Anonym (familjehem) skrev 2007-07-08 12:44:56 följande:
Hej! Familjehem heter det nuförtiden..Om man vill bli familjehem så anmäler man sig til socialen som gör en grundlig hemutredning. Att adoptera ett fosterbarn händer sällan eller aldrig. Som familjehem har man väldigt lite rättigheter, de biologiska föräldrarna fortsätter att ha laglig rätt till barnet. Dessutom har barnen rätt till umgänge med sin biofamilj.Men nu finns det en lag som gör att när barnet har bott i familjehemmet i minst tre år och placeringen förväntas fortsätta, så kan familjehemmet bli vårdnadshavare(genom dom i tingsrätten). Det innebär en trygghet för barnet som genom detta vet att uppväxten kommer att ske i den familjen.Målet för alla placeringar är att barnen ska hem till bioföräldrarna när det fungerar. Men i många fall blir det aldrig. Idag pratar socialen ibland om uppväxtplaceringar då men redan "vet" från början att det inte blir tal om hemflytt.Oj! Alla dessa fakta får det att låta vääldigt torrt..=) Det ÄR ett roligt uppdrag att vara familjehem. Fantastiskt stimulerande och barn är ju underbara!
Tack snälla! Det lät inte torrt! Informativt! Du får gärna dela med dig ännu mer om du har egna erfarenheter!
Detta med "uppväxtplaceringar". Kan man möjligtvis meddela socialen i samband med utredning att det är just sådan placeringar som man önskar, eller annars inga alls? Skulle det upplevas som konstigt?
Jag tänker att jag kommer att gå sönder om jag tar hand om ett barn i två år, och sedan måste lämna ifrån mig barnet. Självklart så är ju målet att barnet ska må så bra som möjligt, men hur skulle jag kunna veta att så var fallet om jag tvingades lämna ifrån mig barnet igen.
Och låt säga att barnet är ett när det kommer till oss, och sedan tre när det får gå tillbaka till sin biologiska familj. Har jag då ingen rätt att ha någon kontakt med det barnet alls?