• Elgen

Ont i "övre delen " av magen....

Är det någon som haft ont i den öbre delen av magen och ut åt sidorna och kan ge mig en bra förklaring på vad det kan vara?

• Svar på tråden Ont i "övre delen " av magen....
  • Peztis

Menar du precis under revbenen?

Jag hade ont precis i mitten där revbenen går ihop en bm kunde inte säga vad det var. Var jättejobbigt när jag körde bil t ex.

• Elgen

Nja mer över hela den övre delen av magen, inte bara mitt emellan revbenen.

• frostis

Har fått höra att de är organen som trycks uppåt av livmodern, har så ofta... speciellt efter att ja har ätit, och när ja går o de "guppar" en aning.

• Edina1981

Samma här, har jätte ont på "övre delen av magen" o så sidorna neråt ... har även foglossningar så jag börjar bli knäpp på detta.

• Elgen

Har ni ont hela tiden eller bara under vissa delar av dagen? TYcker själv att det blir värre då jag ligger ned, tex nattetid

• Bettelina

Jag har haft och har fortfarande väldigt ont i övre delen av magen. Förrut var det mer som en brännande känsla som oxå blev till kramp nästan. Det enda som hjälper är att lägga sig ner, helst på rygg. Hade det fr v 26 till ja, nu har det blivit lite lättare men ibland fortfarande ont, när man har ansträngt sig. Är i v 38. Min BM sa att det är nerver som spökar när allt trycks i hop.

• Edina1981

Har kännt såhär igår o idag-hela dagen...kvittar om jag sitter, ligger eller står så gör det ont.

• Little Ms Chatterbox

När magsyran tränger upp mot magmunnen kan man få en brännande känsla mitt mellan revbenen. Om man har ont på höger sida långt upp kan det vara tecken på havandeskapsförgiftning. Om det gör ont i övre delen av magen kan det vara livmodern som tränger undan andra organ eller att det drar i muskler och fästen, som även kan gå bak till ryggen.

Just idag har jag haft jävulskt ont på vänster sida och även bak mot ryggen men kom på att jag har en vetekudde och det hjälpte vekligen. Men tyvärr inte mot den brännande smärtan i magfläsket på vänster sida strax under bröstet så tror det är magsyra.

Om det är magmunnen hjälper det något att ligga högt med överkroppen och ligga på vänster sida. Lozec, säljs på apoteket, receptfritt 7 tabletter brukar hjälpa men dyrt.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Elgen

Jo det med magsyran känner jag igen, har omeprazol här hemma som hjälper. Skönt att veta att det är fler i alla fall som känner så här.

Är i v 37+5 så jag har tur som inte behöver gå så länge till med detta, max 5 v till ca

• Mikka82

Är i vecka 27+2 och jag har också ont långt upp i magen, speciellt när jag ligger ner och vänder mig från tex. höger sida till rakt eller till vänster sida. (Spelar ingen roll från vilken ordning, men oftast från sidläge till nåt alternativ).

• Little Ms Chatterbox

Upptäckte nu i kväll att det blev lite bättre av det onda när jag tog av mig BH:n. Kanske inte klämmer lika hårt åt då.
    Någon annan som märkt av det?

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • MrsFreckles

kanner samma besvar som ni - vetekudde hjalper verkligen, och att sitta rakt (hjalper ju inte nar man ska sova dock). och har kopt en sadan dar stor boll att sitta pa, jatteskont!

Svar på tråden Ont i "övre delen " av magen....