• Blåkråka

Påbjuden ridväg

Håller på o läser körkortsteori, snacka om att det är svårt att minnas allt möjligt! Inte en shans att man minns något av detta efter 6 mån eller ennns någon vecka efter!!

Hur som helst "påbjuden ridväg", vad i hela världen betyder det? Finns ingen förklaring på det men man får den frågan i teoritestet.. iafall på övningen..

• Svar på tråden Påbjuden ridväg
  • EvilBetty

Påbjuden ridväg är väl en väg där man får rida?

• Blåkråka

mmm, men är det enbart för hästar eller får även bil åka där?

• MrsAndersson

Men alltså skylten "Påbjuden ridväg" är väl oftast uppsatt där en ridväg korsar en vanlig väg, så att man är förberedd på att det kan stå en häst vid vägkanten. Och det säger ju sig självt att man inte kan köra bil på en ridväg.

Rätta mig gärna om jag har fel, som du säger så minns man ju inte hälften efter en vecka

• Blåkråka

Det enda som står i boken är en skylt med texten under "påbjuden ridväg" finns inga förklringar eller något, sen så kommer det några frågor o testet inne på körskolan.. så det är ju som lite lustigt..

finns det enns enbart för hästar ridväg? Ungefär som elljusspåret för folk *hihi* Är verkligen inte en hästtjej.. så sånt vet jag inget om, har för mig att de rider med sina hästar lite här o var, gärna inte på asfalterad väg pga hovar/hästsko inte mår bra av det...

• MrsAndersson

Påbjuden ridväg ser man ganska sällan, oftast är det ju i samband med ridskolorna, annars brukar nog folk rida lite var som helst i skogen, precis som du säger. Jag har då bara sett den vid ridskolor iaf.

• Hannajo

Det är väl samma sak som Påbjuden cykelväg, fast för folk som rider? Alltså en väg där man bara får rida. Det MrsAndersson skriver om är väl varningsskylten som finns, korsande ridled elller något sådant.

• EvilBetty

Märket anger även att gångtrafik är tillåten.

• Blåkråka

joo, finns ju en drös med påbjuden på... men fattar inte vad påbjuden menas.. påbjuden körbana höger/vänster, gång, syckel, rid, terängfordon, linjetrafik..

påbjuden är kanske = ska användas av - till/för

• NeA 84

du ska vara uppmärksamm på att de kan finnas ridekipage efter vägen

Svar på tråden Påbjuden ridväg