o dammsuga oc skura för att sen börja bekämpa (och senn är de e borta så e det bara i skura igen.

• little miss sunshine
    Rosali skrev 2007-07-08 12:00:54 följande:
    Jag har det bästa tipset. Strö KANEL där dom kommer in, jag lovar dig dom går inte i närheten. Jag gör så, så fort dom kommer och det är myrfritt. Prova det funkar
    Ha ha JAG har det bästa tipset! Sa det faktiskt först! *retas*
  • Honni

Det fungerar verkligen med kanel! strö det där dom kommer in . dom gillar verkligen inte det.

Jag fick husmors tipset när jag hade myror inne då jag bodde på BV. Dom kom under golvlisten så jag prepareade med kanel brevid listerna. Dom försvann.

Det sägs att dem inte gillar snus heller.

little miss sunshine skrev 2007-07-08 11:57:54 följande:

myror gillar inte kanel!*husmorstips*Jag vet inte om de dör av det men vi fick tipset när vi hade massa myror på vårt pooldäck och de försvann!
  • Niq

myror trivs på fuktiga ställen så du borde be hyresvärden kolla att det inte är någon fuktskada i väggen som gör att dom bosatt sig dit.

• Naty

vi hade också problem med myrinvasioner på våren, varje år i april fick vi typ500 myror i köket, så vidrigt, å varje gång fick vi vänta flera veckor innan hyresvärden gick med på att irnga anticimex. det e det enda som hjälpte för oss, men vi flyttade därifrån sen. Blev för jobbigt faktiskt.

• Lola Jämtland

Vi köpte myrdosor.
    Funkade jättebra!

• virrr

prova euroshoppers köksspray. Det gjorde vi sedan dess har vi inte haft en myra. Spruta det vid listen där dom kommer in.

• Cactuz

Vi hällde bara ut Myrr vid listerna där dom kom in + vid hela ena ytterväggen (där vi har plattor) vid huset. Tog nån timme sen va alla döda o vi har inte haft en myra inne sen dess (ca 1 mån)

Svar på tråden hela köket fullt av myror!!!!!