• En Saga

Hur får ja bort fästingen på min katt?

Hej! har ett problem, min katt har en fästing under halsen o den sitter rejält åt känns det som, har varit där o försökt att ta bort den med en sk fästing plockare som ja köpte på apoteket. Men ja vet inte om ja har mosat den typ,den sitter kvar, hon jamar o ha sig o klöser sönder mig snart, vad ska göra
    göra? har ni nå tips? finns de nå medel för katter att köpa? Hon e ute jämt o i gräs där de finns fullt me fästingar.

• Svar på tråden Hur får ja bort fästingen på min katt?
  • Tigertofflan

Ta den mellan fingrarna i ett stadigt tag och dra!
    Enklaste och billigaste sättet

• enlitenbitkaka
    Tigertofflan skrev 2007-07-08 20:33:03 följande:
    Ta den mellan fingrarna i ett stadigt tag och dra!Enklaste och billigaste sättet
    Instämmer. Annars samma metod med pincett.....fästingplockare är världelösa.
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • piixelslyna

Hm, jag använder alltid fästingplockare. Har aldrig misslyckats med dem.

• Tigertofflan

Medel kan man ju ha för att förebygga att de sätter sig, men risken finns att det sitter fästingar där ändå!

• solstråle84

Det ska inte vara någon fara om du bara råkar få bort kroppen och inte huvudet så länge du inte mosar fästingen. huvudet åker bort av sig själv efter ett tag. Jag tar alltid bort fästingarna med fingrarna tycker det är lättast, men ibland när dem är väldigt små kan det vara svårt, då kan man få bort huvudet dagen efter när det bildats en sårskorpa..
    Lycka till

• Bakom molnen

Fästingplockare eller egna nypor sperlar nog ingen roll när man ska plocka fästingar första gången. De är jätteotäcka! Och är man nervös blir det svårt och katten blir också nervös. Jag rekommenderar ändå fästingplockare. De med ögla som man lägger runt fästinger funkar jättebra när man lärt sig tekniken.
    Tryck ner knappen - trä öglan över fästingen - släpp knappen - snurra ett varv eller två - bränn fästingen (eller ta död på den på något annat vis).

• Teälskare

Ta tag i den och dra rakt ut men vrid inte för då kan huvudet fastna i kroppen och det är inte så bra...

I mitt hjärta finns bara kärlek!
  • Bakom molnen
    Teälskare skrev 2007-07-08 21:25:04 följande:
    Ta tag i den och dra rakt ut men vrid inte för då kan huvudet fastna i kroppen och det är inte så bra...
    Jag har vridit bort fästingar i 25 år, på hundar, katter, kaniner och barn (och mig själv) har ALDRIG varit med om att huvudet blivit kvar! Man ska inte vrida och dra samtidigt. Bara snurra, då lossnar den med ett litet "plupp" utan våld.
  • Mirris

Det är ingen fara ifall huvudet blir kvar. Det "stöts" bort såsmåningom.

Så sa dom till mig iallafall när jag tog bort en fästing på sonen och huvudet fastnade.
    Det som ITNE är bra, är om man klämmer för mycket på magen på fästingen (kroppen alltså) så att den spottar ut maginnehållet i hunden/katten/människan.
    Är det en gammal fästing som redan sugit blod från nåt annat värddjur, så kan den sprida smitta på så sätt.
    Kanske en ny fästing oxå kan sprida smitta.. det vet jag inte!

Det är en gammal "skröna" om att fästingen får en ny kropp o fortsätter sitta kvar o suga ifall huvudet går av. Men så är det iNTE:

Ta tag så nära huden som möjligt o bara dra ut fästingen.

Köp ett fästingmedel som är för KATT!! LÄs noga så du inte tar medel som är för hundar. Katter är allergiska mot en substans som finns i "hundmedlet" och kan dö av det.

*hatar fästingar.. men har både hund o katt som släpar in skiten*

• Susan88

Har alltid använt kofoten som är till fästingar och den fungerar utmärkt på både människor och djur.

• Flingan86

Frontline.. jätte bra på utekatter

Svar på tråden Hur får ja bort fästingen på min katt?