• kidsrock

Plugga till Tandsköterska -finns d fler?

Hej!
    Ska börja plugga till Tandsköterska 19:e augusti i Esklistuna.
    Finns det fler än jag som ska börja, eller som kanske redan pluggar?
    Tänkte vi kunde utbyta erfarenheter och ge varandra tips och råd.

Är du en blivande tandsköterska så SKRIV!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Svar på tråden Plugga till Tandsköterska -finns d fler?
  • kidsrock

ingen?

• CarlHerman

Är inte tandsköterska men tandhygienist. Tycker det är kul med unga som läser till tandsköterska, det behövs lite yngre förmågor, så många går ju i pension snart! Lycka till med utbildningen!

• kidsrock

Tack så mycket!
    Jag ser verkligen fram emot det, utbildningen är ju bara 1,5 år, det var det som avgjorde om jag skulle läsa till det eller tandhygienist.
    Ska bli superkul!

• CarlHerman

Jag har bara läst 2 år till hygienist, gick ut för ett år sen. Ännu finns ingen regel (tror jag) att man måste har läst 3 år. Får ta ut legitimation efter två år, men många skolor är så "fula" att de lägger kurserna så att det är omöjligt att bli klar på bara två år...
    Men jag tror de nya sköterskeutbildningarna är jättebra, man hinner med mkt på 1,5 år! Och vill du läsa vidare sen går det ju alltid, vissa landsting ordnar ju uppdragsutbildning till hygienist för de som är intresserade (och blir nog ganska så enkelt att läsa om du redan är sköterska). Skiljer ju nästan ingenting heller i lön mellan hygienister och sköterskor, där jag jobbar iallafall.

• lycklig adoptivmamman

lycka till, det är ett väldigt roligt yrke.
    Det kommer att bli många arbetstillfällen inom en period på tio år i Eskilstuna då många kommer gå i pension.

• Just A Girl

Jag tänkte gå den i Katrineholm, men där är den bara på 1 år?
    Men jag kom framtill att det är inte det jag ville bli så nu ska jag plugga annat istället.

• susan1

Hej
    Jag pluggar till Tandsköterska, har gått två terminer nu och har lite mer än en termin kvar. Jag läser en KY-utbildning i Östersund på distans, bor själv i skåne. Det är jättekul och vi har mycket praktik så att man får god inblick hur det kommer att bli när man väl börjar jobba. Jag byter gärna erfarenheter med dig och man behöver alltid lite uppbackning när man läser.

• MariaN

jag ska söka till östersund o eskilstuna nästa år :D

• kidsrock
    susan1 skrev 2007-07-17 21:04:16 följande:
    HejJag pluggar till Tandsköterska, har gått två terminer nu och har lite mer än en termin kvar. Jag läser en KY-utbildning i Östersund på distans, bor själv i skåne. Det är jättekul och vi har mycket praktik så att man får god inblick hur det kommer att bli när man väl börjar jobba. Jag byter gärna erfarenheter med dig och man behöver alltid lite uppbackning när man läser.
    Hej!
    Va kul! då har du bara 1 termin kvar eller?
    Kul att du trivs, d känns gött att höra
    Hur funkar det med distans? har ni många träffar eller slipper du det?
  • susan1

Hej
    Ja, jag har lite mer än en termin kvar. Jag går ut i mars-08. Vi läser in alla lov förutom sommarlovet där vi har 8 veckors ledigt. Utbildningen är på 70 veckor.
    Vi träffas ungefär två gånger per termin i Östersund där vi har föreläsningar. Andra föreläsningar har vi över nätet via en konferans, funkar jättebra.

Svar på tråden Plugga till Tandsköterska -finns d fler?