• olleomaxmamma

Campingmat

Hej har tänkt tillbringa nästa helg i tält med familjen. Kommer att bo på campingplats. Detta med camping är helt nytt för oss. Är det någon som har några tips när det gäller mat man kan göra på plats. Ska även på utflykter där vi ska ha med oss picknick som är lätt att förbereda. Förslag??!!

• Svar på tråden Campingmat
  • Mia m Rasmus

Grilla
    Ta med konserver som du kan tillaga i campingens kök

• Helena77

Engångsgrill(kött,hamburgare o korv går ju bra)
    Sallader
    Kalla pannkakor

• Alvinbus

Puffar lite. Vi ska nämligen också iväg och tälta nästa helg. Hoppas på bättre väder bara.

Mamma till världens bästa Alvin
  • danitra

Konserver, majs och bönor till en god sallad att äta med det grillade.

• Gul13

Ska ni ha grill med er så är det ju fix och färdigt Köp kött eller vad ni nu vill grilla varje dag. Sallad och grönsaker håller sig utan kylskåp.
    Kylklampar kan man byta gratis både här och där.

• Wilowa

jag har köpt några småburkar. i dem ska jag ha ingredienser till en sallad, typ potatis i bitar, grillad kykling i bitar, sallad, tomater, gurka, majs osv. På så sätt kan även barnen som inte gillar när det är ihoprört få mat som passar dem. De kan ju även få en måltid med bara kykling och potatis istället för en sallad om de vill! Var och en tar det de vill ha!

• Atamon

På ett trangiakök eller på ett litet gasolkök kan man tillaga mycket. Potatis finns att köpa färdigkokt på glasburk, smakar faktiskt bättre än vad man tror. Finns billigt på Willys passar bra till köttbullar med sås på burk. Potatis på burk och köttbullar äter alltid jag och sambon när vi är ute och far, kan längta efter det ibland faktiskt Under barndomen campade mina föräldrar alltid, en vanlig lunch tillagad på gasolkök var stekt brödskiva, stekt falukorv och stekt ägg överst.

Gör det enkelt eftersom ni inte har så stor vana av camping.
    Finns många bra konserver, köttfärssås, ravioli, gulasch, vita bönor och stekt korv till kanske? Engångsgrill är bra.
    Glöm inte kryddor! De flesta konserver kan piffas till med extra kryddor och blanda i tex lite tomater och squash. Samt att lite idealmjöl i en burk kan vara bra att ha med. Ibland kan konserver vara lite blaskiga (speciellt såser) och man skulle vilja kunna reda såserna lite. Mjöl som passar att vispa i det som är varmt är bra.

Färdigskivad limpa och pålägg i form av mjukost och annat på tub. För att undvika disk, och för att det är lättare att packa.

• mejram

Leta upp en bok som heter "Bortom Frystorkat" av Jon Söderlund, Mats Högberg och Ola Hultén, utgiven på Bokförlaget DN, ISBN 91-7588-185-3

En helt suverän inspirations- och receptkälla med vackra naturbilder som bonus. Varje gång jag bläddrar i den blir jag sugen på att packa sovsäcken och ge mig ut bara för att få äta denna goda mat. Recepten är anpassade till olika typer av camping och förvaringsmöjligheter. Men genomgående är att man inte ska äta tråkig mat bara för att man inte är hemma vid sin egen spis.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
Svar på tråden Campingmat