• Anonym

ta bort en polisanmälan?

jag anmälde en tjej under helgen för misshandel men nu har vi pratat så jag ska ringa och ta bort den imorgon. men nu sa hon att hon hade anmält mig också och det hon anmälde mig för har hon bara hittat på. Men vi gjorde upp att jag skulle ringa och ta bort det imorgon så skulle hon också göra det. Men kan jag fråga polisen om det finns nån anmälan på mig? får de säga det?

• Svar på tråden ta bort en polisanmälan?
  • Anonym (rrtudru)

jo det får dom säga. är väl offentliga uppgifter tror jag, dom sa till mig iaf. och ja, man kan dra tillbaka anmälan.

• Anonym

Får man fråga varför din bråkade?

• KisseNova

Ja, du kan få reda på om du är anmäld eftersom det rör dig själv.

• Anonym (ej säker)

Det är inte säkert du kan dra tillbaka en anmälan men jag är inte helt säker... det va nåt med att du inte ska kunna bli hotad till att dra tillbaka dom, så därför kan man inte det längre! men som sagt jag är inte helt säker! men du kan få reda på om du är mot anmäld

• Anonym (sorry)

Nej, du kan INTE ta tillbaka anmälan. Misshandel faller numera under allmänt åtal.

ja, du kan få reda på om det finns en anmälan mot dig eftersom det är dig det handlar om. Du blir ju informerad förr eller senare ändå utan att fråga.

• Anonym

men jag har varit med förr om folk som har tagit tillbaka snmälan för misshandel. men är det nån som har varit med om samma sak som mig?så vill jag ha råd från dem

• Anonym

Man kan INTE ta tillbaka en misshandelanmälan.

• Anonym (sorry)
    Anonym skrev 2007-07-08 21:43:24 följande:
    men jag har varit med förr om folk som har tagit tillbaka snmälan för misshandel. men är det nån som har varit med om samma sak som mig?så vill jag ha råd från dem
    Ja, förr kunde man det. Att det är ändrat nu är just för att folk övertalas eller hotas att ta tillbaka och därför kan nu åklagaren besluta att åtala även om man själv vill ta tillbaka sin anmälan.
  • Anonym

de kan inte driva detta vidare om målsägaren inte vittnar då ,måste anmälas läggas ned.

• Anonym

Nu är det ju så att man måste vittna....

Svar på tråden ta bort en polisanmälan?