Så! Inatt vid 5-tiden ko vi hem från våra två veckor i Alcudia, Mllorca och nu kan jag besvara mina egna frågor (kanske någon annan som är intresserad då de tänker åka)!
1, Vi åker med Ving, fick ni ta med er sulky i handbagaget eller checka in? De kunde inte svara på det när jag ringde MyTravel.
* Nej, sulkyn checkas in som specialbagage, vi hade den endast i en plastpåse, den som vi köpte sulkyn i. Såg dock att andra bolag lät sina resenärer ha med sina sulkys som handbagage.
2, Sprit... är det billigare att köpa där eller ska man köpa ut på planet åt båda håll, alltså ska man köpa sprit för att kunna ta sig ett glas nere på Alcudia?
* Faktiskt ungefär samma pris, en del saker var billigare på planet.
3, Ska man ta med sig badlakan? Eller finns det på hotellen (vi ska bo på Alcudia Pins) eller är det billigt att köpa där?
* Vi tog med egna, fanns inte på hotellet. Visst kan man köpa där men inte så jättebilligt. Dessutom så kan det ju vara bra att tvätta innan, särskit om det är mycket färg så att man inte bli alldeles blå av den nyinköpta blå handduken.
4, Eller ska man ta med eller köpa strandmadrass el liknande? Vi är inte så intresserade av att hyra sängar.
* Sängar var rätt dyrt, kostade ca EUR 8 per dag för ett parasoll med två solsängar.
5, Hyra parasoll? Vad kostar det, är det lätt att få tag på eller ska man behöva köpa eget?
* Se ovan. Vi köpte ett eget parasoll för ca EUR 6 som vi sedan lämnade kvar.
6, Hur tar man sig enklast in till staden Alcudia eller till Palma? Gå, buss, taxi? Kostar? Sonen är 2,5 år och det lär väl vara si och så med barnstolar i taxi, eller hur?
* In till Port d'Alcudia (ca 1 mil) kostade det ca EUR 10. Bussen kostade för oss EUR 2,50 i enkle riktning, gick bra då de går var 15 min men de bli fort knökfulla!
7, Vi ska vara där i två veckor och jag kommer knappast att ligga vid stranden hela tiden. Vad mer rekommenderas att göra?
* Vi låg mest på stranden i alla fall! En dag tog vi dock en båttur (kostade ca EUR 120).
8, Är det dyrt generellt sett? Vad kostar blöjor, vatten, läsk, mat (t ex pizza eller liknanade)?
* Vissa saker var hysteriskt dyra (som blöjor kostade ca EUR 9 för ett litet paket). Köpte glass första dagen på stranden och betalade EUR 6 för tre små glassar - det gjorde vi inte om!
Restauranger fanns det gott om med bra priser. Aloe Vera-produkter enormt billigt! Köpte en presentkorg med deo och tre andra krämer för EUR 8,50! Hade nog kostat närmare 400:- här i Sverige. Däremot var solkräm, schampo och liknande dyrt. Niveakrämen var faktiskt billigare på Maxi...
9, Vi tar ju med digitalkamera. Ska man köpa extra minneskort eller ska man låta bränna ned fotona på cd? Den servicen måste väl finnas? Och vad kostar den?
* Vi tittade inte närmare för vi köpte med oss ett extra minnsekort istället. Men faktum var att vi såg endast två-tre ställen som erbjöd foto-sevice.
Annat...
* Väldigt barnvänligt, lätt att köra med sulky överallt, barnstolar i alla restauranger och många klappar och gullande med sonen.
* Väldigt varierande bemötande annars: vissa jättetrevliga och serviceminded men tyvärr VÄLDIGT mycket avigt och surt fanns det också av!
* Har ni rum med pentry, tag med lite diskmedel, lite tvättmedel osv så man slipper köpa en hel flaska som man inte gör av med. De man inte använder behöver man ju inte ta med hem igen. Just ja, vid hotellet fanns tvättmaskiner och tumlare: EUR 3 för vardera. Vi tvättade i badkaret och det känns som att man tjänade en hel del pengar på det.
* Det finns internetställen här och där. På hotellet kostade det EUR 1 för 10 minuter, på andra ställen kunde man få sitta 15 minuter och vi såg även ett sälle för 30 min per EUR. Vissa har kortläsare (om man vill ladda ned foton t ex).
* Vår hemresa blev 12 timmar försenad!!! Som tur var fixade de så att vi fick åka till ett hotell i Palma där vi kunde få bada i deras poole eller vid havet. Så tips: packa badkläder och handdukar i en påse som ni bara kan lyfta ur. Spara även solkräm och schampo lättåtkomligt. Blir det inte försenat så är det ju bara att slänga (om ni inte vill ta med det hem alltså). Själva fick vi ställa oss och öppna resväskorna och leta runt (hade visserligen lagt det ganska bra) samt köpa solkräm till sonen, schampoo och en ny handduk som inte var sandig och salt. Ville inte sitta smutsig och vänta på planet...
Så! Nu har jag avrapporterat!
Har ni frågor så är det bara att ställa!