• Anonym (SSK)

Lön hos er sjuksköterskor?

Hej på er alla sjuksköterskor i landet!

Är själv sjuksköterska i norrland inom landstinget. Tjänar i grundlön 20 000. Arbetat i 4 år men var barnledig i 1 år av dessa fyra.
    Funderar på att byta jobb, ev till kommunen.

Därför undrar jag bara , vad har alla syrror för lön?

Ange gärna era tjänsteår och om ni arbetar för privat, kommun eller landsting!
    Det är så klart grundlön innan skatt jag är ute efter.

Vi borde hjälpa varandra till högre lön!! Tycker ni inte

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 23:23:52:
    En sak till....ange gärna om ni jobbar i Norrland eller södra Sverige
    Kan ju säkert kanske skilja i lön beroende på var man jobbar.

• Svar på tråden Lön hos er sjuksköterskor?
  • alex mamma

Hej

Sjuksköterska landsting, psykiatri (är endast grundutbildad, ej VUB). årets löneförhandling är ej klar, men förra årets lön - tillika min ingångslön som nyutbildad - var 18500 kr. i år har jag fått ett tjänstetillägg på 3000 kr i månaden. såå - 21500 kr har jag idag (arbetat 1.5 år) + de fjuttiga hundralappar som förmodligen blir resultatet av årets löneförhandling.

vi är snälla och hjälpsamma och sååååå tacksamma över att vi har någon lön för vårt arbete överhuvudtaget. eller? dags att ta tag i detta, håller med. lönerna och löneutvecklingen är förskräcklig!

• Anonym

Universitetssjukhus, färdig sen -96, föräldraledig i två omgångar, grundlön 24300, ingen vub

• Makaronipuss1

Jag har 22 000 i grundlön. Är nyutbilad (2005). Är väldigt nöjd med den lönen. Jobbar dock dagtid så jag får oftast aldrig ut något ob eller sånt.

• Miiiaaa

24.000
    Jobbar privat i hemsjukvården.
    Tog SSK-examen januari-05. Jobbade ett år på avdelning inom landstinget, sedan 6 månader på mottagning. Sedan midsommar-06 jobbar jag alltså där jag är nu och det är bäst hittills!

• Smilla27

Jobbar på sjukhus o har varit färdig i 3år men bara jobbat 1år o 9 mån pga föräldrarledighet.
    Min lön är 19200kr. Skrämmande dåligt!!!!!

• Anonym (svängdörr)

Färdig -02, Grundlön 17600 pga tidigare erfarenhet som usk(13år)Universitetsjukhus, lungmed avd.
    -03 Samma sjukhus gyn avd och gynakut 18500,-04 19000,-05 20000
    -05 nytt jobb samma sjukhus 21500 samt betald vidareutbildning
    -06 22500 efter avslutad utbildning, -07 23200. Nytt jobb i kommunen -07(pga flytt) efter mkt om och men fick jag behålla en lön på 23200. Så i denna kommunen är det inte mycket utrymme för lönelyft(får se om jag stannar kvar ;))

• Anonym (skåne)

Blev färdig ssk i jan-05, har varit föräldraledig och sjukskriven ca 10 månader under den tiden. Jobbar nu på inom Region skåne på VC och tjänar 19300:-, jobbar kvällar och helger så lite ob kompenserar för att jag bara jobbar 80%. Är inte helt nöjd med den lönen kan jag väl säga....

• Johanna72

Färdig syrra -96 och har jobbat 10 år på kirurgen. Är nu nyklar barnmorska och min grundlön som syrra var 23.050 och den lyckades jag förhandla mig till att behålla efter 1,5 års vidarutbildning. Skamligt!!!!

• Mymlan74

Johanna72: Grattis till avklarad barnmorskeutbildning! Vad har en barnmorska i ingångslön??

• Anonym (SSK)

Eftersom tråden blev bort tagen på felaktiga grunder så är den nu här igen

PUFF!

• Johanna72

22.500. Efter 10 år som ssk fick jag som sagt 23.050....

• Anonym (2,5 år)

Varit färdig sedan jan-05, jobbar i kommunen, natt på sjukhem. Har 27200 i grundlön på heltid.

• Anonym

Jobbat ett år. Ingen vub. Fortfarande ingångslönen på 18000. Årets löneförhöjning är ej klar ännu. Jobbar i Gävle inom landstinget.

• Anonym (student)

Men herregud vilka usla löner! Jag har gått ett år på ssk-utbildningen men har tagit ett uppehåll då det inte kändes helt rätt. Jag har jobbat som uska på ett äldreboende sedan förra hösten och min lön där var 17600:- och då har jag ingen uskutbildning eller tidigare vårderfarenhet. Känns sådär lagom lockande att ta studielån i två år till för att sen få en lön på ett par tusen mer än vad jag tjänar nu . Ska bli läkare istället...

• Johanna72

student: Tyvärr är lönen ingen anledning att jobba som sjuksköterska och man ska akta sig för att säga att vi gör det för att det är ett sånt givande jobb i stället. Vi tillsammans måste få landstingen att förstå vilket ansvar vi faktiskt har och att det måste löna sig att läsa på högskolan!
    Jag tycker det är pinsamt att prata löner med andra som pluggat motsvarande utbildningar( jag vet att det finns fler kvinnodominerade yrken som tjänar dåligt dock..)
    Det är ett fantastiskt roligt, utvecklande och givande jobb men jag vill kunna leva på min lön!

• Millimani

23.700 i stockholm. Färdig sen -99 + Bm utb.

Svar på tråden Lön hos er sjuksköterskor?