• miruska

erfarenhet av anmälan till kronofogden om utebliven lön?

min man fick sparken och har ej fått sin slutlön. arbetsgivaren vägrar svara så vi ska anmäla till kronofogden. någon som hur lång tid sådant kan ta och vad som händer om dom vägrar betala? vad får man själv lägga ut?

• Svar på tråden erfarenhet av anmälan till kronofogden om utebliven lön?
  • blommanigbg

Vänd er till facket först...

• miruska

hann tyvärr inte gå med i facket

• blommanigbg

Hann.. Hur gammal är han?

• Surface

Herregud vad ska han med facket till, gå till kronofogden. Sen tar det 3 veckor som de har på sig att överklaga har jag för mig. Om de då inte gör något så bör han få sina pengar ganska omgående. Dessutom ska de betala för eventuella merkostnader som uppstått i samband med kravet.

Använd kronofogden, ring dom, de är jättevänliga

Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • blommanigbg

Att vara med i facket är bra när sådana här situationer uppstår.. För de hjälper till, samt står för alla omkostnader...
    Så därför är det synd att han inte är med i det...

• Surface
    blommanigbg skrev 2007-07-08 17:06:17 följande:
    Att vara med i facket är bra när sådana här situationer uppstår.. För de hjälper till, samt står för alla omkostnader...Så därför är det synd att han inte är med i det...
    Okej okej vill man att det tar längre tid går man genom facket, gör det direkt själv=kortare tid. Lägga ut 300 spänn ett litet tag hoppas jag man har råd med de får man ju tillbaka...
  • miruska

ringde kronofogden och fick reda på att företaget redan har en skuld på över hundratusen till dom. lär inte bli några pengar till oss. suck.men ska försöka ändå.

• blommanigbg
    miruska skrev 2007-07-09 14:41:57 följande:
    ringde kronofogden och fick reda på att företaget redan har en skuld på över hundratusen till dom. lär inte bli några pengar till oss. suck.men ska försöka ändå.
    Det var tråkigt ts..
    Hade han nu varit med i facket så hade de gått in o gett honom ersättning.. De har försäkringar till sådant..
  • miruska

vad synd att han inte hann gå med.han skulle, men...nästa jobb så

• Surface

Facket ger inte bara ut ersättningar sådär. I vissa fall har dessutom arbetsgivaren rätt att hålla inne med lönen och då kan facket inte göra något och kommer troligen inte göra något heller.

De sticker ju inte direkt pengar i näven på folk utan att fråga först....

Därför är det ju dumt att säga ATT facket hade gett honom stålar. Menmen.

Svar på tråden erfarenhet av anmälan till kronofogden om utebliven lön?