Laglig rätt..
MIn sambos dotter bor en bra bit från oss ca 60 mil. Jag hörde någonstans om att han har rätt att begära en viss del av resan för att hans dotter ska komma ner hit till oss. NÅgon som är i liknande sittuation??
MIn sambos dotter bor en bra bit från oss ca 60 mil. Jag hörde någonstans om att han har rätt att begära en viss del av resan för att hans dotter ska komma ner hit till oss. NÅgon som är i liknande sittuation??
Är inte säker, men tror att det gäller om det är boendeföräldern (mamman i det här fallet då)som har flyttat så pass långt ifrån umgängesföräldern.
Nej det är pappa som har flyttat därifrån..
Som jag skrev innan, så tror jag det gäller omvänt. Men han kan ju alltid höra sig för.
Det jag har hört är att det är UMGÄNGESföräldern som egentligen ska stå för kostnaderna för hela resan. Helgalet om det nu är så.
Själv har jag flyttat 30mil från min dotters pappa, hon bor hos mig i veckorna och åker ner varannan helg, och givetvis delar vi på kostnaderna.
Jo men man kan ju få dela på det så att de är lättare att träffas då ekonomin´kanske inte alltid är den bästa och tyvärr blir dottern drabbad av det.
Absolut fel men till en början innan han kommit på fötter liksom. FAmiljerätten borde ju veta sådant.
Ni kan inte komma överens att dela på resekostanderna utan någon yttre hjälp?
Nej hon vägrar betala vad han säger men jag känner att dottern bör komma oftare. Hon hade kunnat detta om mamman hjälpt att betala därför undrar jag hur det ser ut lagligt sätt..
Om pappan flyttar så är det han som ska betala.
Den som flyttar från kommunen får stå för resorna.